اخبار و مطالب
7 روز گذشته
4

تفاوت موتور XU7p با TU5 پلاس

تفاوت موتور XU7p با TU5 پلاس

در این مطلب فقط اشاره مختصری به تفاوت مشخصات فنی دو خودرو پژو پارس سال موتور XU7p با تارا دستی موتور TU5p داریم. هر دو خودرو دارای موتورهای سالخورده و فسیل هستند که با اندکی دستکاری آماده شده اند تا به طور مثال، خریدار ایرانی را به پای معامله خرید این کهنسالان بیاورند. موتور TU5 پلاس کمی تازه نفس تر از موتور XU7 پلاس وارد بازار شده است زیرا از فناوری بهینه زمان‌بندی متغیر سوپاپ یا CVVT بهره می برد.

 

مزایای موتور TU5 پلاس

مزایای موتور TU5 پلاس

زمان‌بندی متغیر سوپاپ یا CVVT مهم‌ترین مزیت موتور TU5 پلاس محسوب می‌شود. این سیستم در کلیه دورهای پیشرانه زمان‌بندی سوپاپ‌ها را بدون توجه به موقعیت پیستون در اختیار خواهد گرفت و در چنین شرایطی سوپاپ‌ها قادرند به شکل مستقل باز و بسته شوند. گفتنی است این سیستم فرایندی از تغییر زمان رفت و آمد سوپاپ‌ها بوده و مهندسان آن را با هدف بهبود راندمان و کارایی، صرفه‌جویی در سوخت و خروج بهینه دود طراحی کردند.

از مزایای این موتور خودرو می‌توان به ارتقای عملکرد موتور در بخش قدرت و گشتاور (ارتقای شتاب‌گیری)، ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو ۵، کاهش اصطکاک‌های داخل موتور (پیستون‌های ضد سایش)، کاهش مصرف سوخت و ارتقای تکنولوژی موتور (تجهیز به سیستم CVVT یا زمان‌بندی مداوم متغیر سوپاپ) اشاره نمود.

 

مزایای موتور XU7 پلاس

مزایای موتور XU7 پلاس

در ساخت موتور XU7 پلاس از مدل مشابه واشر سر سیلندر پیشرانه XU7 دوگانه سوز استفاده شده که دارای بهبود کیفی می باشد. سیستم خنک کاری جدیدی برای این موتور طراحی شده همرا با اضافه شدن یک منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری آن مانند موتورهای TU5 و EF7 به شکل خودکار انجام می گردد.

مصرف سوخت این پیشرانه نسبت به مدل قدیمی XU7 کمی بهتر شده و البته این کاهش جزئی مصرف همراه با کاهش قدرت است. همچنین مانند TU5 پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز می باشد. در جدول زیر هم می توانید مشخصات فنی این دو موتور را در پارس سال و تارا مشاهده کنید.

 

پارس سال XU7p تارا تیوفایو پلاس (TU5p)
موتور ۴ سیلندر ۱.۸ لیتر ۴ سیلندر ۱.۶ لیتر
قدرت ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۹.۳ ۱۱
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای پاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت ۱۸۵ ۱۹۰
۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه ۱۲.۵ ثانیه
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
طول/عرض/ارتفاع ۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر ۱۴۶۶/۱۷۴۸/۴۵۱۹ میلیمتر
فضای بار(لیتر) ۴۷۰ ۶۴۰
مصرف ترکیبی (لیتر) ۷ ۷
وزن ۱۱۶۵ کیلوگرم ۱۱۷۰ کیلوگرم
زمان ارسال پست: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۷ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: , , , لینک خبر
مطالب مرتبط
hasan گفت:

کدام رو پیشنهاد میکنید

مدیر گفت:

سلام. تیوفایو پلاس، دلایلش هم مشخصه :)

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.