اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

بررسی گک امپو GAC Empow راسا موتور

بررسی گک امپو GAC Empow راسا موتور

شرکت راسا موتور برای پیش‌ فروش یک خودروی سدان چینی به نام گک امپو آماده می‌شود. این محصول، رقیب کرمان موتور KMC J7 و چری آریزو ۶ مدیران خودرو خواهد بود.

با وجود کمبود مشتری برای سدان‌های چینی، شرکت‌های مختلف برای واردات این خودروها برنامه دارند. شاین مکس ایران خودرو، چانگان دیپال سایپا و ریسپکت بهمن‌موتور، سال آینده به بازار ایران می‌رسند. ظاهرا راسا موتور نیز نمایندگی گک GAC چین را گرفته است تا در کشورمان فعالیت کند.

خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Group Company) با نام اختصاری GAC یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این مجموعه ۷۰ سال سابقه دارد و حالا پنجمین خودروساز بزرگ چین است. تیراژ تولید گک در سال ۲۰۲۲ به عدد ۲/۲ میلیون خودرو رسید. برند ترامپچی (Trumpchi) نیز در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد تا محصولات باکیفیت‌تر و گران‌تر نسبت به دیگر تولیدات GAC را نشان دهد. غالب خودروهای ترامپچی، شاسی‌بلند و کراس‌اور هستند.

امپو (Empow) تنها سدان ترامپچی محسوب می‌شود و از سال ۲۰۲۱ در بازار چین وجود دارد. این خودرو با ظاهر اسپرت و تهاجمی، چند مدل پیشرانه‌ی بنزینی، هیبرید و تمام برقی ارایه می‌کند. امپو نسبت به سدان قبلی ترامپچی GA4، متحول شده و کاملا متفاوت از سدان‌های اقتصادی مثل جک KMC J7، لوکس‌تر و مدرن‌تر دیده می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی گک امپو ترامپچی

فرم چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی ترامپچی امپو شباهت غیرقابل انکار به ام‌جی۶ پرو مدل ۲۰۲۱ دارد. البته در منابع رسمی و سایت شرکت‌های سازنده‌ی این دو خودرو، اشاره‌ای به همکاری مشترک دیده نمی‌شود؛ هرچند که جزئیات بدنه شامل درپوش موتور و حجم‌دهی طرفین سپر، مشابه هستند. از سویی دیگر، نمای جانبی و پشت در گک امپو و MG6 بسیار متفاوت است.

چراغ‌های اسپرت و انتقامجو، در کنار جلوپنجره‌ی آرواره‌ای شکل، ترامپچی امپو را جوان‌پسند و آیرودینامیک نشان می‌دهند. حجم‌دهی بدنه و دیگر اجزای نمای روبرو، پیچیدگی زیادی دارد و همراه رنگ‌بندی متضاد، ارایه می‌شود. استفاده از مواد پلاستیکی در سپر، زیاد نیست و این موضوع حس یک خودروی ارزان‌قیمت چینی را از گک امپو دور می‌کند. سدان ترامپچی، از معدود خودروهای چینی با رنگ‌های لوکس شامل سبز کریستالی متالیک، زرشکی و چند مدل سفید و خاکستری است.

بررسی گک امپو GAC Empow راسا موتور

در نمای جانبی، کشیدگی جذاب سقف تا انتهای بدنه و حالت فست‌بک به خوبی دیده می‌شود. شرکت سازنده، چند مدل رینگ اسپرت با اندازه‌های ۱۶ تا ۱۸ اینچ برای خریداران فراهم کرده است و حتی برای مشتریان ویژه، تایرهای فاق کوتاه میشلن رایه می‌دهد. خطوط عمیق روی بدنه، در امتداد دستگیره‌ها و چراغ، کاملا واضح هستند تا حالت عضلانی امپو تقویت شود. حتی درهای جلو و عقب نیز، برجستگی‌های ویژه دارند.

نمای پشت ترامپچی امپو با چراغ‌های باریک و نوارهای LED فراتر از خودروهای چینی است و شباهت‌هایی به محصولات AMG دارد. درپوش صندوق، مثل دیگر سدان‌های معمولی، جدا از شیشه باز می‌شود و برخلاف ظاهر جالب توجه، فست‌بک متصل به شیشه عقب (مشابه زانتیا) نیست. حجم‌دهی بدنه برای سپر عقب و گلگیرها جالب است؛ اما بخش پایین بدنه، پلاستیک سیاه‌رنگ دارد. از سویی دیگر، اگزوزهای دوقلو با چهار خروجی، واقعی هستند و حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کنند.

ترامپچی امپو با طول ۴,۷۰۰ و عرض ۱,۸۵۰ و ارتفاع ۱,۴۳۲ میلی‌متر همراه فاصله محوری ۲,۷۳۶ میلی‌متر تولید می‌شود. از نظر ابعاد، این خودروی چینی بین هیوندای النترا و سوناتا موجود در ایران قرار می‌گیرد.

بررسی گک امپو GAC Empow راسا موتور

طراحی داخلی و نمای کابین گک امپو

ساختار مینیمال با کمترین کلید، همراه نمایشگر بزرگ و سراسری از پشت فرمان تا میانه‌های داشبورد، سدان ترامپچی را مدرن نشان می‌دهد. کیفیت چرم صندلی‌ها و دیگر ادوات داخل کابین نیز، برتری کامل در کلاس خودروهای چینی دارد.

تقریبا تمام داشبورد از مواد نرم و چرم مصنوعی ساخته شده است. حالت یک‌پارچه در خروجی‌های هوا جذاب به نظر می‌رسد و هماهنگی بسیار خوبی با تودری‌ها دارد. این اجزا در مجموع، طراحی هوشمندانه برای گک امپو را نشان می‌دهند.

کابین گک امپو GAC Empow راسا موتور

فرمان اسپرت D شکل با چرم دوخته شده و جزئیات فلزی، چشم‌گیر است. بین صندلی‌ها نیز طرح فیبرکربن، همراه ادوات پلاستیک باکیفیت و دسته‌دنده‌ی مدرن دیده می‌شود. این شرایط، برای تودری‌ها نیز وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در فضای داخلی ترامپچی امپو، صندلی‌های اسپرت با طراحی جذاب و چرم است که برای سرنشینان ردیف جلو، راحتی مورد انتظار را فراهم می‌کند. نمونه‌های وارد شده به ایران، صندلی‌های خاکستری تیره هم‌رنگ داشبورد دارند و خط دوخت با تزئینات زرد دارند تا حس اسپرت خودرو تقویت شود.

براساس اطلاعات موجود در سایت‌های چینی، صندوق عقب ترامپچی امپو ۵۴۰ لیتر فضا دارد. با این شرایط، سدان چینی برای سفرهای بین شهری، جادارتر از ۴۰۵، سمند و رقبای چینی موجود در ایران خواهد بود.

مشخصات فنی ترامپچی گک امپو

نمونه‌ی وارد شده به کشورمان از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده می‌کند؛ اما در مقایسه با سدان‌های چینی مثل ریسپکت بهمن موتور، جک KMC J7 کرمان موتور، چری آریزو ۵ و آریزو ۶، قوی‌تر است. ترامپچی گک امپو ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. همچنین از گیربکس CVT استفاده نمی‌کند و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ ارایه می‌دهد. با این تجهیزات، سدان GAC در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت، همراه میانگین مصرف سوخت ۹/۵ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

دیگر مدل ترامپچی گک امپو با پسوند GT، از موتور ۲ لیتر توربو، ۲۶۰ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر می‌گیرد. همچنین نسخه‌ی هیبرید نیز برای این خودرو ارایه شده است که از ترکیب موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی و محرک برقی، ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. عملکرد فنی ترامپچی امپو هیبرید مشابه مدل ۱/۵ لیتر توربو است؛ اما میانگین مصرف سوخت ۳/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد.

شرکت چینی، نسخه‌ی برقی گک امپو به نام آیون GT را به صورت پیش‌‌تولید رونمایی کرده است که ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۳۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این سدان الکتریکی در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

قیمت ترامپچی گک امپو در بازار جهانی و ایران

مدل وارد شده به کشورمان، نسخه‌ی فول آپشن با موتور ۱/۵ لیتر توربو است که در چین، ۱۷ هزار دلار قیمت دارد. اگر نرخ دلار حدود ۵۰ هزار تومان فرض کنیم، این محصول برای مشتری ایرانی ۱/۵ تا ۱/۷ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. چنانچه نسخه‌ی معمول با امکانات متوسط وارد کشومان شود، طبیعتا ارزان‌تر خواهد بود و مشتریان آریزو ۶ یا کرمان موتور KMC J7 را جذب خواهد کرد.

پدال

زمان ارسال پست: ۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۲ دسته بندی: بررسی خودرو داخلی و مونتاژ تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.