اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

پروژه ایران‌ خودرو TF21 در جایگاه برادر پژو ۲۰۶

پروژه ایران‌ خودرو TF21 در جایگاه برادر پژو 206

یک پروژه جدید به نام ایران‌ خودرو TF21 در آخرین بازدید وزیر صنعت معدن و تجارت از کارخانه این خودروساز معرفی شد. این خودرو از لحاظ ابعاد در کلاس B قرار می گیرد و طبق وعده مدیر عامل ایران‌ خودرو با احتمال زیاد در مدت ۱۸ ماه آینده روی خط تولید قرار خواهد گرفت.

برای مرحله اول تصمیم گرفته اند تا روی این خودرو یکی از موتورهای خانواده TU پژو سیتروئن نصب شده تا در مرحله بعدی از موتور سه سیلندر ملی استفاده کنند.

همچنین این محصول مثلا ملی، می تواند به سیستم های ایمنی از جمله جلوگیری از برخورد با عابر پیاده، سیستم نمایش فشار باد تایر، راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت مجهز شود.

 

بعد از شکل گیری برجام و ورود برخی از برندهای خارجی به ایران، همکاری هایی بین خودروسازان دولتی و برندهای مانند رنو و پژو صورت گرفت. در بین این ارتباطات و همکاری های کوچک فنی مهندسی، گروه ایران‌ خودرو توانست نقشه‌ و الگوهای فنی پلتفرم CFM-A متعلق به رنو – نیسان و همچنین نقشه‌های کامل پلت فرم PF1 را از شرکت پژو برای استفاده خود بگیرد.

همان طور که اطلاع دارید خودروهای قدیمی و فسیل شده پژو ۴۰۵، پارس و سمند از خط تولید به صورت تدریجی حذف می شوند و این امر به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه توسط پلت فرم کهنسال این محصولات است و همچنین بخاطر عدم امکان تولید خودروهایی استاندارد با ابعاد و قیمتی مانند این خودروها، تصمیم گرفته اند تا مدلهای ارزان و بروزی از خانواده CMF-A و p200، با ابعادی کوچک‌تر از خودروهای نامبرده وارد بازار کشور شوند.

پروژه ایران‌ خودرو TF21

در ادامه این بحث و ماجرا، اولین خودرو جایگزین که در کلاس A و بر اساس پلت فرم CMF-A ساخته خواهد شد، در آخر سال ۱۴۰۱ روانه بازار می گردد. مدتی قبل در حین بازدید مدیر عامل جدید شرکت ایران‌ خودرو از شرکت جتکو، یک تصویر غیر واضح از این خودرو نمایش داده شد که نشان می‌دهد پروژه مورد بحث با نام K112 در حال تکمیل بوده و شکل ظاهری آن نیز شبیه رنو کوئید است.

اولین خودروی ساخت ایران که مجهز به موتور یک لیتری سه سیلندر خواهد شد، پروژه K112 است. این نمونه از موتور ملی، قدرتی در حدود ۷۲ اسب بخار و گشتاوری ۹۸ نیوتون متری دارد که برای خودروهای شهری کوچک مناسب می باشد.

 

هاچ‌ بک کراس اقتصادی

براساس اخبار شنیده‌ شده، محصول ایران‌ خودرو TF21 به‌ عنوان دومین هاچ‌ بک کراس ملی این گروه خودروساز بعد از مدل K112، بر پایه پلت فرم p200 (پژو ۲۰۶ و ۲۰۷) طراحی و ساخته خواهد شد و جایگزینی برای ۲۰۶ در گروه محصولات این شرکت خواهد بود.

بیان یک نکته ضروری است که نشریات مختلفی به صورت اشتباه گفته اند مبنای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، پلت فرم خالص PF1 و مشابه به پژو ۳۰۱ است که البته اینطور نبوده و ترکیبی از PF1 و پلت فرم استفاده شده در خودروهای پژو ۱۰۶ و سیتروئن ساکسو می باشد.

در جمع بندی پایانی می‌توان نتیجه گرفت که ظاهر کلی و سگمنت ابعادی این پروژه دارای شباهت‌هایی به پژو ۲۰۷ کراس خواهد بود. ۲۰۷ کراس نیز همان ۲۰۶ پلاس بوده که با طراحی کراس مانند در کارخانه پژو واقع در کشور چین تولید شده است. چند سال قبل هم مرکز تحقیقات ایران‌ خودرو تصمیم گرفته بود تا خودرویی مانند نمونه چینی وارد بازار نماید که این قضیه نیز با مخالفت روبرو شد.

 

قیمت احتمالی

با احتمال زیاد ایران‌ خودرو TF21 قیمتی مشابه به پژو ۴۰۵ و سمند خواهد داشت و در کلاس ابعادی ۲۰۶ قرار می‌گیرد. پس شاهد رقابت این خودرو با محصولات اطلس و کوییک سایپا هستیم. طبق برخی از پیش‌بینی ها این محصول در بازه قیمتی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

زمان ارسال پست: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۳ دسته بندی: ایران خودرو تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.