در جدول زیر، تفاوتهای دیسک ترمز مجرادار (Vented Disc) و دیسک ترمز حفره دار (Drilled Disc) را بهصورت ساده، کاربردی و قابل فهم آوردهام تا حتی اگر دانش فنی زیادی هم نداشته باشید، بتوانید بهراحتی تفاوت آنها را درک کنید:
جدول مقایسه دیسک ترمز مجرادار و حفرهدار
| معیار مقایسه | دیسک ترمز مجرادار (Vented Disc) | دیسک ترمز حفرهدار (Drilled Disc) |
| تعریف ساده | دیسکی با دو صفحه که بین آنها کانالهایی برای عبور هوا وجود دارد | دیسکی که روی سطح آن سوراخهایی برای خروج گاز و گرما ایجاد شده |
| ساختار | دو لایه فلزی با پرهها یا مجراهای هوا در وسط | یک دیسک یکتکه یا مجرادار با سوراخهای متعدد روی سطح |
| هدف اصلی | خنککاری بهتر در ترمزگیریهای مداوم | کاهش گاز و آب بین لنت و دیسک هنگام ترمزگیری |
| عملکرد در ترمزگیری سنگین | پایدار و قابل اعتماد | در ابتدا خوب، اما در فشار زیاد ممکن است افت کند |
| مقاومت در برابر داغ شدن (Fade) | بالا | متوسط |
| خنککاری | بسیار مؤثر بهدلیل جریان دائمی هوا | خوب، اما کمتر از مجرادار |
| ترمزگیری در باران | معمولی | بهتر، چون آب سریعتر خارج میشود |
| دوام و طول عمر | بالا | کمتر بهدلیل ایجاد تنش در اطراف سوراخها |
| احتمال ترکخوردگی | بسیار کم | بیشتر، مخصوصاً در رانندگی پرفشار |
| مناسب برای رانندگی شهری | بسیار مناسب | قابل استفاده ولی مزیت خاصی ندارد |
| مناسب برای رانندگی اسپرت | مناسب، مخصوصاً در مسیرهای طولانی | مناسب برای استفاده کوتاهمدت و نمای اسپرت |
| ظاهر | ساده و صنعتی | اسپرت و جذابتر |
| هزینه نگهداری | کمتر | بیشتر |
| کاربرد رایج | خودروهای معمولی، شاسیبلندها، خودروهای سنگین | خودروهای اسپرت سبک یا تیونینگ ظاهری |
جمعبندی ساده
- اگر ایمنی، دوام و استفاده روزمره برایتان مهم است → دیسک مجرادار انتخاب منطقیتر است.
- اگر ظاهر اسپرت و عملکرد اولیه در شرایط خاص (مثل باران) مدنظر شماست → دیسک حفرهدار میتواند گزینه مناسبی باشد.
- برای رانندگی پرفشار و طولانی، دیسکهای مجرادار معمولاً انتخاب مطمئنتری هستند.
