اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

دلایل و علائم خرابی پلوس خودرو

دلایل و علائم خرابی پلوس خودرو

قطعه پلوس از جمله مهم ترین قطعات خودرو به شمار میرود. این قطعه قسمتی از جلوبندی خودرو بوده و وظیفه اصلی آن انتقال نیروی لازم از دیفرانسیل به به چرخ ها می باشد. در این مطلب نیز دلایل و علائم خرابی پلوس خودرو را با یکدیگر بررسی می کنیم.

تنظیم سرعت چرخ های خودرو بر عهده دیفرانسیل است. دیفرانسیل بین محورهای جلو یا عقب و یا هر دو قرار میگیرد. برای انتقال بهتر قدرت از دیفرانسیل به چرخ ها از قطعه ای به نام پلوس استفاده می کنند که از دیفرانسیل به چرخ های چپ و راست وصل می گردد.

 

اجزای اصلی پلوس خودرو

این قطعه از بخش های ۳ شاخه، گردگیر، میل و سرپلوس تشکیل شده و اگر در هر قسمت پلوس مشکلی بوجود آید میتواند مانع از انتقال قدرت به محورها شود.

  1. قطعه سرپلوس، اکسل را به چرخ ها وصل کرده و وظیفه اصلی در انتقال قدرت را بر عهده دارد. به دلیل ثابت نبودن چرخ خودرو در جای خود، برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. این قطعه به چرخش چرخ ها زمان دور زدن و حرکات پیچشی ماشین کمک میکند.
  2. وظیفه نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار هوا بر عهده گردگیر است. گردگیر بین چرخ و گیربکس قرار گرفته و به دلیل ارتباط با گیربکس، از قسمت های مهم محسوب می شود.
  3. قسمت مشعلی در انتهای گیربکس قرار داشته و با وصل شدن به سه شاخه به پلوس متصل می گردد.
  4. سه شاخه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی واقع شده است. در صورت خرابی این قسمت، ضربه های مداوم به موتور وارد و در آخر باعث صدمه دیدن دسته موتور خودرو می شود.

اجزای اصلی پلوس خودرو

 

دلایل خرابی پلوس خودرو

  • تعویض نادرست دنده‌ های گیربکس
  • بستن خیلی محکم پیچ‌ های سر پولوس
  • استارت زدن در زمان روشن بودن خودرو که این کار موجب آسیب دیدن پولوس می‌شود
  • حمل بار سنگین
  • آزاد کردن زودهنگام کلاچ
  • خرابی گردگیر پولوس
  • استفاده نادرست از ترمز‌ها

 

علائم خرابی پلوس خودرو

صدای تق تق حین رانندگی و دور زدن. برای فهمیدن اینکه خرابی سرپلوس مربوط به کدام سمت است، فرمان را تا آخر به چپ و راست بچرخانید در هر سمتی که صدای تق تق زیاد شد، سرپلوس آن بخش خراب می باشد.

اما با شنیدن صدا از هر دو طرف، به احتمال خیلی زیاد سرپلوس هر دو سمت خراب است. برای شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن به علائم و نشانه های زیر توجه نمایید.

 

علائم خرابی قسمت های مختلف پلوس

مبحث خرابی پلوس به چند قسمت خرابی بلبرینگ پلوس، خرابی مشعلی پلوس و خرابی سه شاخه پلوس تقسیم می گردد. در ادامه هر بخش را جداگانه بررسی میکنیم.

سه شاخه از جمله مهم ترین قسمت های پلوس می باشد. انتقال قدرت به سمت چرخ ها توسط سه شاخه پلوس انجام می شود. سه شاخه نیروی حرکتی را به سرپلوس منتقل می کند و پس از آن نیرو توسط سرپلوس به محورهای خودرو منتقل می شود. علائم خرابی سه شاخه پلوس :

  • ضربات مداوم به موتور خودرو.
  • تکان خوردن دسته دنده به خصوص در سرعت های پایین و لرزش فرمان و کابین در سرعت های بالا.

 

علائم خرابی بلبرینگ پلوس

این بلبرینگ ها روی سه شاخه پلوس قرار دارند که خرابی آنها می تواند مشکلات زیادی بوجود آورد. علائم خرابی بلبرینگ پلوس عبارتند از:

  • لرزش فرمان در زمان رانندگی
  • شنیده شدن صداهای غیر عادی از چرخ ها. با افزایش سرعت هم صدا افزایش می یابد.

عدم تعمیر مشکلات ذکر شده میتواند باعث خرابی محورهای خودرو شود.

 

علائم خرابی مشعلی پلوس

علائم خرابی پلوس خودرو

مشعلی پلوس در انتهای گیربکس خودرو قرار دارد و با اتصال به ۳ شاخه، به پلوس ماشین وصل می شود. علائم خرابی مشعلی پلوس عبارتند از:

  • لرزش کابین در سرعت های بالا و صدای تقه تقه گیربکس در زمان تعویض دنده
  • افزایش تکان خوردن ماشین در سرعت ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر

 

خطرات خرابی پلوس

هنگام مواجه شدن با علائم خرابی پلوس خودرو لازم است در زودترین زمان ممکن ماشین را نزد تعمیرکار برده تا از بوجود آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. خطرات احتمالی بعد از خرابی پلوس شامل موارد زیر است:

  • از بین رفتن محفظه ساچمه
  • قفل شدن چرخ و محورها
  • قفل شدن فرمان خودرو
  • خرابی گیربکس و چپ کردن خودرو

 

نتیجه گیری

یکی از اساسی ترین قسمت های هر خودرو، پلوس است که ماشین برای حرکت خود به آن نیاز دارد. اگر با نشانه هایی مانند لرزش کابین و شنیدن صدای تق تق ربرو شدید احتمالا پلوس ماشین خراب است و باید هرچه زودتر برای تعمیر آن اقدام نمایید. خرابی پلوس می تواند منجر به واژگونی ماشین هم شود.

پلوس طول عمر مشخصی نداشته و این قطعه نیز مانند دیگر بخش ها بعد از مدتی نیازمند تعویض است. طول عمر مفید پلوس به کیفیت قطعات و نحوه نگه داری ارتباط دارد.

هرچه نکات ایمنی را بهتر و بیشتر رعایت کنید عمر مفید این قطعه نیز بیشتر می شود. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کاورکس تماس حاصل فرمایید. ذر این مقاله سعی شد بطور جامع با پلوس خودرو و علائم خرابی آن آشنا شوید.

 

سوالات متداول پلوس خودرو و علائم خرابی آن

  1. پلوس چیست؟
    پلوس یکی از اساسی ترین قسمت های هر خودرو بوده که برای حرکت خود به آن نیاز دارد.
  2. اجزای تشکیل دهنده پلوس کدام اند؟
    پلوس از چهار قسمت سرپلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است.
  3. نشانه های خرابی پلوس چیست؟
    از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس می توان به تکان خوردن، لرزش کابین و فرمان و همچنین بلند شدن صدای تق تق اشاره نمود.
زمان ارسال پست: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۵ دسته بندی: فنی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.