اخبار و مطالب
7 روز گذشته
6

علائم و دلایل خرابی سایکلون EF7 + قیمت

علائم خرابی سایکلون EF7 + قیمت

در قسمت زیرین موتورهای احتراق داخلی مانند موتور EF7، روغن موتور به دلیل دما بالا قطعات و حرکت بین آنها به بخار تبدیل میشود و برای این بخار روغن از قطعه ای به نام سایکلون در موتور EF7 استفاده شده است.

قیمت سایکلون EF7 در فروشگاه های مختلف فروردین ۱۴۰۲ بین ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار تومان بسته به شرکت تولیدی آن می باشد.

از جمله قطعات متحرک موتور خودرو، پیستون بوده که حرکتی خطی دارد و زمانی که این درون محفظه سیلندر حرکت میکند موجب بوجود آمدن کمپرس می گردد.

بیشتر مردم تصور می کنند که این کمپرس تنها در بخش بالایی سیلندر یا در بالای پیستون شکل میگیرد اما در قسمت پایین محفظه پیشرانه هم هوا وجود دارد و این حرکت پیوسته پیستون در این فضا نیز باعث ایجاد کمپرس میشود.

البته در فضای زیر پیشرانه خودرو به جز پیستون، قطعات دیگری وجود دارند از جمله شاتون ها، میل لنگ، یاتاقان ها و غیره که تمام این قطعات هم همیشه در حال حرکت هستند و نیازمند روغنکاری.

نتیجه وجود این هوا در فضای زیر موتور در محفظه ای بسته، ایجاد بخار روغن است و البته عامل مهم دیگر یعنی حرارت موتور هم در این موضوع تأثیر زیادی دارد چون دمای بالا رابطه ای مستقیم با افزایش تبخیر روغن دارد.

وظیفه سایکلون هم جمع آوری بخارات روغن و بازگرداندن آن ها به داخل موتور می باشد.

سوالی در اینجا مطرح بوجود می آید که این بخارات روغن در محفظه زیرین موتور چگونه توسط سایکلون که در بالای موتور است جمع آوری میشود؟
در جواب این سوال باید گفت که در قسمت بالایی موتور یعنی سر سیلندر هم قطعاتی از جمله سوپاپ و میل بادامک وجود دارد که آنها هم به روانکاری نیاز دارند.

با توجه به این اطلاعات، انتقال روغن به بالای پیشرانه توسط مجراهای مخصوصی انجام می گردد و بخارات زیر نیز از همین مجاری به بالای پیشرانه میرسند.

این بخارات به شکل دائمی در زیر موتور تولید شده و به بالای آن میروند که در صورت عدم تخلیه و کاهش فشار محفظه بالای موتور، بخارات روغن به دلیل فشار زیاد از کاسه نمدهای میل سوپاپ، واشر سوپاپ، گیج و درب روغن موتور و هر مسیر دیگر که امکان پذیر باشد به بیرون محفظه موتور راه پبدا میکنند.

جمع آوری بخارات روغن در خودروهای گوناگون به روش های مختلف انجام میشود. در موتور EF7 نیز جمع آوری بخارات روغن و برگرداندن دوباره آن به داخل پیشرانه بر عهده قطعه سایکلون است.

شاید بخوانید : دلایل و علائم خرابی استپر موتور

ساختار قطعه سایکلون کمی پیچیده بوده که در آن از دیافراگم، فنر و قطعات دیگر استفاده شده است. البته باید یک نکته مهم را هم بدانید که این قطعه، قابل تعمیر نیست و در صورت خرابی باید تعویض شود.

یک قطعه مکمل در کنار سایکلون و چسبیده به آن وجود دارد که به شیر یکطرفه یا سوپاپ یکطرفه معروف است. ورودی این شیر به سایکلون و خروجی آن هم به منیفولد هوا وصل می باشد.

سوپاپ یکطرفه سایکلون

سوپاپ یکطرفه سایکلون

تا حد زیادی از بخارات روغن توسط سایکلون دوباره به حالت مایع در آمده و به موتور برمیگردد و باقی بخارات نیز از راه شیر یکطرفه به سمت منیفولید هوا فرستاده میشوند.

آیا ورود بخارات روغن به منیفولد هوا برای خودرو ضرر دارد؟

در جواب میگوییم خیر. در حالت استاندارد و به میزان کم نه تنها ضرری ندارد بلکه موجب کارکرد نرم تر موتور هم میشود.

توصیه شده که هر دو سال یکبار و یا هر ۵۰ هزار کیلومتر بهتر است تا این قطعه همراه با سوپاپ یکطرفه آن را نعویض کنید.

 

دو حالت خرابی سایکلون EF7

اول : یکسره شدن سایکلون و هدایت بخارات روغن به سمت منیفولد هوا

نتیجه این مشکل: روغن سوزی و کم کردن روغن موتور. به دلیل این که تمام بخارات روغن با یکسره شدن سایکلون از مسیر سوپاپ یکطرفه به سمت منیفولد هوا حرکت می کنند و پس از آن هم وارد محفظه سیلندر شده و درون آن میسوزد و از موتور خارج می شوند.
کم شدن بیش از اندازه روغن در طی مسافتی کوتاه از این راه میتواند برای خودروی شما بسیار مضر بوده و به موتور ماشین آسیب برساند.

دوم : گرفتگی یا کیپ شدن سایکلون با سوپاپ یکطرفه

نتیجه این مشکل : نشت کردن روغن از بخشهای مختلف موتور. به دلیل زیاد شدن فشار در محفظه سر سیلندر و تخلیه نشدن بخارات روغن، بعد از مدتی اثرات خروج این بخارات از درب روغن، اطراف گیج روغن، کاسه نمد میل سوپاپ و … نمایان می گردد.

همچنین در ابن شرایط، خطرات دیگری سلامت پیشرانه را تهدید میکنند چون روغن به خاطر این نشتی ها به داخل پیشرانه برنمیگردد، مقدار روغن موتور کم میشود و به دنبال آن بخار روغنی به درون منیفولد هوا نرفته و کارکرد خودرو از حالت نرم بودن نیز خارج میشود.

بنابراین تا به این جای کار متوجه شدیم که سلامت این قطعه کوچک تا حد زیادی میتواند بر سلامت موتور اثرگذار باشد.

روش مونتاژ سایکلون EF7 یا شیر تنظیم فشار موتور

  1. آغشته کردن اورینگ سایکلون به روغن.
  2. سایکلون را روی درب سوپاپ قرار دهید.
  3. پیچ‌‌‌‌ های سایکلون را بسته و محکم نمایید.
  4. لوله‌‌‌‌های رابط و شیر یک طرفه را ببندید.
زمان ارسال پست: ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۱ دسته بندی: فنی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.