اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

انواع لنت ترمز کوییک و تیبا + قیمت

انواع لنت ترمز کوییک و تیبا + قیمت

در مطلب پیش روی شما در ابتدا به معرفی انواع لنت ترمز کوییک و تیبا می پردازیم و بعد از این قسمت هم عملکرد لنت ترمز، انواع آن و زمان تعویض لنت ترمز را بررسی خواهیم کرد.

 

از جمله اصلی ترین و مهم ترین قطعات سیستم ترمز خودرو، لنت ترمز است. هر نوع ایرادی در این قطعه توقف خودرو را با مشکل مواجه می کند.

 

لنت ترمز چیست؟

وظیفه توقف خودرو بر عهده ترمز‌ها است. آن‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری خودروی در حال حرکت شما را متوقف نمایندو این کار فقط با فشردن پدال انجام نمی‌شود.

بلکه برای متوقف کردن ماشین نیاز به یک نیروی اصطکاک بوده که توسط لنت تامین می‌گردد. این قطعه انواع مختلفی داشته و در جنس‌های متفاوتی ساخته میشود.

لنت‌های ترمز با توجه به مشخصه های گوناگون دارای طول عمرهای مختلفی هستند و بسته به کارکرد، جنس و عوامل دیگر باید به صورت دوره ای بررسی شده و تعویض شوند.

 

عملکرد لنت ترمز

لنت‌های ترمز از دو بخش زیر تشکیل شده اند:

  • کفشک لنت
  • لقمه لنت: این بخش، اصطکاک اصلی را برای توقف خودرو ایجاد میکند.

زمانی‌ که پدال ترمز را برای توقف می فشارید، لقمه لنت به روتر ترمز(دیسک ترمز) چسبیده و خودرو را متوقف می‌کند. لنت ترمز باید در مقابل گرما و سائیدگی مقاومت کرده و به کاسه ترمز نیز ضربه وارد نکند.

 

جنس لنت ترمز

در سالیان گذشته از آزبست برای تولید لنت‌های ترمز استفاده میکردند. آزبست دارای عملکردی مناسب بود و گرمای تولید شده را پراکنده می‌کرد. اما زیان بسیار برای سلامت انسان ها و تولید گرد و غبار در هنگام ترمز گرفتن، از مدار تولید خارج شد. به همین خاطر جنس‌های گوناگونی از جمله شیشه، لاستیک، رزین و مواد آلی و غیر آزبستی برای لنت ترمز تولید و روانه بازار شد.

 

انواع لنت ترمز

بر اساس لقمه لنت، لنت‌های ترمز به ۵ دسته تقسیم می‌گردند. هر کدام از آن تفاوت‌هایی از نظر ظاهری و جنس با یکدیگر داشته و طول عمر متفاوتی نیز دارند.

لنت ارگانیک

این نوع لنت‌ دارای طول عمر پایینی بوده و نسبت به سایر انواع هم ارزان تر می باشد. لنت‌های ترمز ارگانیک با توجه به نامشان ارگانیک بوده و در ساخت آن‌ها از فلزات استفاده نشده است.

لنت نیمه متالیک

لنت‌های نیمه متالیک یا معروف به لنت‌های نیمه فلزی از قدرت بالایی برخوردارند. در تولید آن‌ها از ۴۰ درصد مس برای اصطکاک و دوام بالاتر استفاده میکنند. لنت‌های نیمه متالیک دارای طول عمر بالا بوده و قیمت و هزینه آن‌ها تقریبا مناسب است. از معایب لنت نیمه فلزی می‌توان به ایجاد سروصدای زیاد اشاره نمود.

لنت فلزی

لنت‌های فلزی در کنار مقاومت بالا و از قیمت مناسبی هم برخورداند. بیشتر آنان از جنس آهن، مس، فولاد و گرافیت تولید می‌گردند. اما وزن نسبتا بالا لنت فلزی باعث خوردگی روتور(دیسک ترمز) می‌شود. همچنین به خاطر بالا بودن وزن در برخی از خودروها مثل خودروهای مسابقه ای استفاده نمی‌شوند.

مقدار کمی هم به دلیل وزن بالا بر افزایش مصرف سوخت اثر گذار هستند. البته از جمله نکات مثبت این نوع لنت نیز می‌توان به عملکرد مناسب آن در هنگام داغ شدن اشاره نمود.

لنت سرامیکی

در بیشتر ماشین‌های مسابقه ای از لنت‌های سرامیکی بهره میبرند. این نوع از لنت‌ وزن پایینی دارد ولی دارای قیمت نسبتا بالایی هستند. در تولید و ساخت آن‌ها از الیاف سرامیک، مواد چسبنده و مواد پرکننده استفاده شده است.

دفع گرمای لنت‌های سرامیکی به خوبی صورت گرفته و گرد و غباری هم ایجاد نمی‌کنند. این عملکرد آن‌ها باعث کارایی مناسب و دقیق لنت‌های سرامیکی می‌گردد.

لنت زینتری

این نوع از لنت‌ها به خطر داشتن دوام و عملکرد پایین، معمولا در خودروهای معمولی استفاده نمی‌شود و فقط بعضی از افراد آنها را در خودروهای آفرود استفاده می کنند.

 

دلیل تعویض لنت ترمز‌

منظور از جمله تمام شدن لنت این است که سطح اصطکاکی لنت به پایانترین حد خود رسیده است. در این زمان، ترمز خودرو عملکرد درستی نداشته و زمان توقف خودرو هم افزایش می‌یابد. این مسئله می‌تواند کیفیت رانندگی را با مشکل جدی مواجه کرده و احتملا حوادث مختلفی رخ دهد.

 

چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم ؟

در بند قبلی به موضوع تمام شدن لنت ترمز پرداختیم. ولی نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز چه هستند؟

در ماشین های قدیمی، رانندگان این مشکل را با فشردن پدال ترمز درک میکردند. در واقع اگر پدال ترمز سالم باشد، با فشرده شدن خودرو واکنش نشان داده و متوقف می‌شود. در غیر این صورت خودرو زمان بیشتری را برای توقف صرف می‌کند.

در خودروهای جدید، راه حل‌های دیگری نیز وجود دارد. اگر سطح روغن از مقدار استاندارد کمتر باشد، لنت ترمز شما پایان یافته و زمان تعویض آن به پایان رسیده است. البته قبل از آن باید از سالم بودن مخزن روغن مطمئن شوید.

علارقم مطالب فوق ، اغلب کارشناس خودرو پیشنهاد می‌کنند که هر ۱۵ هزار کیلومتر ترمز خودرو توسط مکانیک مورد بررسی قرار گیرد. همچنین اگر می‌خواهید ترمز خودرو کارایی بهتر و بیشتری داشته باشد، هر ۵۰۰۰۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض لنت خودرو نمایید.

زمان ارسال پست: ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۶ دسته بندی: فنی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
مهدی گفت:

قیمتاش نسبتا خوب هستن

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.