در این مقاله قصد ارائه نکاتی درباره موتور BP گزینه ای محبوب پراید را داریم که قبل از این برروی خودروهای فورد، مزدا و کیا امتحان خود را پس داده است.
خودروی پراید برخلاف تصور بیشتر مردم، ظرفیت تقویت و تیونینگ بسیار خوبی دارد، به همین خاطر در مسابقات داخلی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده طوری که در پیست های سرتاسر کشور شاهد حضور پررنگ آن می باشیم.
در ابتدای ورود پراید به داخل کشور همراه با موتور B3 مزدا عرضه شد و تا قبل از اینکه موتورهای پراید توسط سایپا به عنوان یورو ۴ بروزرسانی شوند، این شرکت از موتورهای B3 در این خودرو استفاده می کرد.
B3 یکی از موتورهای محبوب پراید با حجم ۱.۳ لیتری یا به طور دقیق ۱۳۲۴ سی سی است که در گذشته علاوه بر پراید در خودروهایی از جمله مزدا ۳۲۳، فورد فستیوا و کیا ریو هم استفاده شده است. این موتور ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی با سرسیلندر دارای یک میل سوپاپ (SOHC) در دو نسخه کاربراتوری و انژکتوری به بازار عرضه شد.
پیشرانه بی۳ یک محصول کم استهلاک و کم مصرف بوده که با همان حجم نسبتا کم می تواند بین ۵۴ تا ۷۲ اسب بخار قدرت روی میل لنگ و گشتاوری بین ۹۹ تا ۱۱۰ نیوتن متر را در نسخههای قدیمی کاربراتوری و انژکتوری تولید نماید.
در مدل هایی که بعدا در ایران تولید شدند، این اعداد و ارقام حداقلی بالا بهبود یافته اند. به شکلی که در آخرین نمونه های تولیدی قدرتی برابر ۷۳ اسب بخار و گشتاوری ۱۱۰ نیوتن متری را ارائه میدادند.
شاید این اعداد و ارقام با استاندارد های امروزی چندان همخوانی نداشته باشد اما برای موتوری که در سال ۱۹۸۸ ساخته شده یک بروزرسانی نسبتا خوب و قابل قبول است. موتورهای جدید پراید با استاندارد یورو ۴ نیز با نام M13 شناخته میشوند.
موتور M13 پراید جدید توانایی تولید ۷۱ اسب بخار روی میل لنگ و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متری دارد و این اعداد نیز اطلاعات رسمی شرکت سایپا می باشند که برای این خودرو اعلام کرده اند.
و حالا می رویم سراغ محبوب ترین موتور مزدا، موتوری پرتوان و پرطرفدار به نام BP که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. حجم موتور BP به طور فابریک ۱۸۳۹ سی سی بوده که از به شکل چهار سیلندر خطی تولید شده است.
شاید بخوانید : بررسی ۴ روش تقویت موتور پراید
چهار پیستون مستحکم این موتور توسط یک میل لنگ فورج کاری شده کنترل میشوند. به تکهای از آهن گداخته و مذاب که بوسیله دستگاه های پرس به شکل خاصی تولید میشود، قطعه فورج کاری شده می گویند.
استحکام قطعات فورج بهتر از نمونه های قالبی است و این استحکام بالاتر نیز هزینه ساخت بالاتری را در پی دارد. موتور BP دارای کارتل روغن آلومینیومی می باشد که به راحتی بر روی آن قابل تشخیص است.
موتور BP از سیستم روغنکاری و خنک کاری قدرتمندی استفاده میکند به طوری که برای تعویض موتور B3 به BP باید بر روی سیستم روغن کاری و خنک کننده تغییرات کلی را اعمال کرد. این تقویت سیستم روغن کاری و سیستم خنک کاری بهبودهایی در بازده موتور داشته است و طول عمر مفید موتور را افزایش میدهد.
قدرت موتور BP در حالت فابریک، ۱۳۱ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۱۶۵ نیوتن متر است. و این اعداد برای خودرویی مانند پراید ارقامی بالا محسوب میشوند. به همین خاطر در مسابقات، پرایدهای موتور BP در کلاس آزاد قرار دارند. نکته ای جالب درباره موتور BP، ورودی هوای متغیر آن است.
منیفولد هوای ورودی یا همان ورودی هوای متغیر پیشرانه BP دارای دو مسیر جداگانه برای ورود هوا به سیلندر می باشد. این دو مسیر دارای دو طول متفاوت بوده که برای دور های پایین از مسیر با طول بیشتر و زمانی که دور موتور افزایش یابد، هوا به شکل خودکار از طریق دریچه گاز از مسیری با طول کمتر به موتور منتقل میشود.
نمونه دارای توربوشارژر BP با نام BPT شناخته شده که احتمالا در ایران خیلی نادر بوده یا اصلا وجود ندارد که این پیشرانه میتواند ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور را تولید نماید. البته در ایران، خود افراد روی موتور BP توربوشارژر نصب میکنند و قدرت آن را در برخی موارد تا بالای ۲۵۰ اسب بخار نیز افزایش میدهند.