اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

بررسی کامل رانا پلاس

بررسی کامل رانا پلاس

خودوی رانا پلاس، یک فیس لیفت جزئی برای رانای ایران خودرو بوده که با امکانات بیشتر و در دو مدل با سقف معمولی و پانوراما به بازار عرضه شده است. با بررسی رانا پلاس، نگاهی به ویژگی‌ های مهم این محصول، تجهیزات و مشخصات فنی، معایب و مزایا و ارزش خرید آن میکنیم.

 

مقدمه

در سال ۱۳۸۴ شرکت پژو در نمایشگاه فرانکفورت از خودرویی سدان رونمایی کرد که با همکاری شریک ایرانی‌ خود ساخته بود: یک ناچ‌ بک (Notchback) یا همان سدان با صندوق کوچک و آن پژو SD206 بود که یک روز بعد از نمایشگاه فرانکفورت در ایران به نام ۲۰۶ آریان رونمایی شد.

ولی شرکت پژو از این نامگذاری بسیار عصبانی شده بود و بیان کرد که تمایلی به استفاده از نام‌ های نژادپرستی نازی نداریم!

ایران‌ خودرو هم قبول کرد و پسوند SD را انتخاب نمود. این ماشین با پژو ۲۰۶ CC (نسخ کوپه ۲۰۶) شباهت زیادی دارد. در پایان دهه ۸۰ در ایران پژو ۲۰۶ SD بین مردم به محبوبیت رسید. چندسال بعد ایران‌ خودرو با داشتن پلتفرم، موتور، گیربکس و … این خودرو و از آنجا که قصد داشت جای خالی پیکان را پر کند، شروع به کار نمود و خودرویی مشابه ۲۰۶ SD تولید کرد.

تأییدیه طرح نهایی این خودرو در سال ۱۳۹۱ ثبت شد و سال بعد با نام رانا به بازار راه پیدا کرد. محصولی که با دو تیپ EL و LX عرضه شده بود و در تیپ LX آن آپشن‌های بیشتری دیده میشد، ولی باز هم محصول خاص و محبوبی نبود.

همچنین در سال ۱۳۹۸ ترمز دیسکی عقب آن نیز حذف شد. پس از آن در اواخر سال ۱۳۹۸ تولید آن متوقف و ایران‌ خودرو رانا پلاس را معرفی نمود که یک فیس‌ لیفت ملایم و مناسب بود. این بار به‌ جز بخش طراحی، آپشن و امکانات، موتور و کابین هم تغییراتی داشت که به محبوبیت آن کمک بسیاری کرد.

 

تغییرات طراحی در رانا پلاس

رانا با خودروی پژو ۲۰۶ طراحی بسیار مشابهی داشته و تقریباً یک کپی ایرانی از پژو ۲۰۶ محسوب میشود و رانا پلاس هم در مقایسه با رانای اولیه پیشرفت نسبتاً کمی داشته است.

در نمای جلو شاهد تغییر رنگ کاسه چراغ‌ ها هستیم. این رنگ مشکی با تغییر کمی در جلوپنجره‌ها به جذابیت آن اضافه کرده است. دستگیره های درب و زه جانبی که در رانا LX مشکی بودند، در رانا پلاس همرنگ بدنه شده اند.

روی آینه‌ های جانبی یک چراغ راهنما باریک نصب شده و چهار قالپاق ساده با طرح جدید نیز نمای تازه‌‌ ای به خودرو داده اند. در قسمت عقب ماشین هم طرح کاسه چراغ‌ها تغییر کرده و تقریباً نسبت به رانا زیباتر شده است. در گوشه درب صندوق هم نوشت رانا پلاس دیده می‌شود.

 

امکانات رانا پلاس

در طراحی کابین تحولی کمتری را در مقایسه با رانا LX میبینید که البته کاربردی و زیباتر شده است. فرمان رانا پلاس شبیه فرمان پژو ۲۰۷ بوده دو صفحه آنالوگ که یکی سرعت‌ شمار و دیگری نشان‌ دهنده دور موتور می باشد در صفحه‌ کیلومتر دیده می‌شوند.

در بین آن‌ها یک کامپیوتر سفری و در بالای آن هم چراغ‌ های هشدار در یک صفحه‌ ذوزنقه ای قرار گرفته اند. در زمان روشن شدن چراغ‌ها یک نور نارنجی رنگ صفحه کیلومتر را روشن می‌کند.

داخل کابین رانا پلاس

طرح کربنی روی داشبورد کار شده که موجب جذابیت اتاق خودرو گشته ولی خب با ذات چنین خودرویی همخوانی ندارد. دکمه روشن کردن چراغ سقفی نیز کاملا مانند پژو ۲۰۶ بوده و بهتر بود بعد از چندین سال تغییری در این هم اتفاق می‌افتاد.

دکمه قفل شدن دربها، چراغ خطر و صندوق‌ پران روی داشبورد هستند و تا زمانی که خودرو روشن نشود، کار نمی‌کنند. بالای دریچه کولر در وسط داشبورد یک نمایشگر دیجیتال نصب شده که تقریباً همانند پژو ۲۰۶ می باشد.

صندلی‌ها دارای روکش پارچه ای جیر هستند و ردیف عقب مجهز به ایزوفیکس(محل نصب صندلی کودک) می باشد که در پژو ۲۰۷ نیز دیده می‌شود. دکمه‌های شیشه‌ بالابر عقب و جلو در کنسول وسط نصب شده اند.

مکان نصب شیشه‌ بالابرهای جلو قابل قبول بوده، ولی برای سرنشینان عقب کاملا نامناسب است و از صندلی‌های عقب فاصلۀ زیادی دارد!

داخل کابین رانا پلاس

فضای پا و سر برای سرنشینان عقب همانند پژو ۲۰۶ می باشد و جای تعریف نیست، اما فضای صندوق برای خودرویی در این اندازه بسیار مناسب است.

در ادامه نیز رانا پلاس دارای امکاناتی از جمله کروز کنترل، سنسور عقب، آینه جانبی برقی، چهار شیشه برقی و کنسول میانی است.

 

مشخصات فنی

رانا پلاس از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتر TU5 متعلق به پژو استفاده میکند که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌ متر گشتاور را دارد.

یک گیربکس شش سرعته دستی نیروی موتور را به محور جلو منتل کرده و این خودرو میتواند در ۱۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و با حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

این خودرو دارای وزن ۱۱۰۹ کیلوگرم، ۴۲۹۲ سانتی‌متر طول و ۱۶۸۴ سانتی‌متر عرض و ۱۴۵۳ سانتیمتر ارتفاع می باشد. فاصله بین دو محور آن هم ۲۴۴۵ سانتی‌ متر است.

رانا پلاس از یک باک ۵۰ لیتری بهره برده و با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به‌ شکل ترکیبی ۶ لیتر بنزین مصرف میکند که عدد مناسب و قابل قبولی است.

بررسی رانا پلاس

 

تجربه رانندگی رانا پلاس

اگر قبلا با رانا یا پژو ۲۰۶ رانندگی کرده اید، با نشستن پشت فرمان رانا پلاس تفاوت زیادی حس نمی‌کنید.

عایق‌ بندی ناکافی موجب شده تا در کابین سر و صدا مانند قبل شنیده شود، البته این سر و صدا خیلی آزاردهنده نیست. ترمزهای عقب خودرو نیز کاسه‌ای است. متأسفانه بعد از سال ۱۳۹۸ ترمز دیسکی از این ماشین برداشته و ترمز کاسه‌ای جایگزین آن شد. با این حال ترمزها توانایی توقف خوبی دارند.

در زمان ورود پیچ‌ها جلوی خودرو مقداری به اطراف متمایل می‌گردد. اگر راننده معمولی با سرعت متناسب هستید، واکنش دور موتور نسبت به‌ کندی پدال گاز شما را آزار نمی‌دهد. ولی اگر از جمله رانندگانی هستید که همیشه به پدال گاز فشار زیادی وارد می‌کنید، واکنش پدال گاز مقداری کند بوده و از انتظار شما را برآورده نمیکند.

آینه‌ها نسبت به پژو ۲۰۶ متفاوت هستند و به دید راننده کمک زیادی می‌کنند، ولی همچنان دید مناسبی را ارائه نمیدهند و بهتر بود آینه‌ های بزرگتری در این خودرو استفاده میشد.

دید ستون A به دلیل باریک بودن آن قابل قبول است. کروز کنترل هم چندان در خودرو‌های دنده دستی مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیشتر در خودروهای اتوماتیک کاربرد دارد.

زمانی که درب صندوق را باز می‌کنید، آسیب‌هایی را مشاهده میکنید که روی دیواره صندوق در کنار چراغ دیده می‌شوند و خودروی مورد بررسی ما کمتر از ۵۰۰ کیلومتر کارکرد داشت. کنترل کیفی ایران‌ خودرو در این موارد خیلی ضعیف عمل کرده و چنین اشکالاتی در اکثر محصولات نیز دیده می‌شوند.

حتی وقتی که درب کاپوت را بالا می‌زنید، متوجه از بین رفتن رنگ برخی از نقاط بدنه میشوید و آهن‌ بری نقاط هم از یکدیگر جدا شده که در یک خودروی صفرکیلومتر این موارد جالب نیست!

در مجموع، خودروی رانا پلاس نسبت به رانا LX تغییر قابل توجهی از لحاظ فنی نداشته و بیشتر از نظر ظاهری و امکانات رفاهی مقداری تغییر کرده است.

 

کلام آخر

با توجه گفته های بالا باید جمع بندی کرد که رانا پلاس نسبت به قیمت خود ارزش خرید مناسبی دارد، زیرا پژو ۲۰۶ SD (صندوقدار) با امکانات کمتر و طراحی قدیمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان از رانا پلاس گران‌تر است. البته در مقایسه با رقبای خارجی کارکرده کیفیت نسبتاً پایین‌تری دارد، اما از خدمات پس از فروش مناسب و لوازم یدکی ارزانتر بهره مند است.

رقبای رانا پلاس عبارت‌ اند از: کوییک اتوماتیک، سمند سورن پلاس، پژو ۲۰۶ SD، برلیانس H230 دستی و اگر هزینه بیشتری کنید می‌توانید به سراغ شاهین G و H30 کراس هم بروید.

مدل قیمت نمایندگی قیمت بازار
رانا پلاس معمولی ۲۱۵,۰۶۶,۰۰۰ ۴۷۱,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس پانوراما ۲۲۸,۵۷۸,۰۰۰ ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰

 

سوالات متداول

تفاوت موتور رانا با رانا پلاس در چیست؟

تفاوتی وجود ندارد و هر دو از موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر استفاده می کنند.

تفاوت رانا پلاس و رانا معمولی چیست؟

رانا پلاس دارای امکانات بیشتری مثل فرمان برقی، جلوپنجره جدید، طرح جدید چراغ ها، طرح جدید فرمان، سیستم صوتی جدید، و یا قالپاق های جدید است.

پدال

زمان ارسال پست: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۵ دسته بندی: بررسی خودرو داخلی و مونتاژ تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.