اخبار و مطالب
7 روز گذشته
4

مشخصات موتور EFP‌ ایران خودرو

مشخصات موتور EFP‌ ایران خودرو + مزایا و معایب

ایران‌ خودرو چند روز قبل از دنا پلاس توربو جدید با موتور EFP رونمایی کرد. این خودرو با ظاهری نسبتا امروزی و بهتر از نمونه های داخلی دیگر، با قدرت و امکانات متنوعی روانه بازار خواهد شد. ولی مهم ترین مشخصه آن، استفاده از سری جدید موتورهای EFP می باشد.

موتور EFP در اصل همان موتور TC7 بروزشده (TC7 پلاس) بوده که نسخه ارتقا یافته ای از موتور EF7‌ محسوب می گردد. سری جدید EFP در خودروهای جدید ایران‌ خودرو مانند خانواده دنا پلاس و همچنین کراس اوور(هاچبک کراس) ریرا به کار می رود.

پیشرانه EFP یا TC7 پلاس از نظر فنی تفاوت‌ های زیادی با TC7 فعلی در دنا پلاس دارد. این تفاوت‌ها شامل بهبود میل‌ لنگ، میل بادامک، سیستم خنک‌ کننده، شاتون، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، سیستم EMS، یاتاقان‌ها، پیستون، منیفولد دود خروجی، توربوشارژر و … می شوند.

موتور جدید و پرقدرت ایران‌ خودرو می‌تواند ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید نماید.

 

تفاوت‌ موتور EFP و EF7 چیست؟

مهدی رجبعلی، مدیرعامل ایپکو، تفاوت‌های موتور EFP با EF7 را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • کاهش دور درجا و آرام موتور EF پلاس از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور بر دقیقه که این مورد موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی شده است.
  • وزن کلی مجموعه لنگ و لغزنده پیشرانه EF پلاس بیشتر از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 توربو فعلی کاهش داشته است.
  • انجام اقداماتی در زمینه کاهش اصطکاک و بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ‌ها و پوشش DLC.
  • بهبود سیستم زمان‌‌ بندی متغیر سوپاپ‌‌های CVVT دوگانه، افزایش شدت جریان انفجار داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر روی توربوشارژر برای کاهش دادن لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری شده، بهبود سیستم تهویه بخارات روغن و … که به بهبود کلی روند احتراق کمک کرده اند.
  • تجهیز سیستم خنک‌ کننده موتور به هواگیری خودکار.
  • بروزرسانی و تغییر کامل قطعات اصلی موتور EFP از جمله میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و … نسبت به EF7 و TC7.
  • این قطعات بروز شده با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و مرکز تحقیقات ایپکو طراحی شده و تولید انبوه آنها آغاز گردیده است.

طبق گفته‌های آقای رجبعلی، EF پلاس ابتدا روی دناپلاس توربوشارژر جدید نصب می‌گردد که تولید آن از اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز شده و سپس در اوایل سال آینده روی تارا هم استفاده خواهد شد.

نیروی این موتور توسط یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از دیگر مشخصات ارتقا یافته دنا پلاس توربو جدید EFP می‌توان به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مصرف سوخت ترکیبی ۸.۶ لیتر در ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر اشاره نمود.

دنا پلاس توربو جدید دارای ابعاد بدنه به طول ۴۵۵۹ میلی‌متر، عرض ۱۹۳۳ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین محورهای آن نیز حدود ۲.۶ متر می‌رسد. بنابراین فضای جاداری در این کابین در اختیار سرنشینان قرار دارد.

این خودروی امکانات مشترکی با مدل قبلی داشته و البته شامل تجهیزات بیشتری نیز می باشد. امکانات مشترک آن شامل چهار عدد کیسه هوا (جلو و جانبی جلو)، چراغ‌های دیلایت(روزتاب)، ترمز دیسکی جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ‌های ۱۶ اینچی، نمایشگر لمسی، صندلی‌های برقی جلو، تریم داخلی پارچه‌ای، سنسور پارک عقب، آینه‌ های جانبی تاشونده برقی و …. هستند.

در بخش مشخصات ایمنی و رفاهی دنا پلاس توربو جدید میتوان به موارد دیگری از جمله سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، سیستم نمایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای، پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی نیز اشاره نمود.

زمان ارسال پست: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۲ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.