اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

معرفی دایون Y5 ، شاسی‌بلند دو دیفرانسیل چینی

چنگدو دایون اتومبیل یا به‌طور خلاصه دایون، یک سازنده کامیون و تراکتور در بازار چین با نام دایون تراک و همچنین موتورسیکلت‌هایی با نام دایون و دایانگ است. این شرکت از سال ۲۰۱۸ با معرفی یک مینی‌ون تجاری، فعالیت در تولید خودروهای سبک را آغاز کرد.

اما ما ایرانی‌ها می‌توانیم در اعماق ناشناخته‌ترین نقاط، چیزهایی را بیابیم که حتی صاحبان آن نیز خبر ندارند و اکنون شرکت صنایع خودروسازی ایلیا متعلق به کیان موتور، یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل آفرودی را در این شرکت کشف کرده که پیش از این دیده نشده بود. البته جا دارد اضافه کنیم که نسخه پیکاپ این خودرو با نام دایون V5 نیز توسط ماموت برای مونتاژ انتخاب شده است.

در واقع دایون Y5 همان فودای لندفورت است که قرار است در زامیاد و با نام تیوان مونتاژ شود. طراحی این شاسی‌بلند، در تمامی قسمت‌های بدنه و کابین کاملاً مشابه فودای بوده و تنها در جلوپنجره و نشان‌های دایون تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

 

 

طراحی بدنه و کابین

نباید انتظار داشته باشید که با خودرویی به‌روز و زیبا مواجه شوید. Y5 بهره‌ای از ظرافت و جذابیت نبرده و خودرویی زمخت و از مد افتاده است. سادگی بیش از حد، خط شانه کناری بسیار بالا، چرخ‌های کوچک، پنجره‌های کناری باریک و کم ارتفاع، طراحی عجیب ستون D و پف‌کردگی عجیب بدنه باعث می‌شوند تا از دیدن آن دل‌زده شوید.

کابین هم جاییست که نبود سلیقه طراحی در آن محسوس است. قطعات پلاستیکی خشک، انبوه دکمه‌ها، نامرتب بودن قرارگیری اجزا، شلوغی و عدم هماهنگی و تناسب، بیداد می‌کنند. به نظر می‌رسد، الگوی طراحان، خودروهای دو دهه قبل بوده که تبدیل به ملغمه‌ای آشفته شده است.

با این وجود، چو عیبش گفتیم، هنرش نیز بگوییم. این خودرو دارای سه ردیف صندلی است و فضای بار خوبی هم دارد. طول آن ۴.۷۷ متر، عرض آن ۱.۸۷ متر، ارتفاع ۱.۸۲ متر و فاصله بین دو محور آن هم ۲.۷۹ متر می‌باشد. اگر همه صندلی‌های ردیف‌های عقب را تا کنید، فضای بار به ۲۷۸۰ لیتر خواهد رسید که تقریباً بیش از یک پیک آپ متوسط است.

 

 

شاسی و پیشرانه

در زیر این پوسته نازیبا، یک موتور ۴ سیلندر میتسوبیشی قرار گرفته که با حجم ۲ لیتر و استفاده از توربوشارژر می‌تواند ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس شش سرعته خودکار استفاده می‌شود که نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. به نظر می‌رسد این موتور قدرت کافی برای تحرک این شاسی‌بلند میان‌سایز را داشته باشد. البته باید وزن ۱۹۹۵ کیلوگرمی آن را هم در نظر داشته باشید.

از محسنات این خودرو باید شاسی فریم نردبانی آن را نام برد که برخلاف کراس‌اوورها، می‌تواند قابلیت‌های آفرودی خوبی برای آن فراهم سازد.

برای تکمیل ویژگی‌های آفرودی، از یک دیفرانسیل ۴WD ساخت بورگ وارنر استفاده شده که به همراه قفل دیفرانسیل Eaton و ترمزهای ساخت بوش می‌تواند در مسیرهای سخت، راهگشا باشد.

 

رقبا در ایران

رقبای این خودرو در کشورمان را باید یوآز پاتریوت، فوتون ساوانا و تا حدودی هاوال H9 دانست. البته در بازه قیمتی آن می‌توان کراس‌اوورهای زیادی ازجمله فیدلیتی پرایم، SWM G05، چری تیگو ۷ و KMC K7 را هم نام برد. قیمت دایون Y5 توسط کیان موتور، ۸۹۰ میلیون تومان اعلام شده است اما زمان قطعی عرضه به بازار آن هنوز مشخص نیست.

 

 

پدال

زمان ارسال پست: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.