اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

علائم و دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ

علائم و دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ

بلبرینگ کلاچ از جمله بخش های بسیار مهمی است که در زمان فشار دادن کلاچ مورد استفاده قرار گرفته و در انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها یا مهار نیرو نقش دارد.
اما علائم و دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ چیست؟ هزینه تعمیر و تعویض آن چقدر است؟‌ در این مطلب جواب این سوالات را به صورت کامل برای شما آماده کرده ایم.

بلبرینگ کلاچ چیست؟

مجموعه کلاچ خودرو (شامل صفحه فشار، صفحه کلاچ، چرخ لنگر و بلبرینگ کلاچ) بین چرخ‌ها و موتور خودرو ارتباط برقرار می‌کند. پدال کلاچ به شما اجازه می‌دهد تا در زمان تعویض دنده به‌ شکل موقت ارتباط چرخ‌ها با گیربکس را قطع نمایید. بلبرینگ کلاچ یک قطعه ساده ولی خیلی مهم است که تنها در زمان فشار دادن کلاچ استفاده می‌شود.

خرابی بلبرینگ کلاچ در تعویض دنده اثر گذاشته و می‌تواند باعث خرابی بقیه اجزای دنده و گیربکس شود. زمانی که پدال کلاچ را نگه می‌دارید بلبرینگ به چرخ لنگر نزدیک‌تر می‌شود و زمانی که پدال کلاچ را رها می‌کنید بلبرینگ به حالت اصلی برمی‌گردد و دوباره نیروی موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

قیمت بلبرینگ کلاچ با توجه به نوع خودرو چیزی بین ۹۰ هزار تومان (تیبا، ساینا و پراید) تا ۴ میلیون تومان (خودروهای خارجی) می باشد که البته قیمت نمونه های متعلق به خودروهای داخلی، زیر ۱ میلیون تومان است.

 

تست عملکرد بلبرینگ کلاچ

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی بلبرینگ کلاچ خودرویتان این است که آن را برای رانندگی بیرون بیاورید و از چند آزمایش ساده برای تعیین اینکه آیا مشکل از این قطعه است استفاده کنید.

هنگامی که وسیله نقلیه را در جاده بیرون می آورید، هنگام استفاده از کلاچ و تعویض دنده به دقت گوش دهید. ابتدا به هر صدای غیرمنتظره ای در زمانی که گیربکس در دنده است و پدال کلاچ کاملاً فشرده شده است توجه کنید.

در مرحله بعد، در حالی که گیربکس در دنده اول است، وقتی کلاچ را رها می کنید، گوش دهید. اگر هنگام انجام این کار صدای غیرمعمولی می شنوید، احتمالاً نشان می دهد که بلبرینگ باید تعویض شود.

شاید بخوانید: دلایل و علائم خرابی پلوس خودرو

تشخیص خرابی

در حالی که کلاچ هنوز کاملاً درگیر است، خودرو را به حالت خنثی تغییر دهید. اگر هنوز صدا را می شنوید، مقصر بلبرینگ پرتاب شده است. اگر سر و صدا از بین رفت، بلبرینگ پیلوت قطعه ای است که نیاز به تعویض دارد. در صورت شک، آن را برای تشخیص متخصص نزد مکانیک خود ببرید.

همچنین مطمئن شوید که سایر اجزاء در وضعیت خوبی قرار داشته باشند. این موارد را بررسی کنید:

  • اتصال یا تنظیم مناسب ارتباط کلاچ؛
  • تنظیم مناسب پدال کلاچ؛
  • تنظیم مناسب چنگال کلاچ و شفت‌های ورودی.

بلبرینگ کلاچ

 

دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ

۱. دمای بیش از حد

برخی از خودروها دارای تنظیمات کورس آزاد بیش از حد بزرگ هستند که باعث می شود کلاچ به طور کامل جدا شود و در حالت نیمه درگیر و نیمه جدا شود به دلیل اصطکاک خشک مقدار زیادی گرما به کلاچ بلبرینگ رها کننده منتقل می شود. کلاچ بلبرینگ رها تا دمای مشخصی گرم می شود. کره ذوب یا رقیق می شود و جریان می یابد که باعث افزایش بیشتر دمای بلبرینگ جداسازی می شود. وقتی دما به حد معینی می رسد، می سوزد.

شاید بخوانید : ۸ علامت خرابی کلاچ خودرو

۲. فرسودگی به دلیل روانکاری کم

بلبرینگ کلاچ به روغن کاری نیاز دارد. دو راه برای اضافه کردن گریس وجود دارد. در حین تعمیر و نگهداری یا زمانی که گیربکس جدا می شود، درب پشت بلبرینگ باید باز شود و با گریس پر شود، و سپس درب پشتی را دوباره نصب کنید و سپس پس از سرد شدن برای رسیدن به هدف روانکاری خارج می شود.

رانندگان تمایل دارند که این موضوع را در کار واقعی نادیده بگیرند و در نتیجه کمبود روغن در آن رخ می دهد کلاچ بلبرینگ را آزاد کنید. در صورت عدم روانکاری یا روانکاری کمتر، سایش بلبرینگ جداکننده اغلب چندین بار تا چند ده بار پس از روانکاری است. با افزایش سایش، دما نیز به میزان زیادی افزایش می‌یابد که آن را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

۳. حرکت آزاد بسیار کم یا بارگیری بیش از حد است

با توجه به الزامات، فاصله بین بلبرینگ کلاچ آزاد و اهرم جداسازی معمولاً ۲.۵ میلی متر است. گفته شده است که حرکت آزاد روی پدال کلاچ ۳۰-۴۰ میلی متر است.

طبق اصل شکست خستگی، هر چه زمان کار بلبرینگ کلاچ بیشتر باشد، آسیب جدی تر است. هر چه تعداد بار بیشتر باشد، احتمال آسیب دیدن بلبرینگ در اثر خستگی بیشتر می شود. و هر چه زمان کار طولانی تر باشد دمای بلبرینگ بالاتر می رود و سوختن آن آسان تر است که باعث کاهش عمر مفید کلاچ بلبرینگ رها می شود.

۴. آیا اهرم جداسازی به آرامی تنظیم می شود و اینکه فنر برگشت بلبرینگ کلاچ خوب است، تأثیر زیادی در آسیب بلبرینگ جداسازی دارد.

۵. قرار دادن پا در مقابل پدال کلاچ هنگام رانندگی

این همچنین به عنوان “کلاچ سواری” شناخته می شود. نگه داشتن پای خود روی پدال زمانی که به طور فعال دنده را جابجا نمی کنید می تواند با درگیر نگه داشتن مداوم بلبرینگ رها کننده باعث ساییدگی و پارگی غیرضروری در آن شود. استراحت دادن پای خود به روی پدال کلاچ هنگام توقف یا عدم تعویض دنده فعال، سایش بلبرینگ و سایر اجزای کلاچ را کاهش می دهد.

۶. تعویض دنده در دور بالا

هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه با گیربکس دستی، باید دنده را در زمان مناسب تعویض کنید. در هنگام تعویض دنده، دور در دقیقه باید نسبتاً کم باشد. در غیر این صورت، بلبرینگ با بالاترین بار کار می کند و سریعتر فرسوده می شود.

۷. سایش و پارگی معمولی در طول زمان

درست مانند هر قطعه متحرک، بلبرینگ های کلاچ با گذشت زمان فرسوده می شوند. هر بار که رانندگی می کنید اصطکاک عوارض خود را به همراه می آورد و به تدریج موادی که باعث تغییر اندازه و سطح بلبرینگ می شود از بین می رود. در برخی مواقع، تناسب و پایان دیگر به درستی در مجموعه قرار نمی گیرند و در صورت عدم تعویض بلبرینگ آزاد کننده، کلاچ در نهایت از کار می افتد.

۸. ناهماهنگی صفحه فشار

اگر صفحه فشار به درستی با بلبرینگ رهاسازی مطابقت نداشته باشد، می تواند باعث ایجاد بار فشار کمی ناهموار شود. این امر منجر به سایش ناهموار می‌شود و باعث تناسب نامناسب قطعه می‌شود که می‌تواند خرابی بلبرینگ را تسریع کند.

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

تمام اجزای کلاچ و گیربکس برای ایمنی و عملکرد خودرو اهمیت دارند. اگر بلبرینگ کلاچ کارایی مناسبی نداشته باشد، متوجه علائمی می‌شوید که نشان از خرابی بلبرینگ کلاچ یا عملکرد نامناسب آن دارد. بلبرینگ ممکن است بعد از چند سال فرسوده شود یا با یک تصادف آسیب ببیند. در هر صورت، باید بلافاصله آن را تعویض کنید. ۴ مورد از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ عبارتند از:

  • صداهای غیرمعمول هنگام درگیر کردن پدال کلاچ

هنگامی که بلبرینگ پرتاب کننده شروع به فرسودگی می کند، رانندگان معمولاً هنگام فشردن پدال کلاچ صداهای خراش یا تق تق می شنوند. اگر صداها پس از رها شدن کلاچ قطع شود، این نشانه رایجی است که بلبرینگ کلاچ نیاز به تعویض دارد.

  • پدال کلاچ سفت می شود

هرچه بلبرینگ آزاد کننده فرسوده تر باشد، فشار دادن پدال کلاچ سخت تر می شود. هنگامی که پدال کلاچ شروع به نیاز به نیروی بیشتری برای درگیر شدن می کند و احساس سفت شدن می کند، این نشانه آن است که بلبرینگ پرتاب کننده در خطر از کار افتادن است.

  • پدال کلاچ می لرزد

هنگام فشردن پدال کلاچ باید به آرامی درگیر شود. اگر هنگام فشار دادن پدال کلاچ لرزش وجود داشته باشد، این نشانه آن است که بلبرینگ در مراحل پایانی عمر مفید خود است.

  • مشکلات تعویض دنده

هنگامی که بلبرینگ فرسوده می شود، تعویض دنده هنگام درگیر شدن کلاچ دشوار می شود. متوجه خواهید شد که جابجایی دنده سخت تر است و ممکن است هنگام تعویض دنده متوجه صدای ساییدن شوید. این بدان معنی است که زمان آن فرا رسیده است که قبل از اینکه به دلیل خرابی کامل کلاچ، اصلاً نتوانید دنده را تعویض کنید، برخی تعمیرات را روی خودروی خود انجام دهید.

 

هزینه تعویض و تعمیر بلبرینگ کلاچ

هزینه تعویض بلبرینگ کلاچ خودرو به‌ طور میانگین حدود ۲۰۰ هزار تومان است. ولی به دلیل این که برای تعویض این قطعه کل گیربکس باز می‌شود توصیه میکنیم در صورت نیاز تمام قطعات را تعویض کرده و در وقت و هزینه صرفه‌جویی نمایید.

 

پیشگیری از خرابی

خرابی و فرسودگی بلبرینگ کلاچ با گذشت زمان ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد. با استفاده از چند روش ساده می‌توانید از مشکلات بیشتر جلوگیری کنید:

۱. اصلاح عادات رانندگی‌

از جمله روش‌های مهم افزایش عمر بلبرینگ کلاچ، استفاده صحیح از پدال کلاچ است. در زمان توقف، دنده را در حالت خلاص بگذارید و کلاچ را فشار ندهید.

۲. انجام سرویس دوره‌ای خودرو

سرویس دوره‌ای ماشین بهترین راه اطمینان از عملکرد مناسب کلاچ و گیربکس بوده و عمر مفید ماشین را افزایش میدهد. همچنین در زمان‌های مناسب کلاچ و بلبرینگ آن را عوض کنید.

زمان ارسال پست: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۳ دسته بندی: فنی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
مهدی گفت:

همین فسقلی چند وقت بود خیلی اذیت میکرد. مطلبو دیدم رفتم مکانیکی عوض کرد، ممنون

مدیر گفت:

سلام. خوشحالیم تونستیم کمکی کرده باشیم.

دانیال گفت:

درود وقتتان بخیر.چه موقع باید عوض کرد؟ و سوال بعدی در رابطه با تراش کاری واشر سر سیلندر هست که کار تموم میشه،تعمیرکار مثلا آشنا و منصف بر اساس قیمت قطعات مبلغ بالایی میگیره،و در کل فاکتور ها هم رسمی نبوده،فقط دستمزد واسه این کار طی ۲روز ۱/۲۰۰میلیون تومان درخواست میکنه.۲/۷۰۰ میلیون تومان تراشکار و واشر بقیه قطعات با کرایه و دستمزد ۹۷۰/۰۰۰ هزار تومان هم ایشون و در آخر مکانیک ۱/۲۰۰هزار تومان هم این آقا درخواست میکنه! در کل بدون هیچ تخفیف میشه ۴/۸۷۰۰۰ هزارتومان واسه یه واشر...
راهی هست برای شکایت و برخورد؟

مدیر گفت:

سلام وقت بخیر. با توجه به علائم خرابی ذکر شده باید اقدام کنید(هر 3 یا 6ماه یه بازدید کلی از تمام بخش های خودرو داشته باشید). برای شکایت هم میتونید برید اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو

حسین گفت:

سلام ۲_۳روز پیش سیم کلاچ عوض کردم قبلش کلاچ صدا نمی‌داد اما الان موقع رانندگی کلاچ صدای قرقر میده پامو روی پدال کلاچ میذارم قطع میشه یا گازو ول میکنم قطع میشه.مشکل چیه

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.