سدان جمع و جور تارا اتوماتیک یک خودرو خانوادگی اقتصادی است که بر پایه یک خودرو پژو ۳۰۱ توسعه یافته است.
البته در سالهای اخیر بدلیل نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه خودرو قیمت تمامی ماشینها به قدری بالا رفته که ما عملاً خودرو اقتصادی (به آن معنا که همه توان خریدش را به راحتی داشته باشند) نداریم اما به هر حال تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گرانقیمت بازار، محصولی میانرده محسوب میشود که به نسبت قیمت، امتیازات مناسبی در اختیار قرار میدهد.
مثلاً از نظر ایمنی شرایط بهتری در قیاس با محصولات قدیمی ایرانخودرو (بخصوص خانواده ۴۰۵ که شامل سمند و دنا هم میشود) دارد، از آپشنهای قابل قبولی بهره میبرد، فضای کابین خوبی ارائه میکند و از نظر سواری هم میتواند شما را راضی نگاه دارد. در این بین پیشرانه اصلاح شده TU5 پلاس، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستمهای کمکی ترمز و پایداری متنوع، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته هم برای رفاه حال هر چه بیشتر شما در نظر گرفته شدهاند.
البته برخی افراد از طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و تواناییهای حرکتی متوسط تارا گلایه دارند اما در هر صوت میشود از محصول جدید ایران خودرو به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد که میتواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمنتر از جانب این خودروساز قدیمی کشورمان باشد.
امکانات و سیستم های ایمنی تارا
- استاندارد حفاظت از عابر پیاده
- کنترل پایداری فعال الکترونیکی (ESC،HBA،(TCS
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی(ABS و EBD)
- نشانگر اخطار کاهش فشار باد تایر (TPMS)
- استفاده از ورق های دوفازی (Dual Phase) با استحکام بالا
- کیسه هوای ایمنی (Airbag) راننده و سرنشین( و جانبی در مدل اتوماتیک)
- ستون فرمان تلسکوپی – ایزوفیکس – سیستم قطع سوخت خودکار
- گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک(کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور)
- موتور TU5P(نسخه تقویت شده موتور TU5)
- فرمان برقی – صندوق عقب جادار (با حجم۶۴۰ لیتر) – صندلیهای جلو برقی (در مدل اتوماتیک)
- دوربین دنده عقب (در مدل اتوماتیک) – آینه های برقی راهنمادار (در مدل اتوماتیک تاشونده)
- سیستم هشداردهنده – کروز کنترل – سان روف (در مدل اتوماتیک)
- سیستم تهویه هوای برقی
- ورود بدون کلید و استارت دکمه ای (مدل اتوماتیک)
- زیر آرنجی ( Front Armrest) (مدل اتوماتیک)
- بازکننده درب صندوق عقب از راه دور
- نشاندهنده تغییر دنده (GSI)
- سنسور نور و باران (در مدل اتوماتیک) – رینگ آلومینیومی (در مدل اتوماتیک)
- رینگ فولادی طرح اسپورت (در مدل دستی)
- چراغ های جلو مجهز به لامپ نئون و چراغ روز ( Day Light)
- چراغهای عقب به روز و زیبا – فرمان چرم و دسته دنده چرم (در مدل اتوماتیک)
مشخصات فنی تارا اتوماتیک
نوع موتور | TU5P |
حجم موتور (cc) | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۴نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۱ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۳ |
سیستم انتقال قدرت | ۶ دنده اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۲۹ |
طول خودرو (mm) | ۴۵۱۹ |
عرض خودرو(mm) | ۱۹۵۳ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۶۶ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۵۲ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۲۶۸ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | ۶۴۰ |
حدودا یک ماه قبل بود که قیمت تارا اتوماتیک برای اولین بار اعلام شد. اما بعد از آنکه ریاست جمهوری، جلوی افزایش قیمتها را گرفت، ایران خودرو نیز تمامی قیمتهایش را به قیمت قدیم برگرداند. اما در تاریخ ۱۳ آذرماه مشخص شده که ستاد تنظیم بازار با قیمت تعیین شده برای تارا اتوماتیک موافقت کرده است.
قیمت کارخانه تارا اتوماتیک ۴۱۵ میلیون تومان می باشد اما قیمت آن در بازار فروردین ۱۴۰۲ بین ۸۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
مقایسه امکانات مدل دستی و اتوماتیک تارا
مدل خودرو | دستی | اتوماتیک |
سیستم ترمز و پایداری | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد) |
فرمان | برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) | برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه مطبوع | برقی، نشان دهنده دمای محیط | برقی ، نشان دهنده دمای محیط |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا، دارای ۴ عدد بلندگو، میرورلینک | سیستم مالتی مدیا ، دارای ۴ عدد بلندگو، میرورلینک |
چراغ | مه شکن های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنائی ترک خودرو(Follow Me Home) | مه شکن های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنائی ترک خودرو(Follow Me Home) |
آینه | آینه های جانبی برقی راهنمادار هم رنگ بدنه | آینه های جانبی برقی تاشونده راهنمادارهم رنگ بدنه |
شیشه | شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی ، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ | شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی ، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ |
تزئینات | تریم مشکی ، روکش پارچه ای صندلی | تریم مشکی ، دسته دنده و فرمان چرم، روکش چرم و پارچه ای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب ، سیستم قطع خودکار سوخت | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی ، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب ، سیستم قطع خودکار سوخت |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ فولادی طرح اسپورت | ۱۶ اینچ آلومینیومی |
صندلی ها | صندلی راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی ، پشت سری صندلی های جلو و عقب قابل تنظیم ، صندلی های عقب تاشو | صندلی راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی ۲ حرکت دستی) و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته (۲ حرکت برقی و۲ حرکت دستی) ، پشت سری صندلی های جلو و عقب قابل تنظیم ، صندلی های عقب تاشو |
سایر تجهیزات | سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) ، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور | سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون کلید (دستگیره کرومی لمسی)و دکمه خاموش /روشن ، سانروف ، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل ، کاور موتور، زیر آرنجی (Front Armrest) ، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور ، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) |
منبع : ایران جیب