اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

مقایسه سایپا اطلس با پژو ۲۰۷ TU3

مقایسه سایپا اطلس با پژو 207 TU3

نخستین تمایز سایپا اطلس و پژو ۲۰۷ TU3 در ابعاد آن ها دیده میشود به شکلی که اطلس ۲۴ سانتیمتر طول و ۱۰ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از پژو ۲۰۷i دارد اما در مقابل فاصله بین دو محور هر دو خودرو تقریبا روی حدود ۲.۴ متر یکسان است و ۲۰۷ تنها با ۳ سانتیمتر برتری دارد.

البته در مورد فضای بار، اطلس با صندوق ۲۸۵ لیتری در برابر صندوق ۲۴۵ لیتری پژو ۲۰۷ نتیجه را جبران کرده است.

سایپا اطلس، جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا، یک هاچ‌بک با طراحی کراس‌ اوور است. این خودرو در تیپ G به بازار عرضه شده است که از امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به سایر محصولات سایپا برخوردار است. پیشرانه اطلس نسخه بهبود یافته M15 است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است.

هر دو خودرو از پیشرانه‌های چهار سیلندر با هشت سوپاپ استفاده می‌کنند. پیشرانه پژو ۲۰۷i یک موتور TU3 با حجم ۱۳۶۰ سی سی است که حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتون متر تولید می‌کند. پیشرانه سایپا اطلس یک موتور ۱۵۰۳ سی سی است که حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتون متر تولید می‌کند.

با توجه به اینکه هر دو خودرو از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می‌کنند و وزن آنها تقریباً یکسان است، اطلس به دلیل قدرت و گشتاور بیشتر، کشش بهتری نسبت به ۲۰۷i دارد.

مخزن سوخت پژو ۲۰۷i با حجم ۵۰ لیتر است، در حالی که مخزن سوخت اطلس با حجم ۴۱ لیتر است. در زمینه مصرف سوخت، پژو ۲۰۷i با مصرف ادعایی ۶.۳۶ لیتر در سیکل ترکیبی، اندکی از اطلس با مصرف ادعایی ۶.۹ لیتر برتر است.

تا اینجای کار، اطلس و پژو ۲۰۷i از نظر مشخصات فنی و برخی دیگر از مشخصات فنی تقریباً برابر هستند. اما وقتی به امکانات رفاهی و ایمنی دو خودرو می‌رسیم، اطلس برتری زیادی نسبت به پژو ۲۰۷i دارد.

اطلس پژو ۲۰۷ tu3
موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر ۳ سیلندر ۱.۴ لیتر
قدرت ۹۰ اسب بخار ۷۵ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر ۱۱۸ نیوتن متر
۰ تا ۱۰۰ – ثانیه ۱۱.۶ ثانیه
حداکثر سرعت (km/h) ۱۷۵ ۱۹۰
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
طول/عرض/ارتفاع ۱۵۴۰/۱۶۸۵/۴۰۲۰میلیمتر ۱۴۴۱/۱۶۶۹/۳۸۷۲ میلیمتر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
فضای بار(لیتر) ۲۸۵ ۲۴۵
مصرف ترکیبی (لیتر) ۶.۹ ۶.۳
وزن – کیلوگرم ۱۰۵۹ کیلوگرم
قیمت ۳۹۵ میلیون تومان ۳۲۵ میلیون تومان

هر دو خودرو از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب استفاده می‌کنند. سیستم کمکی ترمز هر دو خودرو نیز هیدرولیکی است. سیستم تهویه مطبوع پژو ۲۰۷i تمام اتوماتیک است، در حالی که سیستم تهویه مطبوع اطلس نیمه اتوماتیک است. هر دو خودرو از رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی استفاده می‌کنند.

در زمینه امکانات ایمنی، اطلس برتری کاملی نسبت به پژو ۲۰۷i دارد. اطلس به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون حرکت به عقب (HSA)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، ABS و EBD مجهز است. در حالی که پژو ۲۰۷i تنها به ABS و EBD مجهز است.

البته پژو ۲۰۷i نیز باید به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری مجهز شود تا بتواند بر اساس استانداردهای ۸۵گانه تولید شود. این امر احتمالاً در آینده انجام خواهد شد و قطعاً موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

در نهایت، هر دو خودرو از یک نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی استفاده می‌کنند. اما مالتی مدیای اطلس امکانات بیشتری مانند میرور لینک دارد. اطلس همچنین به سنسور نور و چراغ‌های اتوماتیک جلو، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین عقب، روکش چرم صندلی‌ها و سانروف مجهز است. این آپشن‌های بیشتر، برتری اطلس G را نسبت به پژو ۲۰۷i رقم می‌زنند.

قیمت کارخانه اطلس G برای مشتریان حدود ۳۹۵ میلیون تومان بوده و قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ با موتور TU3 هم ۳۲۴ میلیون تومان است که احتمالا به زودی با افزایش قیمت روبرو میشوند. سایپا و ایران خودرو پس از مدت ها دو رقیب در کلاس خودروهای کوچک شهری را پیش روی یکدیگر قرار داده اند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه مقایسه بین اطلس G و پژو ۲۰۷i با موتور TU3 را مرور کنیم، می‌توان گفت که:

  • طراحی ظاهری اطلس به روز و متفاوت است، اما آیا می‌تواند در مقابل چهره عامه‌پسند و محبوب ۲۰۷i به برتری دست پیدا کند؟
  • اطلس از پیشرانه قوی‌تر با گشتاور به‌مراتب بهتر و ابعاد بزرگتر و فضای بار بهتر از ۲۰۷i بهره می‌برد. هر دو خودرو مصرف سوخت نسبتاً مشابهی دارند.
  • طراحی داخلی اطلس بدون شک به‌روزتر از ۲۰۷i است، اما مانند طراحی ظاهری، باز هم سلیقه مشتری برای انتخاب نهایی باید بررسی شود.
  • اطلس در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی به معنای واقعی چند گام اساسی جلوتر از پژو ۲۰۷i است و خودرو بهتری برای مصرف خانواده‌ها به نظر می‌رسد.

در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو به نیازها و سلیقه مشتری بستگی دارد. اگر به دنبال یک خودرو با طراحی ظاهری جذاب، پیشرانه قدرتمند و امکانات ایمنی و رفاهی کامل هستید، اطلس G گزینه بهتری است. اما اگر به دنبال یک خودرو با طراحی ظاهری محبوب، پیشرانه کم‌مصرف و قیمت کمتر هستید، پژو ۲۰۷i می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

زمان ارسال پست: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۸ دسته بندی: بررسی خودرو داخلی و مونتاژ تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.