اخبار و مطالب
7 روز گذشته
5

روش تعویض سنسور دور موتور پراید

روش تعویض سنسور دور موتور پراید

سنسور دور موتور، که یک سنسور القایی از نوع آهنربایی با سوکت سه فیش است، نقشی حیاتی در عملکرد موتور دارد و در صورت خرابی، خودرو روشن نخواهد شد و برق به سر وایرهای شمع نمی‌رسد.

این سنسور معمولاً روی پوسته (گلدانی) گیربکس، نزدیک سنسور کیلومتر قرار دارد و برای تعویض آن به یک آچار ۱۰ نیاز است. قیمت تقریبی این قطعه در حال حاضر از ۱۵۰ هزار تومان در فروشگاه ها موجود است.

روش تعویض سنسور دور موتور پراید روش تعویض سنسور دور موتور پراید

وظایف اصلی سنسور دور موتور

این سنسور وظایف کلیدی زیر را با ارسال سیگنال به ECU (واحد کنترل الکترونیکی) انجام می‌دهد:

  1. اعلام حرکت فلایویل (دیسک چرخ طیار) به ECU.
  2. اعلام نقطه مرگ بالا (TDC) به ECU برای تعیین زمان دقیق جرقه‌زنی و پاشش سوخت.
  3. اعلام دور موتور به دورسنج (Tachometer) از طریق ECU.
  4. ارائه آوانس استاتیکی (تنظیم اولیه زمان جرقه‌زنی) به ECU.

علائم خرابی سنسور دور موتور

در صورت بروز مشکل در این سنسور، علائم زیر مشاهده می‌شوند:

  • روشن نشدن خودرو: به دلیل عدم ارسال سیگنال‌های لازم به ECU برای پاشش سوخت و جرقه‌زنی.
  • نمایش ناصحیح دور موتور در هنگام روشن بودن خودرو.
  • ایجاد حالت کات آف (CUT OFF) زودتر از رسیدن دور موتور به محدوده قرمز (Red Line).
  • ثابت ماندن یا عدم حرکت دورسنج از یک دور موتور مشخص.

نکته مهم: در خودروهایی که علاوه بر این سنسور، دارای سنسور میل سوپاپ (Camshaft Position Sensor) نیز هستند، در صورت خرابی سنسور میل سوپاپ، خودرو روشن می‌شود اما دور موتور از ۳.۵ تا ۴.۵ هزار بالاتر نمی‌رود.

 

زمان ارسال پست: ۱۱ آذر ۱۴۰۴ | ۱۹:۱۴ دسته بندی: فنی, مقالات تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.