اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

هزینه تعویض روغن موتور خودرو

هزینه تعویض روغن موتور خودرو

تعویض روغن موتور خودرو یکی از امور حیاتی و مهم در نگهداری از این وسیله نقلیه است که انجام آن باعث کارکرد بهینه موتور و افزایش طول عمر آن و اجزای وابسته می شود.

 

روی ظروف روغن موتور معمولا یکی از ۳ عبارت سینتتیک، نیمه سینتتیک و مینرال نوشته شده است. عباراتی که ماده مبنی روغن را تعیین می کنند.

روغن مینرال بر پایه نفت خام ساخته که سال‌هاست در خودروها به کار می‌رود.

روغن سینتتیک از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن‌ها تولید می‌گردد.

روغن نمیه سینتتیک، ترکیبی از روغن سنتتیک و مینرال (ارگانیک) است. این نوع روغن کیفیت روغن‌های سنتتیک را ندارد، ولی در شرایط سخت مانند دماهای بالا یا فشار زیاد، عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان می‌دهد و بیشتر در وانت‌ها و شاسی‌بلندها مصرف می‌شود. قیمت این روغن نیز کمی بیشتر از مینرال‌ها می باشد.

شاید بخوانید: بررسی سنسور فشار روغن موتور

استاندارد SAE

کلمه SAE مخفف عبارت Society Of Automotive Engineers و به معنی انجمن مهندسین خودرو است. استاندارد SAE پروتکلی است که تولیدکنندگان روغن موتور طبق آن اعداد مندرج بر روی بسته‌بندی روغن موتور‌ها را تعیین می‌کنند. این اعداد بین ۰ تا ۶۰ بوده که نشان‌دهنده گرانروی یا همان ویسکوزیته روغن موتور می باشند. عدد ۰ بر اساس این استاندارد نمایانگر کمترین میزان گرانروی بوده و بیان‌گر روغن موتوری است که به راحتی جاری میگردد.

 

حرف W چیست؟

حرف W که بر روی ظروف روغن نوشته می شود مخفف کلمه Winter بوده ولی به این معنی نیست که روغن برای فصل سرد مناسب است. حرف W همیشه بین ۲ عدد نوشته می شود. این دو عدد بازه حرارتی هستند که دمای روغن در هر درجه حرارتی از این بازه بیرون نمی رود. به عنوان نمونه روغن ۱۰W40 ، به این معنی است که در سرد ترین دمای ممکن، روغن از ۱۰ درجه خنک تر نمی شود و در گرم ترین دمای ممکن هم حرارت آن از ۴۰ درجه بالاتر نمی رود.

 

استاندارد API

API مخفف عبارت American Petroleum Institute است و به معنی موسسه نفت آمریکا می باشد. استاندارد‌های این موسسه تعیین کننده کیفیت و نوع روغن موتور‌ها هستند. براساس این استاندارد اگر روغن موتوری مناسب خودرو‌های دیزلی باشد، بر روی آن حروف API C درج شده و اگر روغن موتوری برای خودروهای بنزینی به کار رود، روی بسته‌بندی آن API S درج می‌شود.

 

تفاوت واژه SN با SL

به جز عدد دما، دو حرف انگلیسی دیگر نیز روی ظرف روغن نوشته میشود. حرف S به معنی مناسب بودن روغن برای موتور بنزینی است. حرف دیگر که می تواند از A تا N متغیر باشد نشان دهنده تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن روغن می باشد. هرچه این عدد به N نزدیک تر باشد، تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن روغن جدیدتر بوده و برای خودروهای مدرن تر ساخته شده است.

 

دلیل تعویض روغن موتور خودرو؟

روغن از زمان شروع به کار موتور دچار اکسید شدن و تجزیه حرارتی میشود و روغن پایه آن آلوده می گردد. همچنین مواد افزودنی استاندارد آن مانند مواد افزودنی پاک‌کننده نیز مصرف می‌شوند. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک‌کنندگی و جذب ذرات معلق و ناخالصی‌ها کاهش یافته و اگر تعویض روغن موتور را به موقع انجام ندهید عملا چرخش آن در موتور بی ارزشی خواهد بود و به موتور خودرو صدمه وارد می گردد.

 

قیمت روغن موتور خودرو

قیمت روغن موتور خودرو

زمان ارسال پست: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹ دسته بندی: دانستنی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.