اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

تفاوت های تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرو مکس

مقایسه تفاوت های تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس

در این بازار خالی از خودرو، شرکت مدیران خودرو که حدود ۲ دهه از فعالیت خود را در صنعت خودرو پشت سر می‌گذراند، به خوبی نیاز بازار را متوجه شد. پس از عرضه تیگو ۷ معمولی و تیگو ۷ پرو، این شرکت با کراس‌اوور مدرن و بروز تیگو ۸ پرو با با موتور ۱.۶ لیتری توربو وارد بازار شد.

در ادامه خودروی دیگر این شرکت با موتور ۲ لیتری توربوشارژر و مجهز به سیستم ۲ دیفرانسیل با نام فونیکس تیگو ۸ پرو مکس ، فصل جدیدی را در کتاب خودروهای کراس‌اوور چینی بازار ایران باز کرد.

 

معرفی کلی

در زمستان ۱۳۹۶، خودروی کراس اوور جدید چری تیگو ۸ با ظرفیت حمل هفت سرنشین برای اولین بار معرفی شد. این خودرو با تأیید شرکت خودروسازی چری در ماه مارس ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۲۲ نسخه پیشرفته‌تری با پسوند پلاس یا در بعضی از بازارها مانند ایران با پسوند پرو معرفی شد که با پیشرفت‌های فنی مختلف، به تقویت جایگاه برند تیگو کمک ‌کند.

کراس اوور چری تیگو ۸ پرو مجهز به موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر بوده که میتواند قدرت ۱۹۷ اسب بخار در محدوده ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن-متر در محدوده ۲۰۰۰ دور بر دقیقه را تولید نماید.

همچنین نسخه کامل تری از این خودرو با نام تیگو ۸ پرو مکس عرضه شد که مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر با توان ۲۵۴ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور۳۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه است و از سیستم تمام چرخ محرک AWD نیز بهره می برد.

 

طراحی ظاهری، ریزه کاری‌‌ها

تیگو 8 پرو مکس

تیگو ۸ پرو مکس

در زمینه طراحی بیرونی و ظاهر، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس و نسخه تک دیفرانسیل پرو اختلاف قابل توجهی ندارند. تشابه این دو خواهر برادر دوقلو می‌تواند از طریق چندین علامت ظاهری روی بدنه شناسایی شود. جزئیاتی مانند قاب دور پنجره جلو، دیفیوزرهای متفاوت در جلو و عقب، چراغ‌های عقب با قاب شفاف، خروجی‌های دوگانه اگزوز و نوشته فونیکس به سبک خودروهای پورشه روی درب بازوی عقب جزء تغییرات ظاهری این خودرو محسوب می‌شوند.

طراحی جدید خودروهای چری، با نام “زندگی در حرکت ۳.۰ (Life in Motion 3.0)”، از اوایل دهه ی سوم قرن بیست و یکم تغییر کرده است و به محصولات جدید این شرکت خودروسازی چینی چهره‌ای مدرن بخشیده است.

این زبان طراحی را می‌توان در خودروهایی همچون تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو، و ام وی ام X22 پرو مشاهده نمود. از جمله ویژگی‌های این زبان طراحی، می‌توان به چراغ‌های تیز و کشیده، الگوی کهکشانی در جلوپنجره، و کانال‌های هوای بزرگ در نواحی جانبی سپرها اشاره کرد.

در طراحی نمای پیشانی این خودرو، چراغ‌های اصلی درون قاب کوچکی قرار دارند و با استفاده از چراغ‌های روز مجهز و زینت داده شده‌اند. این طراحی زیبا به نمای جلوی خودرو جذابیت بیشتری بخشیده است. سپر جلو با ورودی‌های بزرگ هوا در گوشه‌های آن طراحی شده است که نه تنها ظاهر خودرو را بهبود داده، بلکه نمای بیشتری را به آن بخشیده است. علاوه بر این، یک جلو پنجره بزرگ به جلوه خاصی به خودرو اضافه کرده است.

تیگو 8 پرو مکس

ظاهر کراس اوور سایز متوسط فونیکس تیگو ۸ پرو مکس در نمای جانبی، شباهت زیادی به خودروهای ‌هم‌رده خود دارد. ارتفاع کم از سطح زمین از قابلیت آفرود این خودرو کم کرده و قابل مقایسه با آفرودرهای حرفه‌ای مانند تویوتا لندکروزر یا میتسوبیشی پاجرو نیست.

رینگ‌های ۱۸ اینچی، بدنه با فرورفتگی کم و ضربه‌گیر پایین درب‌ها، طراحی ساده‌ای را به نمای جانبی این خودرو داده است که به شکل چشم‌نوازی به نظر می‌رسد. در قسمت پشتی نیز با توجه به چراغ‌هایی مشابه با برخی از محصولات آئودی، خروجی‌های دوبل اگزوز واقعی در دو طرف سپر، فونیکس تیگو ۸ پرومکس با حال و هوای لوکس، قابل تحسین است.

فضای کابین، شباهت کامل

کابین تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس

در طی سال‌ها فعالیت، شرکت چری با جذب و استخدام طراحان مشهور از شرکت‌های بین‌المللی و معتبر، توانسته است خودروهایی با کابین زیبا تولید کند. حتی محصولات رده اقتصادی چری، به دلیل تجربه طراحان آن، قابلیت ارائه فضای داخلی زیبا به صاحبان خود را دارا هستند. پس نگرانی نیست که خودروهای شرکت چری مانند فونیکس تیگو ۸ پرو و پرومکس به دلیل استفاده از این طراحان معروف، دارای کابین باطراحی جذاب‌تری باشند.

در خانواده فونیکس تیگو ۸، کابین از یک دیزاین سه رنگی (مشکی، مارون و نقره‌ای) استفاده می‌کند که حال و هوای یک خودرو لوکس را به ارمغان می‌آورد. بخش اصلی کابین که شامل سمت چپ برای قرارگیری فرمان و مرکز کابین است، با فرورفتگی بزرگی طراحی شده است که به منظور نصب نمایشگرعریض در مکانی مناسب ایجاد شده است.

نمایشگر میانی همچنین به صورت همزمان وظایف دو نشانگر سیستم سرگرمی و پشت آمپر را برای راننده ارائه می‌دهد. علاوه بر این، یک فرمان جذاب با فرم D شکل، که بیشتر در خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در فونیکس تیگو ۸ نیز قرار دارد.

 

کابین تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس

 

برای انتقال حس و حال رانندگی با یک خودروی کاملاً پیشرفته به سرنشینان، تعداد کلید‌های فیزیکی در کنسول مرکزی به حداقل کاهش داده شده و به جای آن، بیشتر از همه، از کلیدهای لمسی برای کنسول مرکزی و کنسول ابزار استفاده می‌شود. در قسمت پایین نمایشگر، دریچه‌های سیستم تهویه در یک نوار مشکی رنگ قرار دارند.

فونیکس تیگو ۸ پرومکس با فاصله بین دو محور ۲۷۱۰ میلیمتر، به طور کامل در طبقه شاسی بلند متوسط قرار دارد. با این حال، با وجود سیستم AWD و دیفرانسیل محرک عقب، بخشی از فضای پای عقب و بار در مقایسه با نسخه تک دیفرانسیل پرو محدودتر است.

 

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

این دو خودرو از یک خانواده هستند و در بخش آپشن‌های رفاهی بیشتر از ۹۹ درصد شباهت داشته و امکانات رفاهی اصلی آن‌ها یکسان است. در بخش ایمنی، هر دو خودرو با کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای تجهیز شده‌اند و مجموعاً از ۶ کیسه هوا بهره می‌برند.

همچنین، یک سیستم صوتی با صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی با قابلیت Android Mirror Link و مجهز به ۸ بلندگو سونی به عنوان وسیله سرگرمی، برای سرنشینان در هر دو خودرو وجود دارد.

در قسمت ترمز و پایداری این کراس اوورها از امکاناتی مانند ABS ، EBD ، BOS ، ESP ، TCS ، EBA ، HAC و HDC بهره می‌برند.
دیگر امکانات خانواده تیگو ۸ پرو شامل سیستم ADAS رانندگی خودکار، ترمز پارک، اتوهلد، رینگ‌های ۱۸ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور باران و نور، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMS، سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل خروج از خطوط، چراغ‌های LED مجهز به AFS، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ‌های جلو، فرمان برقی، تنظیم برقی صندلی‌ها در ۶ جهت، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، کول باکس، ورود بدون کلید، دکمه استارت، باز شدن برقی درب عقب و … است.

 

مشخصات فنی، تفاوت اصلی

اگرچه در بخش ظاهر و امکانات، تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس شبیه به هم هستند، اما در بخش فنی تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. فونیکس تیگو ۸ پرو با استفاده از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم ۱۵۹۸ سی سی مجهز به توربوشارژ عمل می‌کند. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه را تولید می‌کند.

وظیفه یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه، انتقال نیرو به محور جلو خودرو می باشد. با تست در شرایط بهینه، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ۸.۹ ثانیه برای این خودرو رسماً اعلام شده است. در حالی که در شرایط تست در شهر تهران، خودرو مذکور شتابی حدود ۹.۳۶ ثانیه را به ثبت رسانده است.
در آن سو قلب تپنده مدل چهارچرخ محرک یعنی تیگو ۸ پرو مکس یک موتور ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر است. موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی سی توان تولید قدرت ۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه را داراست.

یک گیربکس ۷ سرعته خودکار دوکلاچه تر نیروی تولیدی موتور را به دو دیفرانسل انتقال می‌دهد که نقطه قوت اصلی این خودرو است.

این دارای ۶ حالت رانندگی (اکو، نرمال، اسپورت، برف، گل و آفرود) برای شرایط مختلف جاده‌ای نیز می باشد. شتاب رسمی ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۷.۸ ثانیه اعلام شده ولی در تست‌های ما ۸.۱۵ ثانیه برای این خودرو ثبت شده است که برای خودرویی با وزن ۱۷۱۲ کیلومتر عدد مناسبی به شمار میرود.

 

مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرو مکس

نام خودرو تیگو ۸ پرو مکس تیگو ۸ پرو
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی ۱۵۹۸ سی سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دو دیفرانسیل دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه ۲۹۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۷ سرعته خودکار دوکلاچه تر ۷ سرعته خودکار دوکلاچه تر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ رسمی ۷.۸ ثانیه (تهران: ۸.۱۵ ثانیه ) ۸.۹ ثانیه (تهران: ۹.۳۶ ثانیه)
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۷۱۲ کیلوگرم ۱۵۴۱ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۷۲۲ طول – ۱۸۶۰ عرض – ۱۷۴۵ ارتفاع ۴۷۲۲ طول – ۱۸۶۰ عرض – ۱۷۴۵ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۷۱۰ میلیمتر ۲۷۱۰ میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
خارج از شهر ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۵۱ لیتر ۵۱ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶ یورو ۶

 

تجربه رانندگی

هر دو خودروی تیگو ۸ پرومکس و خودروی دیگر، از نظر کیفیت رانندگی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند. با این حال، به دلیل داشتن سیستم چهار چرخ محرک، تیگو ۸ پرومکس امکانات بیشتری را به راننده ارائه می دهد. همچنین با توان پیشرانه قوی‌تر، این خودرو می‌تواند در مسیرهای نسبتاً دشوار خارج از شهری با عملکرد بهتری عمل کند.

خودروی فونیکس تیگو ۸ پرومکس به طور پیش‌فرض نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. با این حال، در شرایط سخت جاده‌ای مانند وقوع برف، سیستم هوشمند آن، نیرو را به صورت خودکار به چهار چرخ منتقل کرده و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) وارد عمل می‌شود.

تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس

 

اگرچه خودروی فونیکس تیگو ۸ پرومکس با وجود عملکرد خوب در بخش فنی، به دلیل شاسی نامستقل و زاویه ورود و خروج نامناسب، از قابلیت عبور از مسیرهای سخت‌تر آفرودی برخوردار نیست و به عنوان یک خودروی کاملاً آفرودی معتبر نیست.

به علاوه، ضعف اصلی این خودرو، وجود تک دیفرانسیل است که باعث محدودیت در عملکرد آن در مقابل خودروی برادر خود، تیگو ۸ پرو مکس می‌شود. با این حال، خودروی تیگو ۸ پرو به دلیل وجود امکانات فنی مناسب، همچنان مناسب برای استفاده در شهر و سفرهای جاده‌ای می‌باشد.

 

قیمت و رقبا

می‌توان با اطمینان ادعا کرد که در حال حاضر هیچ رقیب جدی دیگری در بازار خودروی ایران نسبت به تیگو ۸ پرومکس ایران وجود ندارد. با این حال، یک ضعف بزرگ این خودرو قیمت بسیار بالای آن است که مانع از عرضه گسترده‌تر و استقبال بیشتر از آن می‌شود و تنها یک طیف محدودی از مشتریان امکان خرید آن را دارند.

در اردیبهشت ۱۴۰۲، قیمت کارخانه‌ای خودروی تیگو ۸ پرومکس ۲.۶۳ میلیارد تومان اعلام شد. با این حال، در بازار آزاد، برای این خودرو، به قیمت حدود ۳.۵ میلیارد تومان، تقاضا وجود دارد. این قیمت، برای یک خودروی کراس اوور چینی، با وجود داشتن ۲ دیفرانسیل، به نظر بسیار بالاست و به گفته‌ی برخی، ارزش آن را ندارد.

هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و سانگ یانگ رکستون G4، سه خودروی شاسی بلند و متوسط هستند که با داشتن دو دیفرانسیل، به عنوان رقبای خودروی تیگو ۸ پرومکس در بین خودروهای وارداتی شناخته شده‌اند. البته با گذر زمان، این خودروها نیز در حال از رده خارج شده و جای خود را به خودروهای جدیدتر می‌دهند.

در کلاس دیگری از خودروهای کراس‌اوور، خودروی فونیکس تیگو ۸ پرومکس با خودروهای سرسخت مانند لاماری و دیگنیتی پرستیژ رقابت می‌کند. قیمت این خودرو، به ارزش حدود ۲,۲۶۹ میلیارد تومان، تعیین شده است. با این حال، در بازار غیررسمی، این خودرو به قیمتی در حدود ۳ میلیارد تومان عرضه می‌شود که نشان دهنده‌ی افزایش بسیار زیاد قیمت در بازار نامنظم می‌باشد.

خودروبانک

زمان ارسال پست: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۸ دسته بندی: بررسی خودرو داخلی و مونتاژ تگ ها: , , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.