اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

بررسی ۴ روش تقویت موتور پراید

بررسی 4 روش تقویت موتور پراید

خودروی پراید محبوب در ایران احتمالا یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تقویت در بازار است. البته اصل ماجرا را باید ناشی از رگ و ریشه مزدایی پراید دانست. بیشتر افراد داخل کشور با شنیدن کلمه پراید، ماشینی معمولی، بدون هیچ جذابیت و امنیتی را به یاد می‌آوریم که البته ذهنیت درستی در قبال پراید استاندارد می باشد.

حالا به جز آن دو مورد، وجود چند ویژگی پراید را به یک گزینه‌ مناسب برای تقویت تبدیل نموده: وزن کم، محفظه موتور بزرگ و اشتراکات فنی زیاد با سایر مدل‌ های دهه هشتادی و نودی مزدا.

با کنار گداشتن مسئله تقویت تعلیق و ترمز پراید، روش‌های زیادی برای تقویت این خودرو از نظر قوای محرکه وجود دارد که می‌توان به چهار بخش کلی آنها را تقسیم نمود: تقویت با حجم استاندارد، حجم زدن، ترکیب موتور با قطعات بلوک‌ های بزرگ‌تر و در نهایت نصب موتورهای قدرتمندتر خانواده مزدا، فورد و نیسان.

 

تقویت موتور با حجم استاندارد

تقویت اتمسفریک موتور پراید بدون تغییر حجم در موتور راه‌های متنوع کم دردسر و نسبتا کم‌ هزینه‌ای را شامل میشود که بیشتر مالکان آن برای رسیدن به اعداد و قدرت بهتر می‌توانند آن را اجرا نمایند.

در ابتدا میتوان و با کم‌ترین هزینه تغییراتی در سیستم جرقه و سیستم ورودی هوا ایجاد نمود. در مرحله بعد استفاده از فلایویل سبک را باید تجربه کرد. فلایویل همان چرخ‌ طیار بوده که برای یکنواخت کردن چرخش‌های میل‌لنگ بکار می‌رود و اینرسی بالایی دارد. برای افزایش کارایی از وزن فلایویل میکاهند.

فلایویل پراید

فلایویل پراید

برای افزایش قدرت بیشتر می‌توان از هدرز نیز استفاده کرد که به خروج بهتر دود حاصل از احتراق در سیلندر کمک می‌کند. در مسیر هدرز استفاده از منبع اگزوز‌های اسپرت نیز توصیه می‌شود که علاوه بر ایجاد صدای دلنشین، باعث خروج راحت تر و سریع تر دود می‌شود.

همنین روش‌ هایی شامل نصب میل سوپاپ‌ های اسپرت با زوایای مناسبتر برای بهبود عملکرد و راندمان تنفسی و افزایش گشتاور در دور پایین موتور و شمع با وایر بهتر برای تولید جرقه‌ قویتر.

در ادامه نیز نصب فیلتر هوای اسپرت و تغییر مجموعه کیت مکش هوا، پولیش سر‌سیلندر پیشرانه، نصب انژکتورهای دبی بالاتر (انژکتورهای پژو ۲۰۶ تیپ ۵)، ریمپ ECU یا نصب چیپ تیونینگ و نهایتا نصب هدرزهای اسپرت از جمله راه حلهای موجود می باشند.

با اجرای موارد بالا که در مجموع نیز هزینه زیادی هم نخواهند داشت، می‌توان به اعداد قدرت قابل قبولی نسبت به قدرت پراید استاندارد دست پیدا کرد. همچنین تمامی لوازم اعلام شده از جمله فلایویل سبک، هدرز و شمع و میل سوپاپ‌های متنوع به سادگی برای پراید در بازار قابل دسترس هستند.

اما به جز موارد نام برده، خیلی از مردم به سراغ نصب توربوشارژر ‌روی بلوک استاندارد پراید می‌روند که روی موتوری با لوازم استاندارد، راه درست و عاقلانه ای نیست.

انجام چنین کاری نیاز به تغییراتی بسیار در اجزای موتور و سیستم انتقال قدرت دارد، نظیر تغییر نوع پیستون‌ها، مجموعه میل سوپاپ و سوپاپ‌ها و سیستم سوخت رسانی جدید که توسط ECU‌ های قابل تنظیم راه‌ اندازی می‌شوند.

معمولا به خاطر دشواری نصب و راه‌ اندازی موتور استاندارد با توربو و در دسترس بودن موتورهای توربو قابل نصب ‌‌روی پراید، بسیاری از افراد از این کار صرف نظر می‌کنند.

 

افزایش حجم موتور

حجم زدن یا افزایش حجم موتور استاندارد B3 پراید یک روش ساده و راحت است. اما این سادگی به معنی رفتن با پراید خود به نزدیک‌ترین تراشکاری برای افزایش قدرت نیست!

افزایش حجم موتور یک مجموعه عملیات است که باید دقت، تجربه و دانش زیادی برای آن طلب کرد. پس قبل از دستکاری موتور و صرف هزینه‌ای زیاد برای قدرت مورد نیاز که در نظر گرفته‌اید، با افراد با تجربه، ماهر و متخصص در این زمینه مشورت کنید.

برخی اوقات هزینه‌ای که برای ارتقای موتور فابریک برای رسیدن به قدرت بیشتر صرف می‌گردد، معادل و یا حتی بیشتر از خرید یک موتور پرقدرت خواهد بود.

حجم‌ زنی موتور پراید به این دلیل ساده بوده که طیف وسیعی از پیستون‌ها و شاتون‌ ها برای آن در دسترس می باشد و حتی می‌توان به سراغ سرسیلندرهای ۱۶ سوپاپ برای آن رفت.

خیلی از مالکین پراید بعد از عمل حجم زدن موتور به سمت پیستون‌های تیبا، ریو، B5 و دوو سی‌یلو می‌روند. آن هم به خاطر تنوع بالای پیستون‌ها برای پیشرانه پراید از نظر بور و فرم تاج است.

ولی باید دقت نمود پیستونی مناسب بوده که بهترین فرم تاج را برای مدل سرسیلندر و نسبت تراکم مورد نظر داشته باشد تا بدین ترتیب نیازی به کف‌ تراشی بلوک و تراش تاج پیستون یا دستکاری ابعاد شاتون و میل‌ لنگ نباشد و یا نیاز به آن خیلی کم شود.

افزایش حجم در پیشرانه پراید با در نظر گرفتن میزان افزایش حجم و مدل پیستون انتخاب شده، مسائل جانبی دیگری هم دارد که باید برای کسب نتیجه مطلوب به آنها توجه نمود. از جمله تعویض انژکتور با نمونه‌ های دبی بالاتر و تغییر فرم کیت مکش هوا.

مورد بعدی اینکه ترموستات هم باید با مدل دمای پایین‌تر تعویض شده تا پیشرانه توانایی حفظ دمای نرمال خود را دارا باشد. برای حجم‌ زنی بلوک سیلندر پیشرانه به نصب بوش نیاز است که نصب آن باید با دقتی زیادی انجام گردد تا مشکلاتی مانند رد‌کردن کمپرس و روغن‌ سوزی در بازه زمانی کوتاه در آن ایجاد نشود.

در هنگام انجام حجم زدن بیشتر موتور نیاز به تغییر زوایای میل سوپاپ و تغییر پورت‌ های سرسیلندر حس میشود و کار پورت و پولیش کردن آن و همچنین نصب سوپاپ‌های بزرگ‌تر دور از انتظار نیست.

معمولا در افزایش حجم موتور پراید به تغییر مسیرهای آب و روغن نیاز چندانی نیست مگر اینکه سرسیلندر آن با یک مدل دیگر تعویض شده باشد که در آن صورت نیز تغییر مدار روغن و آب واجب است. عموما بعد از انجام این تغییرات، بروزرسانی برنامه ECU و یا تغییر مجموعه کاربراتور در مدل‌های کاربراتوری واجب خواهد بود.

 

ترکیب موتور با قطعات موتورهای بزرگتر

موتور استاندارد B3 پراید از خانواده سری B مزدا بوده و به خاطر شباهت‌های ساختاری، بیشتر افراد بعد از افزایش حجم بلوک پیشرانه، به سراغ قطعات بلوک‌های بزرگ‌تر مانند B5 میروند و آن قطعات بزرگتر را ‌‌روی بلوک استاندارد نصب می‌نمایند.

در طول این فرآیند قطعاتی مانند مجموعه کامل سرسیلندر، پیستون‌ ها، شاتون‌ ها و حتی در برخی موارد میل‌ لنگ هم امکان دارد با مدل B5 تعویض شود. تعویض کل سرسیلندر نیاز به تغییر کامل سیستم سوخترسانی (انژکتور و برنامه و یا تغییر کاربراتور) برای تامین سوخت اضافی داشته و نیازمند مچ‌ کردن پورت‌ ها می باشد.

 

نصب موتورهای قدرتمندتر

بیشتر مردم به جای گذاشتن هزینه، وقت و اعصاب خود ‌روی موتور استاندارد پراید، ترجیح می‌دهند خیلی راحت سراغ موتورهای قدرتمندتر سری B رفته و یا سایر پیشرانه‌های موجود از جمله پیشرانه‌ های فورد و نیسان را نصب نمایند.

دلیل اصلی این کار، به‌ صرفه بودن هزینه تمام شده نسبت به بازدهی به دست آمده و البته سادگی کار می باشد چرا که محفظه موتور پراید به سادگی می‌تواند پذیرای پیشرانه‌های قدرتمند ۲ لیتری باشد و همچنین گیربکس استاندارد پراید هم با ضرایب مناسب خود به‌ راحتی قابل نصب ‌روی این پیشرانه‌هاست.
با مطرح‌ شدن عبارت تعویض موتور پراید، ذهن بیشتر مردم به سراغ موتور BP مزدا می‌رود که به‌ سادگی در دسترس بوده، قدرت و بازدهی مناسبی برای وزن ۹۰۰ کیلوگرمی پراید دارد و به راحتیروی آن نصب می‌گردد. پیشرانه BP بسته به سال ساخت مدل‌های متنوعی دارد که توسط مالکان مجددا تقویت می‌شوند تا حتی بتوان قدرت ۱۶۰ اسب بخار را‌ روی پراید نیز تجربه کرد.

بررسی انواع مدل‌ های موتور BP و روند تقویت و تیونینگ آن ها نیز خود نیازمند یک مطلب جداگانه است.
موتور BP توربو و موتور B6 هم از موارد پر طرفدار برای پراید هستند. برخی حتی برای دستیابی به اعداد و ارقام خیره‌کننده‌تر و در چنگ داشتن قدرت بالای ۲۰۰ اسب بخار در اتاق پراید، به سراغ پیشرانه‌هایی نظیر SR20 نیسان می‌روند که قابلیت تقویت‌پذیری بالاتری نیز نسبت به خانواده پیشرانه‌های سری B مزدا دارد.

عصر خودرو

زمان ارسال پست: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۰ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.