از همان ابتدا بازار این خودروها برای نسل جوان و عمداً دانشجویان در آمریکای شمالی ارزیابی و درنهایت خودرو ساخته و در سال ۱۹۸۶ به نام مزدا ۱۲۱ که آن را در آمریکای شمالی به نام فورد فستیوا میشناسند به بازار عرضه شد.
اما فروش این خودرو پس از فروش به مدت یک سال به علت تردد در بزرگراهها و بین شهرها، توسط سازمانهای ذیربط ممنوع شد.
لازم به ذکر است شرکت مزدا و کمپانی فورد ارتباط نزدیک برای طراحی و توسعه خودرو داشت و به همین دلیل پیشبینی لازم برای استفاده پیشرانه پراید در محفظه موتور (محل دستهموتورها) دیگر محصولات شرکت مزدا، مانند مزدا ۳۲۳ یا همان مزدا نیز انجام شد. بالاخره در سال ۱۹۸۷ امتیاز تولید پراید با موتور کاربراتوری به شرکت کیاموتورز (کره جنوبی) واگذار و این شرکت نوپا پراید را تا سال ۲۰۰۰ تولید کرد.
سپس شرکت کیا موتورز طی توافقنامه در ابتدای دهه هفتاد شمسی در شروع خط مونتاژ موتور (CKD) و در سالهای بعد امتیاز تولید این خودرو و موتور را به گروه خودروسازی سایپا واگذار کرد.
موتور خودرو پراید در ایران از نسل B یا بتا است و از سال ۱۳۸۲ با نظارت شرکت سایپا توسط شرکت زیمنس آلمان انژکتوری شد و سپس از سال ۱۳۸۹ تمهیداتی جهت افزایش ایمنی در بدنه خودرو لحاظ شد.
سایپا نیز تاکنون با استفاده از همان پلت فرم محصولات پراید نسیم (هاچ بک)، پراید صبا (سدان یا صندوقدار)، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۴۱و سایپا ۱۵۱ (وانت یا سایپا کارا) را در کشورمان تولید کرده است.
مشخصات موتور انژکتوری پراید قدیم یا همان پراید معمولی
برای پیشرانه پراید موتور ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ، موتور با آرایش خطی، بلوک از جنس چدنی و سیلندر از جنس آلومینیوم، تنفس طبیعی، حجم موتور ۱۳۲۲ سی سی، حداکثر قدرت در حدود ۶۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ RPM و حداکثر گشتاور ۱۰۳ نیوتن متر در ۲۸۰۰ RPM، شتاب صفر تا صد تقریبا ۱۵ ثانیه، پاشش انژکتور چند نقطه ای، مصرف سوخت ترکیبی (شهری + اتوبان) ۷ لیتر در صد کیلومتر، نسبت تراکم : ۸/۵ ، استاندارد آلایندگی یورو ۲.
حجم باک ۳۷ لیتر دارای ریل مشترک سوخت، وزن خالص خودرو در حدود ۷۹۰ کیلوگرم، ظرفیت روغن موتور ۳/۴ لیتر با فیلتر البته رده بندی کلاس خودرو B سگمنت (segment) در خودرو دوگانه سوز با گاز CNG توان موتور در حدود ۵۳/۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ RPM ثبت شده است.
پراید در خانواده ایکس ۱۰۰ اما تغییراتی نسبت به موتور قدیم این خودرو داشته است که مهمترین آن بهینه شده یا همان +HP مخفف اسب بخار یا Horse Power است که روی گل گیر خودرو و برروی قالپاق سوپاپ ها حک شده است. روی این موتور همچنین تمهیداتی جهت ارتقا موتور نیز انجام شده است که می توان به طرح جدید درب سوپاپ ها و همچنین مجموعه سرسیلندر و تغییرات طرح اسبک ها و تایپیت های هیدرولیکی (سیستم HLA).
نیم موتور پراید
ارتقا کاتالیست در فرمت یورو ۴ به همراه اکسیژن سنسور دوم (بعد از کاتالیست)، تغییرات در طرح پیستون و رینگ های پیستون و برنامه نرم افزاری جدید برای ECU و نسبت تراکم ۹/۷ به یک (این آیتم بسیار مهم است)، تغییرات در مانیفولد جهت افزایش حجم هوای ورودی و تغییرات در مکانیزم تسمه تایم و میل بادامک و استفاده از کوییک کانکتور در لوله های سوخت (کاهش قفل گازی) و تغییرات در پمپ سوخت البته با توجه به بهینه سازی پلت فرم و بدنه خودرو جهت ایمن سازی وزن خالص خودرو جدید به حدود ۸۵۰ کیلو گرم اشاره کرد.
در نتیجه با این تغییرات توان پیشرانه پراید ۴ اسب بخار افزایش و به حدود ۶۷ اسب بخار رسید. در نوع دوگانه سوز یعنی خودرو بنزینی که کیت گاز CNG در آن بصورت سیستم انژکتوری گاز نصب شده وزن خالص خودرو در حدود ۹۲۰ کیلو گرم و توان خودرو ۶۰.۵ اسب بخاردر ۵۵۰۰ RPM ثبت شده است.
محمود گفت:
با سلام و احترام
ایا موتور پراید قابلیت کار با گاز شهری (فشارگاز عادی منازل مسکونی) را دارد؟ میخوام در محلی ثابت از آن استفاده کنم
مدیر گفت:
سلام بله. هموطنان زیادی اینکار رو انجام دادن :) اما فقط با فرد متخصص برای گازسوز کردن خودرو اقدام کنید.