اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

قیمت واقعی بنزین در ایران

قیمت واقعی بنزین در ایران

آمارهای جدید نشاندهنده آن است که مقدار مصرف بنزین در کشور، روزانه بیشتر از ۹۷ میلیون لیتر می باشد، پس با این اوصاف براساس سهمیه اعلام شده ۶۰ لیتر برای هر کارت سوخت در ماه، با قیمت ۱۵۰۰ تومان مقدار ۶۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و فقط ۳۰ میلیون لیتر از کل مصرف کشور با قیمت ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد. در نتیجه قسمت مهمی از بنزین مصرفی کل کشور هنوز هم با یارانه سنگینی عرضه می شود. حال قیمت واقعی بنزین چه مبلغی می باشد؟

قیمت واقعی بنزین

براساس محاسبات انجام شده، مقدار یارانه پنهان در حوزه بنزین در ایران رقم بسیار بالایی است. این مبلغ به سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیز می رسد. البته اتاق بازرگانی این مبلغ را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام نموده است.

با در نظر گرفتن مبلغ ۴۷ سنت برای هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس و محاسبه با دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت آخر بنزین در حوزه خلیج فارس مساوی با ۵۴۰۰ تومان می باشد که البته این مبلغ با محاسبه هزینه‌ های حمل و نقل حدودا به ۶ هزار تومان خواهد رسید. با این حال، قیمت بنزین آزاد در کشور حتی به میزان نصف آخرین قیمت واقعی آن در ایران است.

هر چند برخی افراد با در نظر گرفتن قیمت ۵ هزار تومانی هنوز هم اعتقاد دارند که بنزین مشمول دریافت یارانه پنهان سنگینی بوده که با توجه به افزایش قیمت آن هنوز هم پرداخت آن ادامه دار می باشد.

اتاق بازرگانی با انجام بررسی‌ هایی نشان داده که میزان یارانه‌ پرداختی به دهک‌ های بالای درآمدی با انرژی ارزان قبل از اصلاح قیمت‌ توسط دولت، حداقل ۲۵ برابر دهک‌ های پایین درآمدی می باشد. در مقررات جدید مقرر شده مبالغ حاصل از افزایش قیمت بنزین، برای پرداخت کمک هزینه به اقشار ضعیف و کم درآمد مصرف گردد. رئیس برنامه و بوجه کشور، تعداد اشخاصی که از این طرح نفع می برند را ۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۸ میلیون خانوار اعلام نموده است.

 

میزان درآمد از افزایش قیمت بنزین چقدر است؟

طبق آمار اعلام شده توسط وزیر نفت کشور، هر روز ۶۴ میلیون لیتر بنزین سهمیه ای به مبلغ لیتری ۱۵۰۰ تومان در سراسر کشور توزیع می گردد. پس با این حساب، با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت بنزین، دولت از طریق فروش آن به شکل سهمیه بندی، درآمدی بیشتر از ۳۲ میلیارد تومان به صورت روزانه بدست می آورد. در یک سال، این درآمد به حدودا ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

درباره مقدار مصرف بنزین غیر سهمیه ای نیز حدود ۳۰ میلیون لیتر در روز اعلام شده است که این میزان هم درآمدی اضافه در حدود ۶۰ میلیارد تومان در روز خواهد داشت که کل آن در یک سال به رقمی بیشتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان می‌ رسد. سرانجام، کل اضافه درآمد به مقداری بین ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال خواهد رسید که از قرار معلوم این درآمد میان مردم توزیع می شود.

زمان ارسال پست: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۵ دسته بندی: اخبار, اخبار داخلی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.