در جهان امروز برای محافظت از منابع طبیعی و کاهش آلایندگی دی اکسید کربن نیاز به استفاده از فناوریهای جدید در صنعت خودرو بیش از قبل احساس میشود. اولین گام در رسیدن به این هدف مهم، افزایش بازده سیکل انرژی از استخراج منابع تا استفاده در خودروها می باشد و رانا هیبریدی نیز یکی از قدم های کوچک در این مسیر است.
حرکت جهانی خودروسازها
در نمودار زیر می توانید حرکت جهانی خودروسازان را به سمت الکتریکی کردن محصولات مشاهده کنید. طبق این نمودار از سال ۲۰۱۲ با شیبی تند، درصد خودروهای برقی – هیبریدی افزایش می یابد، به طوری که تا سال ۲۰۵۰، ۹۵ درصد خودروهای سواری تولیدی، برقی و هیبریدی خواهند بود.
ایپکو؛ پیشرو و پیگیر در فناوریهای دوستدار زیست بوم
ساخت سه دستگاه خودروی دو نیرو (هیبریدی) توسط شرکت ایپکو به سفارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع شروع شد و بعد از سه سال کار توانست خودروها را آماده کرده، فناوری باتری خودرویی را تا ۸۰ درصد بومی سازی نماید و برنامه نویسی رایانه خودرو را برای شرایط جغرافیایی تمام ایران سازگار کند.
رانا جدید و پاک یکی از جدیدترین دستاوردهای این شرکت بوده و براسا ادعای ایپکو باید پس از مدتی، شاهد شروع تولید این خودرو در شرکت ایران خودرو باشیم.
مشخصات فنی رانا هیبریدی
نوع سامانه: ردیفی
توان موتور برقی : ۹۰ کیلووات (۱۲۰ اسب بخار)
گشتاور: ۲۲۰ نیوتن متر
حداکثر توان مولد برق : ۴۵ کیلووات
پیشرانه احتراق داخلی ۴ سیلندر ۱۰۳۸ سی سی
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: کمتر از ۹ ثانیه
حداکثر توان: ۵۱ کیلووات
وزن خودرو: ۱۴۷۰ کیلوگرم
زمان شارژ کامل باتری ها با برق شهری: حدود ۴ ساعت
باتری لیتیومی با ظرفیت ۱۴کیلووات ساعت
بیشینه ولتاژ برق اسمی: ۳۵۰ ولت
بازیافت توان برقی از حالت ترمز: صفر تا ۳۰ کیلووات
حداکثر توان مبدل جریان مستقیم به سه فاز و برعکس: ۱۰۵ کیلووات
حداکثر توان مبدل جریان مستقیم به مستقیم : ۲.۵ کیلووات
قدرت شارژر : ۳۳۰۰ وات
مصرف سوخت ترکیبی ۱.۶ لیتر در هر صد کیلومتر با یک بار پرکردن باتری
مقدار پیمایش در حالت تمام برقی: ۹۶ کیلومتر
استانده آلایندگی (برق و بنزین) یورو ۴
آخرین خبر