اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

قیمت موتور EF7 + بررسی و مشخصات فنی

قیمت موتور EF7 + بررسی و مشخصات فنی

موتور EF7 یا موتور ملی پروژه ای مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (I.P.C.O) و مرکز تحقیقات موتور آلمان (F.E.V) می باشد. این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا بوده و در میان موتورهای گازسوز دنیا در لیست ۳ موتور برتر و از نظر طراحی در لیست ۱۰ موتور برتر دنیا قرار دارد. قیمت موتور EF7 در شهریور ۱۴۰۲ حدود ۳۳ میلیون تومان می باشد.

 

موتور ef۷ یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۴۸ سی سی می باشد که می تواند ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را ایجاد نماید. این موتور اوایل سال ۲۰۱۸ به کمک تیم طراحی و تولید آلمانی GMBH ساخته شد و یک موتور دوگانه سوز به حساب می آید. همگام شدن بسیار مناسب این موتور با سوخت گاز ز طبیعی موجب شد تا سریعاً مورد توجه قرار بگیرد. از افتخارات این موتور می توان به جایگاه سوم در لیست برترین موتور دوگانه سوز در زمان عرضه و همچنین قرار گرفتن در لیست ده موتور برتر در سال معرفی را اشاره نمود.

شاید بخوانید: مشخصات موتور EFP‌ ایران خودرو

مکانیزم به کار رفته در این موتور سمند EF7 به نحوی است که توانسته با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالاتری حتی نسبت به موتورهای بنزینی دست یابد. به واسطه طراحی بهینه موتور و نیز استفاده از جدید ترین نوع سامانه مدیریت موتور موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان سوخت اصلی انتخاب نموده و با آن روشن می شود و با اتمام هرکدام از دو سوخت به صورت خودکار عملیات تعویض سوخت در آن انجام می شود.

موتور EF7 در محیط های بسیار سرد نیز قابلیت روشن شدن با سوخت گاز را داشته و در هیچ شرایطی کارکرد موتور منوط به دسترسی به بنزین نیست. در ضمن بواسطه استفاده از تنظیم کننده هیدرولیکی سوپاپ ها در هیچ زمانی نیازی به تنظیم فیلر سوپاپ های موتور نیست. طراحی اجزای این موتور ۱۶ سوپاپ به نحوی صورت گرفته است که به واسطه محاسبات رایانه ای پیچیده سطح صدا و لرزش موتور به خصوص در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتورهای روز دنیا بوده و از نظر سطح دستیابی به استاندارد آلایندگی نیز توانایی اخذ بالاترین استانداردهای روز اروپا (Euro5) را دارا می باشد.

موتور ملی پروژه ای مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (I.P.C.O) و مرکز تحقیقات موتور آلمان (F.E.V) می باشد. این موتور در میان موتورهای گازسوز دنیا در لیست ۳ موتور برتر و از نظر طراحی در لیست ۱۰ موتور برتر دنیا قرار دارد.

تنظیم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (C.V.V.T) در سمند EF7

موتور EF7 نخستین موتور ایرانی است که در آن از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها استفاده شده است. این سیستم سبب افزایش راندمان موتور شده به نحوی که در دورهای پایین سبب کاهش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد و در دورهای بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود. مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :

۱- امکان جابجایی زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی

۲- بهینه نمودن راندمان در تمامی نقاط کاری موتور

۳- بالا نگه داشتن مقادیر گشتاور د ردورهای کاری موتور

۴- کاهش میزان مصرف سوخت

۵- کاهش آلودگی

در مورد این سیستم در مقاله ای که قبلا در سایت گذاشته ام توضیحات کاملی ارائه شده است

پمپ آب صافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه

در موتور EF7 تلمبه آب صافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه طراحی شده است که تنها توسط ۴یچ و به واسطه یک آب بند به موتور متصل می باشد مزایای استفاده از این قطعه:

۱- استفاده از یک قطعه به جای سه قطعه در موتور های معمول که این موضوع باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش تلفات نیروی تولیدی موتور و در نتیجه افزایش قدرت خروجی موتور می شود.

۲- عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به موتور این موضوع باعث حذف خطرات احتمالی حاصل از آسیب دیدگی لوله ها و اتصالات و همچنین افزایش فضای دسترسی به موتور می شود

۳- قابلیت تعویض صافی روغن و پره تلمبه آب به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض کل مجموعه

 

دریچه گاز برقی در EF7

به واسطه توان و گشتاور بالای موتور با هر دو سوخت بنزین و گاز استفاده از دریچه گاز برقی و نیز کالیبراسیون بسیار دقیق سامانه مدیریت موتور تعویض سوخت بنزین به گاز و برعکس به هیچ وجه منجر به تغییر عملکرد خودرو نشده و راننده به هنگام تغییر سوخت در قابلیت رانندگی خودرو تغییری احساس نمی کند.

 

پمپ روغن مستقیم در سمند EF7

طراحی پمپ روغن (Oil pump) در موتور EF7 از نوع حرکت مستقیم است به نحوی که نیروی مورد نیاز برای حرکت خود را به طور مستقیم و بدون واسطه از میل لنگ میگیرد در حالیکه برای به حرکت در آوردن تلمبه های روغن معمولی از چرخ دنده یا زنجیر استفاده می شود. علاوه بر تامین روغن موتور از پوسته این قطعه برای نگه داشتن کاسه نمد جلوی موتور استفاده می گردد که این امر موجب حذف یک قطعه از موتور گشته که علاوه بر کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری و کاهش زمان همبندی دقت تنظیم کاسه نمد با محور میل لنگ را بالا برده و در نتیجه احتمال بروز نشتی از این قطعه را کاهش میدهد. از مزایای دیگر تلمبه روغن(اویل پمپ) مستقیم بازده بیشتر و همچنین دسترسی آسان برای تعمیرات است.

زمان ارسال پست: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۶ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.