اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

زمان تعویض روغن گیربکس خودرو و آموزش گام به گام تعویض

زمان تعویض روغن گیربکس خودرو و آموزش گام به گام تعویض

بیشتر افراد فکر می‌کنند فقط روغن موتور خودرو باید تعویض و بررسی شود. اما این یک تصور اشتباه بوده زیرا به جز آن، روغن گیربکس و روغن‌ ترمز نیز اهمیت بسیار زیادی در عملکرد درست خودرو دارند و بی‌توجهی به آنها می‌تواند هزینه سنگینی در پی داشته باشد. از جمله سیالات بسیار مهم در خودرو، روغن گیربکس است که نقشی بسیار مهم در روانکاری قطعات گیربکس دارد. در این نوشتار به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس خودرو و عملکرد آن می پردازیم.

روغن گیربکس یا مایع گیربکس ممکن است برای گوش شما تازگی داشته باشد، حتی اگر سال ها ماشین داشته باشید. ممکن است از آخرین باری که آن را تغییر داده اید مدتی گذشته باشد، یا بدتر از آن، ممکن است از آن زمان هرگز آن را انجام نداده باشید.

روغن مورد استفاده در جعبه دنده دستی و خودکار با یکدیگر تفاوت دارند. روغن‌های ATF برای گیربکس های خودکار استفاده می‌شود و روغن‌ MTF هم برای گیربکس دستی استفاده می‌شود که به آن روغن دنده یا واسکازین نیز می‌گویند.

گیربکس قطعه‌ای است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و احتمالاً تا زمانی که شروع به ایجاد مشکل در تعویض دنده یا درگیر شدن کند، آن را نادیده می‌گیرید.

مانند سایر قطعات خودرو نیاز به سرویس منظم دارد. همچنین این مقاله گام به گام شما را در مورد روش صحیح تعویض روغن گیربکس راهنمایی می کند.

دلیل تعویض روغن گیربکس چیست؟

اگرچه گیربکس در یک واحد آب بندی شده و بدون آلاینده کار می کند، دلایل مختلفی وجود دارد که چرا باید روغن گیربکس را تعویض کنید، از جمله:

  1. روغن قدیمی – هنگامی که روغن دنده به دلیل استفاده طولانی مدت کهنه می شود، ویسکوزیته آن بی ثبات می شود و منجر به روانکاری ناکافی می شود. روغن کاری ضعیف به گیربکس آسیب می رساند.
  2. نشتی – هنگامی که سیستم انتقال نشتی داشته باشد، منجر به پایین بودن سطح روغن دنده و احتمالاً آلودگی می شود. برای تعمیر نشتی و تعویض روغن آلوده، تعمیر و نگهداری ضروری است.
  3. آلاینده ها – هنگامی که مایعات خارجی به داخل جعبه انتقال یا اجزای دیفرانسیل راه پیدا می کنند و روغن دنده را آلوده می کنند، این نیاز به تعویض مایع گیربکس دارد. یک مثال کلاسیک زمانی است که یک ماشین برای مدت طولانی در آب غوطه ور می شود، مانند سیل.

مقاله مرتبط : دلیل لجن شدن روغن‌ موتور

 

چه زمانی روغن گیربکس نیاز به تعویض دارد؟

هنگامی که روغن دنده شروع به تولید بوی سوختگی می کند و کلاچ شروع به ایجاد صداهای خراش می کند یا دنده ها شروع به لیز خوردن می کنند، اینها نشانه هایی هستند که روغن گیربکس خودروی شما معیوب است و نیاز به تعویض دارد.

 

زمان تعویض روغن گیربکس خودرو

زمان تعویض روغن گیربکس خودرو

اینکه چقدر باید روغن گیربکس خود را به طور منظم یا اغلب تعویض کنید به نوع روغنی که استفاده می کنید و مدل ماشین شما بستگی دارد.

به طور معمول، روغن گیربکس مصنوعی بیشتر از روغن گیربکس معدنی دوام می آورد. از سوی دیگر، خودروسازان مختلف توصیه های مختلفی در خصوص دفعات تعویض روغن دنده دارند.

دفترچه راهنمای مالک خودرو معمولاً سرویس روغن دنده را پس از تقریباً ۴۸۰۰۰ کیلومتر (۳۰۰۰۰ مایل) یا ۲ سال توصیه می کند، هر کدام زودتر انجام شود.

پس از ۸۰۰۰۰ تا ۹۵۰۰۰ کیلومتر (۵۰۰۰۰-۶۰۰۰۰ مایل) یا ۳ سال، هر کدام زودتر اتفاق بیفتد، به شستشوی گیربکس نیاز دارید.

با این حال، اکثر وسایل نقلیه به ۱۲۹۰۰۰ کیلومتر (۸۰۰۰۰ مایل) بدون نیاز به تعویض روغن دنده می‌رسند.

شاید بخوانید : علائم و دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ

 

چگونه روغن گیربکس خودرو را عوض کنیم؟

شاید بپرسید که آیا می توانید روغن گیربکس را به تنهایی تعویض کنید، درست است؟ به همین دلیل است که شما در این صفحه هستید.

بله تعویض روغن گیربکس علم موشکی نیست. هر کسی می تواند با دنبال کردن مراحل ساده زیر این کار را انجام دهد.

مراحل تعویض روغن گیربکس

  1. روغن گیربکس توصیه شده برای خودروی خود را تهیه کنید و مطمئن شوید که مقدار کافی آن را دارید. اگر وسیله نقلیه شما دارای فیلتر روغن گیربکس است، یک فیلتر جایگزین نیز خریداری کنید. برای خودروهایی که دارای پلاگین تخلیه روغن گیربکس نیستند و نیاز به باز شدن کل مخزن دارند، به واشر کارتل روغن جدید نیز نیاز خواهید داشت.
  2. خودروی خود را روی سطحی صاف بیاورید و آن را گرم کنید تا گیربکس در دمای کاری متوسط ​​قرار گیرد. دنده را روی پارکینگ یا خنثی خودروهای دستی قرار دهید و ترمز دستی را بکشید. فراموش نکنید که ظرفی مانند سطل برای جمع آوری روغن گیربکس مصرف شده داشته باشید.
  3. اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای یک دریچه تخلیه هستند که از طریق آن می توانید به سرعت مایعات را بدون باز کردن مخزن تشت تخلیه کنید. در این حالت، پلاگین تخلیه را پیدا کرده و آن را باز کنید تا روغن قدیمی خارج شود.
    این ممکن است تا سی دقیقه طول بکشد، بنابراین صبور باشید و تا آخرین قطره صبر کنید. پس از تخلیه روغن، درپوش تخلیه را به عقب محکم کنید و آن را محکم ببندید. اگر وسیله نقلیه شما جزو مدل های دارای فیلتر روغن گیربکس است، قبل از افزودن مایع گیربکس جدید، تعویض فیلترها را فراموش نکنید.
  4. در اتومبیل‌هایی که شمع تخلیه ندارند، باید مخزن ظرف را باز کنید. در حالی که کارتل را در جای خود نگه داشته اید، پیچ ها را باز کنید، یک طرف ظرف را بیشتر از طرف دیگر شل کنید تا کج شود و روغن از یک طرف جمع شود. روغن را از گوشه پایینی تخلیه کنید، مراقب باشید به هم نریزد. این مخزن بسته به مدل و اندازه خودرو بین ۳ تا ۱۰ لیتر ظرفیت دارد.

چگونه روغن گیربکس خودرو را عوض کنیم؟

  1. پس از تخلیه روغن، پیچ کارتل را کاملا باز کنید و واشر را بردارید. واشر را با یک واشر جدید تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح واشر کارتل را خراشیده یا خم نکنید. در غیر این صورت، مخزن ظرف محکم نمی شود و به احتمال زیاد شما نشتی خواهید داشت.
  2. فیلتر قدیمی را بردارید و با فیلتر جدید جایگزین کنید. گیره ها یا پیچ ها فیلترها را بسته به مدل در جای خود نگه می دارند. همه حلقه های O یا سایر مهر و موم ها را به دقت یادداشت کنید و آنها را همانطور که قبل از بازکردن قطعات بودند قرار دهید. اگر فیلتر گیربکس دارای دهانه ورودی بلند است، به آرامی گردن را در جای خود فشار دهید بدون اینکه حلقه O-رینگ از جای خود خارج شود.
  3. ظرف روغن را برای هر گونه آسیب بررسی کنید. همچنین نوع باقی مانده ای که پس از تخلیه روغن در قسمت پایینی آن جمع می شود را بررسی کنید. گرد و غبار خاکستری ریز کلاچ یک باقیمانده معمولی است، اما تراشیدن فلز ریز نشانه آسیب انتقال است.
    این نشان می دهد که برخی از قسمت های گیربکس در حال ساییدگی و فرسودگی یکدیگر بوده اند. در برخی از مدل‌های خودرو، آهن‌ربایی در پایین کارتل تعبیه می‌شود تا براده‌های فلزی را به دام بیندازند.
  4. محفظه روغن یا کارتل آن را با یک حلال کاملاً تمیز کنید و تمام روغن آن را بردارید. برای از بین بردن بقایای اصلاح فلز از آهنربا استفاده کنید. اگر مخزن دارای آهنربای تله باشد، تمام براده های فلزی را جمع کرده است. آن را تمیز کنید تا تمام تراش های فلزی از بین برود. فراموش نکنید که آهنربا را پس از تمیز کردن دوباره ثابت کنید.
  5. پس از تمیز کردن محفظه روغن، واشر جدید را در جای خود قرار دهید تا مطمئن شوید که با دقت دقیق تراز است. هر چهار سوراخ پیچ باید به شما در تراز کردن واشر کمک کند.
  6. کارتل را با واشر آن به درستی تراز کرده و برای پیچ و مهره کردن آماده کنید، برگردانید. مخزن کارتل را به صورت متقاطع با دست پیچ کنید و فقط زمانی از آچار گشتاور استفاده کنید که مطمئن باشید همه پیچ ها به خوبی تراز شده اند.
    پیچ کردن با دست از آسیب دیدن کارتل یا واشر جلوگیری می کند. اگر دیگر نمی‌توانید پیچ‌ها را به‌صورت دستی سفت کنید، باید از آچار گشتاور استفاده کنید تا آن‌ها را به پایه‌های توصیه‌شده توسط سازنده محکم کنید تا اطمینان حاصل شود که نشتی مایع وجود ندارد.
  7. این سیستم اکنون برای روغن جدید آماده است. اکثر خودروها دارای فنجان پر کردن روغن گیربکس در بالای گیربکس هستند و ممکن است برای انتقال روغن گیربکس به لوله/لوله نیاز داشته باشید.
    ظرف را بالای فنجان پر کنید، لوله و سیفون را به هم وصل کنید تا جریان شروع شود. پر کردن مجدد معمولا آهسته است، حدود نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد، بنابراین یک لوله نازک ایده آل است. به طور مرتب سطح روغن را بررسی کنید و زمانی که روغن به حجم مورد نیاز رسید، پر کردن مجدد را پایان دهید.
  8. پس از بستن درب شارژ مجدد، موتور را روشن و چند دقیقه در همان حالت درجا کار کند. سپس دنده را به یک موقعیت متفاوت از “پارک” یا “خنثی” تغییر دهید و به حالت “خنثی” برگردید. روغن گیربکس را از نظر نشتی مجدد بررسی کنید.
    در صورت یافتن نشتی، فوراً سوراخ را ببندید. اگر کمتر از سطح توصیه شده است، روغن گیربکس بیشتری اضافه کنید. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، قبل از هر کاری با کارشناسان مشورت کنید.

شاید بخوانید: تفاوت گیربکس EF7 با گیربکس XU7

 

تفاوت سرویس گیربکس با فلاش گیربکس چیست؟

تفاوت سرویس گیربکس با فلاش گیربکس

سرویس منظم گیربکس برای جلوگیری از سایش زودرس و آسیب به سایر قطعات خودرو مهم است. قبل از رفتن به سرویس، منتظر ظاهر شدن این علائم مشکل گیربکس نباشید.

سرویس گیربکس یک سرویس معمولی خودرو است که در آن تعویض می کنید – یا از پرسنل گاراژ می خواهید روغن گیربکس یا مایع گیربکس اتوماتیک (ATF) ماشین شما و فیلتر خودروهای دارای فیلتر را تعویض کنند.

برای خودروهای دارای سیستم گیربکس اتوماتیک، می توانید این مقاله را برای بررسی سطح مایع گیربکس بررسی کنید.

سرویس گیربکس به معنی تخلیه یک سوم روغن از کارتل گیربکس است.

از طرف دیگر، فلاش گیربکس تخلیه کامل سیال انتقال، از جمله روغن موجود در مبدل گشتاور (تقریباً ۴۰٪ از کل) و خطوط خنک کننده است . به عبارت دیگر، فلاش انتقال کار گسترده تری است.

 

کدام بهتر است – فلاش گیربکس یا تعویض روغن گیربکس؟

بدیهی است که تعویض ۱۰۰ درصد روغن سالم تر از تعویض فقط یک سوم به نظر می رسد.

با این حال، تعداد خوبی از گیربکس های اتوماتیک، به خصوص آنهایی که دارای فیلتر هستند، نیازی به تعویض ۱۰۰ درصدی مایعات ندارند. روغن موتور، محصولات جانبی احتراق موتور را به دام می اندازد، اما سیالات گیربکس در بخش های مهر و موم شده ای کار می کنند که هیچ محصول خارجی وارد آنها نمی شود.

در نتیجه روغن گیربکس مانند روغن موتور نیازی به تعویض مکرر ندارد. تعویض یک سوم روغن کافی است.

 

زمان ارسال پست: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۰ دسته بندی: فنی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.