اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو

دلیل لجن شدن روغن موتور خودرو

زمانی که دیگر خاصیت روانکاری روغن مانند قبل نیست و به حدی سفت و چسبنده می‌شود که در اصطلاح گفته می شود روغن‌ موتور تبدیل به‌ لجن شده است.

درباره لجن شدن روغن‌ موتور باید به مواردی توجه کرد که باعث این‌ وضعیت می شوند؛ روغن‌ موتور خودرو همیشه در مواجهه با اکسیژن،‌ آسیب های مکانیکی و حرارت بالا در حال تخریب شدن می باشد و این چنین اتفاقی در دماهای بالا با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

جدای از دمای بالای پیشرانه باید به‌ این مورد مهم توجه کرد که تشکیل لجن در پیشرانه حاصل چند واکنش شیمیایی مختلف است و نمی شود همه مسئولیت این فاجعه را به دوش حرارت بالا بیندازیم. در جایگاه بعد، نوبت واکنش‌های شیمیایی بوده تا در قالب ترکیباتی بسیار فعال شروع به‌ تخریب روغن‌ موتور خودروی شما کند.

این ترکیبات فعال ممکن است با سایر آلاینده‌ ها هم واکنش داده و موجب تولید اسیدهای آلی و همچنین محصولاتی پلیمری با جرم مولکولی بالا گردند. در یک بازه زمانی نسبتا طولانی همین روند، روغن‌ موتور ماشین شما را به روغنی لجنی تبدیل می کند.

لجن روغن‌ موتور

لجن روغن‌ موتور

 

رفتارهای اشتباه رانندگی که روغن پیشرانه را لجن می کند

یک رانندگی با توقف و حرکت های پی در پی یا راندن در آب و هوای بیش از حد گرم یا سرد، احتمال بوجود آمدن لجن را افزایش می دهد. این مشکل در روغن‌ موتورهای ساخته شده با روغن‌ پایه‌های فراریت بالا، بیشتر اتفاق خواهد افتاد. به غیر از عادات اشتباه رانندگی،‌ موردی دیگر مانند ریختن بیش از اندازه روغن‌ موتور در مخزن روغن پیشرانه هم می‌تواند روند لجن شدن آن را تسریع نماید.

مورد جالب دیگر این که، آلودگی روغن خودرو با ضدیخ هم باعث لجن شدن آن خواهد شد. ولی اگر از نبودن ضدیخ در روغن خودروی خود مطمئن هستید و با این حال باز هم لجن‌ روغن را مشاهده می کنید، باید راندمان ضعیف احتراق‌ در پیشرانه را بررسی کنید.

شاید بخوانید: بررسی سنسور فشار روغن موتور

 

از لجن شدن روغن‌ موتور چگونه جلوگیری کنیم و راه‌حل چیست؟

به عنوان یک راه حل بهتر است که از روغن‌های پایه دارای پایداری حرارتی بالاتر که در برخی از روغن موتورها موجود است استفاده کنید تا مقدار اکسیداسیون در آن کاهش یابد. برای مثال، روغن‌های پایه سنتزی همچون گروه ۳، پلی‌ آلفا، الفینها و استرها موارد مناسبی از این مدل روغن پایه‌ها می باشند. همچنین استفاده از آنتی‌ اکسیدان‌ها هم خواهد توانست میزان تخریب را کاهش دهد.

با این راه حل ها اگر که هنوز موتور خودروی شما از روغن‌ موتور لجنی رنج می برد، بهتر است تا یک روغن موتور با کیفیت برای خودرو خود انتخاب کنید.

زمان ارسال پست: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۷ دسته بندی: فنی, مقالات تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
علی گفت:

با سلام و وقت به خیر سوالی از خدمتتون داشتم
آیا مایع شست و شوی سیستم روغن موتور برای ازبین بردن رسوبات داخل موتور واقعی است یا فقط تبلیغات می کنند و اگر در خودروی سمند ملی ریخته شود باعث مشکلاتی نخواهد شد. ممنون از شما

حسین گفت:

سلام رنگ روغن موتورماشینم سبزکم رنگ شده دلیلش چی

مدیر گفت:

سلام اون رنگ اصلی روغن شما هست و روغن سبز نشده. هر برند رنگ خاصی داره

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.