اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

بررسی معایب و مزایای موتور TU5 پلاس

بررسی معایب و مزایای موتور TU5 پلاس

زمان زیادی از معرفی موتور TU5 پلاس توسط ایران خودرو نگذشته است و بیشترین تعداد استفاده آن در خودروی تارا بوده که در چند ماه اخیر هم روی پژو ۲۰۷ اتوماتیک دو رنگ MC قرار گرفته است. در ادامه به بررسی مختصر مزایا و معایب موتور TU5 پلاس می پردازیم.

گفته شده که گروه خودروسازی PSA این موتور را برای استفاده روی محصولات پایه خود در بازارهای اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی طراحی کرده و اکنون این موتور با رسیدن به کشورمان TU5 پلاس نام گرفته است.

 

معایب موتور TU5 پلاس

به دلیل تازه وارد بودن در بازار خودرو و مشخص نشدن میزان دوام این موتور خودرو، هنوز نمی توان نظری قطعی درباره کیفیت عملکرد آن گفته شود. فعلا تنها عیب موتور، نسبت تراکم بالای آن در برابر TU5 معمولی می باشد چون با تراکم بالای خود نیازمند بنزین با کیفیت است.

اما سوخت عرضه شده در داخل کشور دارای کیفیت مناسبی نبوده و احتمالا مواجه شدن با مشکلاتی در زمان احتراق در موتور دور از ذهن نیست. این مشکل برای موتور EF7 هم وجود دارد.

 

مزایای موتور TU5 پلاس

موتور TU5 پلاس به نسبت TU5، قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد. از نظر حجمی با موتور TU5 برابر بوده و ۱۵۸۷ سی سی می باشد.

زمان‌بندی متغیر سوپاپ یا CVVT مهم‌ترین مزیت موتور TU5p محسوب می‌شود. این سیستم در کلیه دورهای پیشرانه زمان‌بندی سوپاپ‌ها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار خواهد گرفت و در چنین شرایطی سوپاپ‌ها قادرند به شکل مستقل باز و بسته شوند.

همچنین این سامانه ها باعث بهبود قابل‌ توجه در چابکی و شتاب در دور پایین و توان در دور بالای موتور می گردد.

گفتنی است این سیستم فرایندی از تغییر زمان رفت و آمد سوپاپ‌ها بوده و مهندسان آن را با هدف بهبود راندمان و کارایی، صرفه‌جویی در سوخت و خروج بهینه دود طراحی کردند.

از مزایای موتور TU5p می‌توان به پمپ روغن با خروجی متغیر و بهبود در اتاقک احتراق موتور، ارتقای عملکرد موتور در بخش قدرت و گشتاور (ارتقای شتاب‌گیری)، ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو ۵، کاهش اصطکاک‌های داخل موتور (پیستون‌های ضد سایش)، کاهش مصرف سوخت و ارتقای تکنولوژی موتور اشاره نمود.

 

تارا TU5 پلاس (TU5p)
موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتر
قدرت ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت ۱۹۰
۰ تا ۱۰۰ ۱۲.۵ ثانیه
گیربکس ۵ دنده دستی
طول/عرض/ارتفاع ۱۴۶۶/۱۷۴۸/۴۵۱۹ میلیمتر
فضای بار(لیتر) ۶۴۰
مصرف ترکیبی (لیتر) ۷
وزن ۱۱۷۰ کیلوگرم
زمان ارسال پست: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۱ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.