روغن ریزی گیربکس اتوماتیک کیا سراتو مونتاژ به چند دلیل اتفاق می افتد. دلیل اول این که نشتی شاید از پیچ روغن ریزی بوده و همچنین در حالت آسیب دیدن خنک کن روغن (در بعضی مدلها خنک کن روغن در مکانی نصب شده که بیشترین آسیب به آن وارد میشود) نشتی صورت میگیرد.
البته در صورت عیب یا وجود مشکلی در اتصالات خنک کن نیز نشتی روغن در گیربکس رخ خواهد داد. در ادامه بحث اگر کاسه نمد روی پوسته گیربکس خراب شده باشد، قادر به آب بندی روغن نبوده و نشتی از آن رخ میدهد.
ولی در پاسخ به قسمت دوم سوال مطرح شده باید گفت بسیار به ندرت ممکن است که به دلیل برخورد جسمی از سطح جاده با پوسته گیربکس، پوسته دچار آسیب دیدگی و ترک شود که نتیجه آن قطعا نشتی خواهد بود(البته مواردی از برخورد و سوراخ شدن پوسته وجود داشته است).
دست اندازهای جاده عمدتا به سیستم تعلیق خودرو آسیب جدی وارد میکنند تا سایر قطعات و سیستمها. اگر در ماشین هر نوع نشتی روغن مشاهده شد، بدون معطلی برای رفع آن به نمایندگی مربوطه خودرو مراجعه کرده تا منجر به تحمیل هزینههای سنگین برای تعمیرات نگردد.
ساده ترین روش برای کشف روغن ریزی، نگاه کردن زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است اما پیدا کردن محل و علت دقیق روغن ریزی کار چندان ساده ای نیست.
۷ بخش مهم که ارتباط مستقیمی با روغن ریزی گیربکس کیا سراتو مونتاژ دارند:
- کاسه نمدهای دیفرانسیل
- کاسه نمد میله تعویض دنده
- کاسه نمد شفت اصلی
- فشنگی دنده عقب
- بررسی سنسورهای سرعت
- روغن ریزی محل اتصال پوسته کلاچ و پوسته گیربکس
- وجود شکستگی یا ترک خوردگی روی پوسته کلاچ یا پوسته گیربکس
دلایل نشت روغن گیربکس خودرو
- کیفیت ریخته گری دنده ها
- کیفیت بدنه
- نشت روغن در اثر لغزش دنده
- نشت روغن به دلیل دمای بالای جعبه دنده
- نشت در اثر خرابی محفظه
- نشت روغن در شفت
- کیفیت خود روغن مصرفی
- واشرهای بی کیفیت
- تفاوت بالای فشار هوای درون و بیرون گیربکس
برای حل مشکل نشتی روغن به دلیل کیفیت پایین ریخته گری دنده ها باید ابتدا روغن را با پاک کننده های مخصوص از دستگاه خارج و کاملا تمیز کنید و پس از آن اسید هیدرو کرولیک ۲۰ درصد را درون دنده ها تزریق کرده و تا ۲۴ ساعت با خودرو کاری نداشته باشید.
واکنش های شیمیایی بوجود آمده توسط اسید و روکش دنده ها باعث می شود ترک ها و شکاف های موجود بسته شده و دیگر نشتی رخ ندهد. بعد از ۲۴ ساعت حتما اسید را با ماده بازی دیگر خنثی و از دستگاه خارج نمایید.
نشت روغن در شفت گیربکس هم می تواند به دلیل خروج روغن از محفظه و عدم بازگشت به آن باشد که برای حل آن بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.
- استفاده از واشر مخصوص روغن ریزی برای بازگشت روغن به محفظه.
- استفاده لوله های رینگی کوچک به عنوان سیستم بازگرداننده روغن.
- بهره گیری از سیستم های تخلیه روغن مرغوب؛ به این روش که ابتدا روغن قدیمی را فیلتر کرده و یا کلا خارج کنید و به جای آن روغن جدید را وارد دستگاه کنید.