اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

قیمت موتور پراید + مشخصات فنی

قیمت موتور پراید + مشخصات فنی

از جمله مزیت های موتورهای کوچک مانند موتور پراید مصرف کم آنهاست اگر چه مقدار مصرف این موتور وقتی به نسبت قدرت و گشتاور آن بررسی می شود میزان مطلوبی ارزیابی نمی گردد.

در مرداد ماه ۱۴۰۲ قیمت موتور پراید بین ۲۲ تا ۲۶ میلیون تومان می باشد.

این روزها البته شاید خودروسازان بزرگ دنیا هم تمایلی به استفاده از یک موتور کوچک و کم حجم نداشته باشند اما حتی این خودروسازان هم به مزیت های موتورهای کوچک واقفند.

شاید بخوانید: بررسی ۴ روش تقویت موتور پراید

کارشناسان معمولا کارکرد و جایگاه موتور را در یک خودرو به مثابه جایگاه یک قلب در بدن انسان توصیف می کنند اگر برپایه این توصیف بخواهیم کوچکی اندازه و ابعاد فیزیکی موتور پراید را مورد بررسی قرار دهیم این باور بیشتر منطقی می نماید که قلب های کوچک عمر بیشتری نسبت به نوع حجیم و گسترده خود خواهند داشت .

شاید بخوانید : قیمت پراید ۱۱۱ و ۱۳۱

موتور پراید بیش از ۳۰ سال پیش به سفارش کمپانی فورد توسط شرکت مزدا که خود طراح موتور بود باهدف ساخت اتومبیلی ارزان، کم‌مصرف، کوچک و شهری انجام شد.

از همان ابتدا بازار این خودروها برای نسل جوان و عمداً دانشجویان در آمریکای شمالی ارزیابی و درنهایت خودرو ساخته و در سال ۱۹۸۶ به نام مزدا ۱۲۱ که آن را در آمریکای شمالی به نام فورد فستیوا می‌شناسند به بازار عرضه شد.

اما فروش این خودرو پس از فروش به مدت یک سال به علت تردد در بزرگراه‌ها و بین شهرها، توسط سازمان‌های ذی‌ربط ممنوع شد.

لازم به ذکر است شرکت مزدا و کمپانی فورد ارتباط نزدیک برای طراحی و توسعه خودرو داشت و به همین دلیل پیش‌بینی لازم برای استفاده پیشرانه پراید در محفظه موتور (محل دسته‌موتورها) دیگر محصولات شرکت مزدا، مانند مزدا ۳۲۳ یا همان مزدا نیز انجام شد. بالاخره در سال ۱۹۸۷ امتیاز تولید پراید با موتور کاربراتوری به شرکت کیاموتورز (کره جنوبی) واگذار و این شرکت نوپا پراید را تا سال ۲۰۰۰ تولید کرد.

سپس شرکت کیا موتورز طی توافق‌نامه در ابتدای دهه هفتاد شمسی در شروع خط مونتاژ موتور (CKD) و در سال‌های بعد امتیاز تولید این خودرو و موتور را به گروه خودروسازی سایپا واگذار کرد.

موتور خودرو پراید در ایران از نسل B یا بتا است و از سال ۱۳۸۲ با نظارت شرکت سایپا توسط شرکت زیمنس آلمان انژکتوری شد و سپس از سال ۱۳۸۹ تمهیداتی جهت افزایش ایمنی در بدنه خودرو لحاظ شد.

سایپا نیز تاکنون با استفاده از همان پلت فرم محصولات پراید نسیم (هاچ بک)، پراید صبا (سدان یا صندوق‌دار)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۴۱و سایپا ۱۵۱ (وانت یا سایپا کارا) را در کشورمان تولید کرده است.

 

مشخصات موتور انژکتوری پراید قدیم یا همان پراید معمولی

برای پیشرانه پراید موتور ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ، موتور با آرایش خطی، بلوک از جنس چدنی و سیلندر از جنس آلومینیوم، تنفس طبیعی، حجم موتور ۱۳۲۲ سی سی، حداکثر قدرت در حدود ۶۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ RPM و حداکثر گشتاور ۱۰۳ نیوتن متر در ۲۸۰۰ RPM، شتاب صفر تا صد تقریبا ۱۵ ثانیه، پاشش انژکتور چند نقطه ای، مصرف سوخت ترکیبی (شهری + اتوبان) ۷ لیتر در صد کیلومتر، نسبت تراکم : ۸/۵ ، استاندارد آلایندگی یورو ۲.

حجم باک ۳۷ لیتر دارای ریل مشترک سوخت، وزن خالص خودرو در حدود ۷۹۰ کیلوگرم، ظرفیت روغن موتور ۳/۴ لیتر با فیلتر البته رده بندی کلاس خودرو B سگمنت (segment) در خودرو دوگانه سوز با گاز CNG توان موتور در حدود ۵۳/۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ RPM ثبت شده است.

پراید در خانواده ایکس ۱۰۰ اما تغییراتی نسبت به موتور قدیم این خودرو داشته است که مهمترین آن بهینه شده یا همان +HP مخفف اسب بخار یا Horse Power است که روی گل گیر خودرو و برروی قالپاق سوپاپ ها حک شده است. روی این موتور همچنین تمهیداتی جهت ارتقا موتور نیز انجام شده است که می توان به طرح جدید درب سوپاپ ها و همچنین مجموعه سرسیلندر و تغییرات طرح اسبک ها و تایپیت های هیدرولیکی (سیستم HLA).

نیم موتور پراید

نیم موتور پراید

 

ارتقا کاتالیست در فرمت یورو ۴ به همراه اکسیژن سنسور دوم (بعد از کاتالیست)، تغییرات در طرح پیستون و رینگ های پیستون و برنامه نرم افزاری جدید برای ECU و نسبت تراکم ۹/۷ به یک (این آیتم بسیار مهم است)، تغییرات در مانیفولد جهت افزایش حجم هوای ورودی و تغییرات در مکانیزم تسمه تایم و میل بادامک و استفاده از کوییک کانکتور در لوله های سوخت (کاهش قفل گازی) و تغییرات در پمپ سوخت البته با توجه به بهینه سازی پلت فرم و بدنه خودرو جهت ایمن سازی وزن خالص خودرو جدید به حدود ۸۵۰ کیلو گرم اشاره کرد.

در نتیجه با این تغییرات توان پیشرانه پراید ۴ اسب بخار افزایش و به حدود ۶۷ اسب بخار رسید. در نوع دوگانه سوز یعنی خودرو بنزینی که کیت گاز CNG در آن بصورت سیستم انژکتوری گاز نصب شده وزن خالص خودرو در حدود ۹۲۰ کیلو گرم و توان خودرو ۶۰.۵ اسب بخاردر ۵۵۰۰ RPM ثبت شده است.

 

مشخصات موتور پراید

موتور M13GS- EU IV مگا موتور

  • نوع موتور: SOHC-MPFI-inline-4 cylinder-8 valve
  • سوخت: بنزین EURO IV
  • ترتیب احتراق: ۲-۴-۳-۱
  • قطر سیلندر × کورس ۷۱×۸۳.۶ mm
  • حجم جابجایی: ۱۳۲۳cc
  • نسبت تراکم۱۰.۵ :
  • حداکثر گشتاور: ۱۱۴/۲۸۰۰N.m/rpm
  • حداکثر قدرت: ۷۳/۵۵۰۰h.p/rpm
  • حداکثر دور موتور: ۶۰۰۰
  • طول، عرض، ارتفاع: ۶۱۰×۵۰۰×۶۶۵
  • وزن موتور: ۱۰۷ کیلوگرم
  • سیستم خنک کننده:
  • liquid, Enclosed, With forced criculation of a cooling fluid
  • استاندارد آلودگی: EURO IV

 

شاید بخوانید : قیمت پراید در بازار ۱۴۰۲

خودرو پراید اما پیشرانه دیگری نیز دارد که بر روی پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ و ۱۳۲ و ۱۴۱ نصب شده است. تغییراتی که در این نسل از پیشرانه پراید انجام گرفته است به شرح زیر است.

مانیفولد هوای ورودی با متریال پلیمری جهت سبک سازی و کاهش افت روندگی هوا، طرح جدید درب سوپاپ و مجموعه سرسیلندر، تغییر طرح اسبک ها و استفاده از تایپیت هیدرولیکی، جانمایی کاتالیست در مانیفولد اگزوز جهت عملکرد بهتر کاتالیست و مانیفولد یک پارچه و طراحی سپر حرارتی جدید و همچنین اکسیژن سنسور دوم بعد از کاتالیست، تغییر طرح روی پیستون (صاف کردن سطح پیستون).

رینگ های جدید پیستون و نسبت تراکم ۱۰/۵ به یک ، تغییر اویل پمپ، استفاده از دینام یا آلترناتور ۹۰ آمپر و افزایش قطر مسیرهای سیستم خنک کاری موتور، بهبود سیستم خنک کاری، مجهز کردن موتور به شمع پایه بلندتر و نزدیک کردن به محفظه سرسیلندر، تغییر هندسه میل سوپاپ، برنامه نرم افزاری جدید برای ECU، کاهش زاویه در طراحی رانرها (راهگاه هوای ورودی) مانیفولد و جانمایی بهتر موقعیت انژکتورها، تغیر طرح و جنس واشر سرسیلندر (واشر فلزی ۳ لایه)، کاهش وزن پیستون (وزن پیستون ۱۷۵ گرم) و اصلاح میزان باز بودن سوپاپ دود و هوا ( ۲۲۴درجه) این تغییرات موجب شده تا توان موتور ۴ اسب بخار افزایش یابد و مصرف سوخت استاندارد تقریبا تا ۶/۸ لیتردر هر صد کیلومتر برسد.

 

 

معایب و مزایا

موتور پراید گاهی هم دردسرساز شده و این مشکل مربوط به عملکرد پیستون های آن است که نسبت به حجم دهانه بوشها اندازه سنگین تری دارند و همین اضافه وزن، سیلندر، موتور و دهانه بوشها را دچار تخریب کرده و موجب سوختن زود هنگام واشر سرسیلندر می شود.

اخیرا شرکت سایپا در موتورهای یورو۴ و تیبا که نسخه اصلاح شده موتور پراید است برای رفع این نقیصه پیستونها را با کاهش وزن و صاف کردن سطح آنها بهینه کرده و از واشرسرسیلندرهای مقاوم تری استفاده نموده است .
موتور پراید علاوه براینکه نسبت به ویژگی های فنی خود مصرف سوخت قابل قبولی دارد قابلیت های خوبی هم در سازگاری با مصرف سوختهای جایگزین مثل گاز دارد .

مصداق این ادعا را باید در سالهای ابتدایی دهه هشتاد جستجو کرد درست زمانی که دولت تصمیم گرفت با افزایش قیمت در حامل های انرژی مصرف سوخت را بهینه نماید در آن ایام کمتر کسی فکر می کرد می توان روی موتور پراید سیستم احتراق گازسوز نصب نمود.

یکی از نکات جالب موتور پراید که در مشخصه های ظاهری این پیشرانه حالا کاملا و اصالتا ایرانی مشهود است عبارت است از جنس بدنه سیلندر ( جنس موتور پراید )که مانند موتورهای جدید و برخلاف موتورهای از رده خارجی مثل پژو XU7 چدن است مفهوم کاربرد چدن در سیلندر موتور در یک جمله یعنی استقامت و استحکام بیشتر درعین کارکرد به روز و مفیدتر .

 

البته قیمت موتور کامل پراید با توجه به انژکتور یا کاربراتوری و استوک بودن آن متفاوت است.
زمان ارسال پست: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۳ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: , , , لینک خبر
مطالب مرتبط
محمود گفت:

با سلام و احترام
ایا موتور پراید قابلیت کار با گاز شهری (فشارگاز عادی منازل مسکونی) را دارد؟ میخوام در محلی ثابت از آن استفاده کنم

مدیر گفت:

سلام بله. هموطنان زیادی اینکار رو انجام دادن :) اما فقط با فرد متخصص برای گازسوز کردن خودرو اقدام کنید.

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.