اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

هزینه کم کردن کیلومتر خودرو / بهمن ۱۴۰۱

هزینه کم کردن کیلومتر خودرو / بهمن 1401

در زمان خرید و فروش خودروهای کارکرده تقلب یکی از موارد رایج بوده که معمولا کارشناسان بازار نیز به شدت نسبت به آن هشدار می‌دهند. بنا به گزارش روزنامه خبر جنوب، یکی از این تقلب ها، کم کردن کیلومتر خودرو است که بعضی از کیلومترسازان آن را انجام می‌دهند.

 

هزینه کم کردن کیلومتر خودرو

برخی از کیلومترکاران با گرفتن هزینه ای اقدام به کم کردن کیلومتر خودرو می‌نمایند. برای فهمیدن جزئیاتی بیشتر درباره هزینه انجام دادن این کار تماس هایی داشتیم. تفاوتی ندارد که چقدر لازم دارید تا کیلومتر خودرو پایین بیاید، آن ها طبق درخواست شما کیلومتر را به هر مقداری کاهش می‌دهند. مثلا ۱۰۰ هزار کیلومتر را به ۵۰ هزار یا کمتر تبدیل می‌کنند.

حالا سراغ هزینه ها برویم، هزینه کم کردن کیلومتر پژو ۲۰۶ چیزی بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان خواهد بود. خودرویی مثل پراید هم شامل مبلغی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خواهد شد. اما سمند جزو آن گروه از خودروهایی بوده که کار کم کردن کیلومتر آن به سختی انجام می‌شود و بستگی به سال ساخت آن نیز دارد.

در میان خودروهای مونتاژ داخل، مثلا هزینه کم کردن کیلومتر مزدا ۳ حدود ۳۰۰ هزار تومان است. در بین مدل های خارجی بازار کشور هم به عنوان مثال برای هیوندای سانتافه ۲۰۱۶ هزینه ۱ میلیون تومان و برای تویوتا آریون هم ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. برای خودروهای دنا و ام وی ام ۳۱۵ نیز به ترتیب با ۳۰۰ و ۴۵۰ هزار تومان برای انجام کم کردن کیلومتر طلب میکنند.

 

کم کردن کیلومتر تنها در نیم ساعت

البته مدت زمان انجام کم کردن کیلومتر بستگی به مدل خودرو دارد. مثلا کار خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، پراید و مزدا ۳ در نیم ساعت تمام می‌شود. کم کردن کیلومتر سانتافه نیز فقط ۱۵ دقیقه زمان خواهد برد. برای خودروهای سانگ یانگ تیوولی و تویوتا آریون این کار در یک ساعت تمام خواهد شد. کم کردن کیلومتر خودروی ام وی ام ۳۱۵ نیز ۳ الی ۴ ساعت زمان می‌برد!

نکته ای جالب وجود دارد که بیشتر افرادی که این خدمات را انجام می‌دهند به شرط عدم تشخیص و دیاگ هزینه دریافت می‌کنند. چرا که احتمال تشخیص این نوع تقلب وجود دارد.

 

روش تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو

باید بدانید که فعلا راهی قطعی برای تشخیص کم کردن کیلومتر ماشین وجود ندارد. در برخی موارد با استفاده از دیاگ می‌توان کم کردن کیلومتر خودرو را تشخیص داد. اما در نقطه مقابل نیز بسیاری از افرادی که کم کردن کیلومتر خودرو را انجام می دهند کامپیوتر (ECU) را دستکاری می‌کنند و ممکن است دیگر امکان تشخیص وجود نداشته باشد.

از جمله راه های تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو، بررسی ظاهر خودرو می باشد. البته که کارشناسان خبره در بازار توانایی تشخیص این موضوع را دارند. وضعیت رادیاتور ماشین، صندلی ها، سردنده و دیسک های ترمز می‌تواند تا حدودی شما را در تشخیص میزان کارکرد خودرو راهنمایی کند.

البته افراد حرفه ای کل این موارد و قطعات را تعویض و نو می‌کنند. دیسک های ترمز خودرو معمولا پس از ۶۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد لبه های تیزی پیدا می‌کند و اگر خودرویی با این مدل دیسک ترمز و کارکرد پایین تر بود باید به کیلومتر آن شک کرد.

سال ساخت ماشین هم می‌تواند در تشخیص کیلومتر خودرو به شما کمک کند. ولی شاید بتوان گفت یکی از بهترین راه های تشخیص کیلومتر اصلی خودرو مراجعه به نمایندگی است. در نمایندگی می‌توان کیلومترهای ثبت شده برای خودو و نوع تعمیرات را بررسی کرد.

در صورتی که اطلاعات درستی در این زمینه ندارید به نظر می‌رسد بهترین کار بهره گیری از یک کارشناس حرفه ای است.

 

کم کردن کیلومتر خودرو جرم است؟

بله این کار جرم بوده و همچنین پیگرد قانونی دارد. ولی نکته مهم این است که انجام این کار می تواند خطرات زیادی برای خریدار داشته باشد. به عنوان نمونه امکان دارد هنگام تعویض تسمه تایم، دیسک یا لنت ترمز فرا رسیده باشد ولی خریدار با توجه به کارکرد پایین اعلام شده این کار را انجام نمی‌دهد. با وجود تمام این موارد افرادی هستند که قبل از فروش خودرو متاسفانه اقدام به انجام چنین کاری می‌نمایند.

زمان ارسال پست: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۱ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.