اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

موتور M15 GSI سایپا

موتور M15 GSI سایپا
موتور M15 GSI قرار است تا در دو خودروی سهند و اطلس سایپا که محصولات جدید این شرکت برای عرضه در بازار هستند استفاده شود. این پیشرانه در اصل، نسخه بهبود یافته موتور تیبا می‌باشد.

خودروی تیبا اولین محصول ملی گروه خودروسازی سایپا بود که با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر با نام M15 به عنوان یکی از خودروهای محبوب اقتصادی سایپا وارد بازار ایران شد که پیشرانه مورد نظر میتواند ۸۷ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متری تولید نماید.

جالب است بدانید که همان موتور اولیه تیبا یعنی m15 یک نسخه تغییر یافته از موتور پراید می باشد.

پیشرانه M15 هر چند روی تیبا بازدهی نسبتا خوبی از خود نشان داد ولی انتخاب آن با تغییراتی کم برای سدان جدید سایپا شاهین یک شکست و از دلایل اصلی عدم استقبال مردم از این خودروی سایپا در بازار خودرو بود.

بعد از رخ دادن یک سری مشکلات برای سدان شاهین، این گروه خودروسازی با کمک گرفتن از مگاموتور به عنوان بازوی این شرکت در طراحی و تولید پیشرانه، اقدام به بازطراحی و بروزرسانی موتور M15 تیبا کرد که پس از آن تبدیل به مدل M15 GSI شد و طبق اعلام مگاموتور قرار است تا روی سایپا سهند و سایپا اطلس نصب گردد.

موتور خودرو M15 در دورانی که صنعت خودرو ایران تحت تحریم نبود با کمک تکنولوژی یک شرکت کره‌ای که از همکاران سانگ یانگ بود، تولید و طراحی شد. ولی در نمونه M15 GSI تغییرات بسیاری شامل منیفولد دود، پیستون‌ ها، اندازه یاتاقان‌ ها و فرم محفظه احتراق همراه با افزودن VVT انجام گرفته است.

تغییرات صورت گرفته باعث افزایش میزان بازدهی موتور شده به شکلی که حداکثر گشتاور در دورهای پایین‌ تری در دسترس راننده قرار گرفته است. همچنین کیفیت رانندگی در ترافیک با خودروهای مجهز به این موتور بهتر از مدل M15 بوده چرا که برای حرکت نیازی به فشردن زیاد پدال گاز وجود ندارد.

این بهبودها توان و گشتاور موتور M15 GSI را افزایش داده و باعث کاهش مصرف سوخت در طی رانندگی شده است. استاندارد آلایندگی موتور M15 GSI نیز با کمک این تغییرات ایجاد شده، یورو ۵ می باشد و از سال آینده تولید انبوه این پیشرانه آغاز خواهد شد.

موتور M15 GSI میتواند ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را برای خودرو تولید نماید. آنچه این موتور را متمایز کرده، تجهیز آن به VVT و امکان همگام سازی با تغییرات بخش خودرویی مثل فرمان برقی و … می باشد.

اضافه کردن سیستم VVT به موتور M15 GSI رانندگی نسبتا بهتری را در دورهای پایین برای راننده فراهم می‌کند.

مشخصات موتور M15 GSI
نوع موتور SOHC- MPFI – خطی- ۴ سیلندر- ۸ سوپاپ – VVT, HLA
سوخت بنزین یورو ۴
ترتیب احتراق ۲-۴-۳-۱
Bore Stroke ۷۵.۵mm ۸۳.۶mm
حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی
نسبت تراکم ۱۰.۵
حداکثر گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰
حداکثر قدرت ۸۹ اسب بخار در دور ۵۲۵۰
حداکثر دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه (rpm)
ابعاد ۶۰۴mm-577mm-651mm
وزن ۱۰۴ کیلوگرم
سیستم خنک کننده Liquid, enclosed, with forced circulation of a cooling fluid
استاندارد آلایندگی یورو ۵

به جای گرفتن بودجه های کلان از دولت و تحویل دادن همان موتور قبلی به بازار، بهتر بود حداقل به جای ۸ سوپاپ از ۱۶ سوپاپ برای این موتور کم توان استفاده کنند. اما سود خودروساز دولتی متاسفانه در ادامه دادن همین روند قدیمی ۴۰ ساله و بدون فایده برای مردم است.

زمان ارسال پست: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۵ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.