اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

بررسی خرید تویوتا آریون ۲۰۰۹-۲۰۱۱

بررسی خرید تویوتا آریون 2009-2011

تقریبا از سال ۲۰۱۳ به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، خودروی شش سیلندر صفرکیلومتر وارد ایران نشد. در این روزها که آیین‌ نامه واردات خودرو نیز سردرگم است باید برای خرید، سراغ خودروهای باکیفیت قدیمی برویم از جمله تویوتا آریون ۲۰۱۱.

این خودرو کم استهلاک و کم دردسر بوده و از همه مهم‌تر، خودرویی پرقدرت است که با کیفیت بالا و استهلاک پایین و یک موتور شش سیلندر ۳۵۰۰ سی‌ سی می‌تواند جاده را چنگ بزند.

شرکت تویوتا اولین بار سال ۲۰۰۶ آریون را به عنوان نسخه لوکس‌تر کمری با پلتفرم کمری و موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری در دو تیپ گرند و اسپرت معرفی نمود. در آن دوران تویوتا فکر می‌کرد که فروش آریون می‌تواند مانند کمری باشد، اما اینگونه نبود.

فروش آریون در سال ۲۰۰۷ به حدود ۲۲ هزار دستگاه رسید اما در همان سال صدها هزار دستگاه کمری به فروش رسیده بود. بازار فروش آریون نیز بیشتر خاورمیانه و استرالیا بود. تولید آن هم به دلیل فروش پایین، در سال ۲۰۱۷ متوقف شد و جای خود را به کمری شش سیلندر واگذار کرد.

این خودرو از سال ۲۰۰۹ رسما وارد ایران شد. نسل اول آن تا سال ۲۰۱۱ و نسل دوم از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ وارد ایران شدند. بهتر است بدانید این پیشرانه روی کمری شش سیلندر، لکسوس ES350 و لکسوس RX350 قرار گرفته است. نسل اول آریون در دو نسخه سفارش عمان و کویت وارد کشو شد که سفارش کویت آن فول آپشن بوده و دارای باله عقب می باشد.

 

طراحی ظاهری

بررسی تویوتا آریون از اینجا شروع میشود. در نمای جلو یک جلوپنجره کرومی با سه خط افقی دیده میشود که در وسط آن لوگوی بزرگ تویوتا پیداست. دو عدد مه‌ شکن در دو طرف سپر نصب شده که اطراف آنها پلاستیک مشکی داخل یک قاب باریک کرومی قرار گرفته اند. در وسط دو مه‌ شکن، خروجی هوای بزرگی طراحی شده است.

البته سپر در مدل فیس‌لیفت با قبل آن کمی متفاوت است. در مدل فیس‌ لیفت یک خط از کاپوت و چراغ شروع شده که تا قاب پلاک ادامه پیدا کرده و محو شده است. این خط در نمونه های قبل از فیس‌ لیفت تا پایین ادامه داشته و به خروجی هوا در پایین سپر ختم می‌گردد. در زیر چراغ نیز چراغ‌ شور متوازی‌ الاضلاع و سنسور جلو وجود دارد.

زمانیکه که از نمای بغل به خودرو نگاه می‌کنید، متوجه یک خط می‌شوید که از چراغ عقب شروع و تا گلگیر جلو ادامه پیدا کرده و محو می‌شود. به‌ موازات آن زه کرومی در بخش پایین دربها کشیده شده و نمای زیبایی به خودرو بخشیده است. دور قاب جلوپنجره نوار باریک کرومی قرار گرفته و همچنین رینگ های ۷ پره دوبل را داریم با طراحی متناسب با خودرو.

در بخش عقب، چراغ‌ های بزرگی به شکل ذوزنقه‌ کار شده است که در فاصله بین دو چراغ عقب، نوار کرومی بالای قاب پلاک قرار گرفته و در زیر چراغ سمت چپ نوشته ریز AURION خودنمایی می‌کند. در دو طرف سپر عقب، چراغ‌های پلاستیکی باریکی نصب شده و در پایین‌تر هم دو عدد اگزوز قرار گرفته که به خودرو نمای زیبایی بخشیده است.

سدان آریون در ایران با در دو تیپ گرند و اسپرت عرضه شده است که نسخه اسپرت طراحی جوان‌ پسندتری دارد.

 

امکانات تویوتا آریون

آریون نسخه لوکس کمری بوده و به همین دلیل کابینی شبیه به آن داشته و تنها برخی از بخشها از جمله پنل تهویه، کلاستر (پشت آمپر)، رودری و برخی از آپشن‌ها با کمری متفاوت است.

دو طیف رنگ برای کابین آریون وجود دارد: مورد اول، صندلی‌های مشکی با داشبورد طوسی و کرم و مورد دوم نیز صندلی‌های کرم با داشبورد طوسی و کرمی رنگ که نسخه دوم کمی زیباتر است.

بررسی خرید تویوتا آریون 2009-2011

در مدل قبل از فیس‌ لیفت، روکش صندلی‌ها از جنس پارچه‌ بود ولی بعد از فیس‌ لیفت به چرم تغییر یافت. روی دربها از همان چرم صندلی استفاده شده که به همراه طرح چوب به کار رفته، جلوه زیبایی به داخل خودرو می‌دهد.

تکیه‌ گاه دست، راحت بوده و دستگیره‌ای نقره‌ای در کنار آن خودنمایی می‌کنند. در میان داشبورد از رنگ نقره‌ای دستگیره‌ها بهره برده اند و همچنین در دور قاب مانیتور، پنل تهویه و محفظه داشبورد هم به کار رفته است.

پشت آمپر از ۴ بخش آنالوگ ساخته شده و یک کامپیوتر سفری دیجیتال در میانه کیلومتر شمار قرار گرفته که به راننده کمک زیادی می‌کند.

در پایین‌ترین بخش کابین، نزدیک پای شما ۴ عدد چراغ کوچک با نور ملایم بنفش واقع شده که مانند بقیه چراغ‌ های سقفی با باز شدن دربها روشن می‌شوند.

بررسی تویوتا آریون 2009-2011

به دلیل بزرگی کابین آریون، اضافه بر چراغ‌های سقفی جلو، در عقب نیز دو عدد چراغ مطالعه سقفی نصب شده که با باز شدن درها، روشن و خاموش می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را به هر طرف دلخواه، بچرخانید.

مواد و اجزای استفاده شده در کابین، دوام بسیار زیادی دارد. بعضی از اجزای پر استفاده افت کیفیت جزیی داشته، از جمله رنگ دسته دنده و دستگیره در راننده که پس از حدود ۳۵۰ هزار کارکرد، تا حدی از بین رفته که طبیعی است. متریال داشبورد و درها پلاستیک نرم بوده و پایین‌ترین قسمت دربها و داشبورد پلاستیک خشک می باشد.

در آریون، فضای لوکس‌تری نسبت به کمری وجود دارد. البته آریون در برابر رقبای خود مانند کیا کادنزا و هیوندای جنسیس امکانات زیادی ندارد، اما این مشکل از خود برند تویوتا است. این شرکت سعی داشته با حذف آپشن‌ها خودرویی کم استهلاک بسازد و اگر شما به دنبال خودرویی لوکس‌تر هستید می‌توانید با هزینه بیشتر سراغ لکسوس بروید.

آپشن‌های مهم آریون شامل: چراغ شور، پرده برقی عقب، AFS(گردش چراغ‌ها در سر پیچ یا Adaptive Frontlight System)، سنسور جلو، کروز کنترل، مانیتور و دوربین عقب میشود. تویوتا آریون از سیستم ESP (کنترل پایداری یا Electronic stability program) هم بهره‌ میبرد.

شرکت تویوتا به منظور بالا بردن ایمنی خودرو، دکمه خاموش کردن سیستم کنترل پایداری را حذف کرده است.

بررسی تویوتا آریون 2009-2011

با یک روش می‌توان ESP را روشن یا خاموش نمود. به‌ این‌ صورت که در حالت پارک بعد از روشن کردن خودرو، ترمز دستی را بکشید. دو بار پدال ترمز را فشار داده، ترمز دستی را آزاد کنید. ترمز را فشار داده و نگه دارید، ترمز دستی را دو بار کشیده و رها کنید. پدال ترمز را هم رها کرده و با یک ترمز دستی و دو بار فشار دادن ترمز، سرانجام ESP خاموش می‌شود:)

 

مشخصات فنی تویوتا آریون ۲۰۱۱

بهترین ویژگی تویوتا آریون، موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری آن می باشد که ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند در ۷.۴ ثانیه به‌ وسیله یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل به چرخ‌های جلو از سرعت ۰ به ۱۰۰ برسد.

وزن این سدان ۱۵۵۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت ۲۲۹ کیلومتر در ساعت دارد. آریون یک باک ۷۰ لیتری داشته که به‌ شکل ترکیبی ۹.۳ لیتر بنزین مصرف میکند.

نام مشخصات تویوتا آریون
موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتر
قدرت ۲۷۲ اسب بخار
گشتاور ۳۳۶ نیوتن متر
۰ تا ۱۰۰ ۷.۴ ثانیه
سرعت ۲۲۹ کیلومتر در ساعت
محور محرک دیفرانسیل جلو
طول/عرض/ارتفاع ۱۴۷۰/۱۸۲۰/۴۸۲۵ میلیمتر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
فضای بار(لیتر) ۵۰۴
مصرف ترکیبی (لیتر) ۹.۳
وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم

تجربه رانندگی با تویوتا آریون

تویوتا آریون هم مانند هر خودرویی دیگر، نقاط ضعف و قوت خود را دارد. مثلاً سواری خیلی نرم و راحت داشته و در دست‌ اندازها ضربه کمی به اتاق خودرو وارد می‌شود. ولی نکته منفی آریون همین کمک‌ فنرهای نرم بوده زیرا در سرعت‌های بالا باعث حرکات لنگری خودرو میشوند.

زمانی که چهار نفر بزرگسال در کابین و بار زیادی هم در صندوق باشد، در سرعت‌های بالا عقب خودرو با کوبش همراه است. به خاطر ارتفاع کم آریون، در بعضی مناطق کف خودرو به زمین گیر کرده و صدای بلندی ایجاد می‌کند.

جدای از آن در سر پیچ‌ها آریون به دلیل مرکز ثقل پایین و هندلینگ مناسب، قدرت مانور خوبی دارد، اما نکته منفی این است که ترمزها برای این قدرت موتور مناسب نیست و ضعیف است.

بررسی تویوتا آریون 2009-2011

یکی از قسمت‌های بد تویوتا آریون گیربکس آن است. زیرا برای این موتور و قدرتش، ضعیف بوده و با آن همخوانی ندارد و پس از مدتی نیاز به تعمیر خواهد داشت و بعد از تعمیر نیز هیچ‌گونه عیبی نخواهد داشت.

این موتور و گیربکس روی لکسوس RX و ES هم نصب شده و در آن‌ها هم شاهد همین مشکلات هستیم. البته در سال ۲۰۱۳ شرکت تویوتا این عیب را رفع کرد. مقداری از قدرت موتور کم کرد و گیربکس را ارتقا داد و به دنبال آن هم شتاب خودرو کاهش یافت.

طبق گفته تویوتا، آریون در سیکل ترکیبی ۹.۳ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف میکند. به گفته برخی از مالکین در شهر ۱۲ لیتر و در جاده ۸ لیتر مصرف می‌کند. همچنین می‌توانید مصرف بنزین را در جاده با تنظیم کروز کنترل تا ۶ لیتر هم کاهش دهید. مصرف سوخت داخل شهر تا ۱۶ لیتر هم خواهد رسید که این اعداد برای یک خودروی شش سیلندر معقول است.

 

قیمت تویوتا آریون

در تاریخ مهر ۱۴۰۱ آریون گرند در مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در بازار ایران قیمتی بین ۱.۲ تا ۱.۷ میلیارد تومان دارد. مدل های ۲۰۱۱ با کارکرد زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر میتوانند قیمتی در حدود ۱.۸ میلیارد تومان هم داشته باشند.

جالب است بدانید قیمت آریون ۲۰۱۱ با کارکرد ۱۷۵ هزار کیلومتر در امارات حدود ۲۷ هزار درهم معادل ۲۴۳ میلیون تومان می باشد! این یعنی قدرت بالای مافیا در بازار خودروی ایران.

 

نتیجه

در بررسی تویوتا آریون به این نتیجه رسیدیم که طراحی کیا کادنزا، طرفداران آزرا کالیفرنیا، آپشن‌های سوناتا yf و استهلاک پایین تویوتا کمری ۲۰۱۴ را ندارد، ولی در عوض مجهز به یک موتور ۶ سیلندر بوده که دارای استهلاک بسیار کمی است و با فشاری بر روی پدال گاز می‌تواند جاده را چنگ بزند. در بازه قیمتی خود یک رقیب پرقدرت داشته و آن هم سدان لوکس جنسیس با موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری می باشد که شتابی ۶.۵ ثانیه ای دارد.

اگر که به دنبال خودرویی لوکس‌تر و با امکانات بیشتر هستید و همچنین قدرت زیاد نیز ملاک شماست، میتوانید سراغ لکسوس ES350 و جنسیس ۲۰۱۱ بروید.

پدال

زمان ارسال پست: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۹ دسته بندی: بررسی خودرو خارجی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.