اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

واردات خودروهای کره ای ممنوع است!

واردات خودروهای کره ای ممنوع است!

به روزرسانی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲: وزارت صمت در یک اطلاعیه‌ با تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعلام نمود فرآیند واردات خودروهای کره‌ ای در حال انجام بوده و محدودیتی وجود ندارد.

به روزرسانی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲: واردات خودروی کره‌ ای به ایران ممنوع شد. این خبری است که روز گذشته منتشر شده و گفته می‌شود این تصمیم بر اساس درخواست وزارت امور خارجه و تأیید وزارت صمت گرفته شده است.

سال گذشته قفل ممنوعیت واردات خودرو به کشور بالاخره باز شد و دولت ممنوعیت پنج ساله واردات خودروی خارجی به کشور را برداشت.

بعد از آن زمان، تصمیم گرفته شد خودروهای خارجی وارد کشور شوند و هیچ محدودیتی درباره برندهای وارداتی وجود نداشته باشد. اگرچه واردات خودرو به صورت جدی و گسترده‌ای روی نمی‌دهد، اما در حال حاضر خبر ممنوعیت واردات خودروهای محبوب کره‌ای به ایران منتشر شده است.

مطابق گفته‌ها، وزارت امور خارجه با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، درخواست کرده که واردات خودروهای کره‌ای به ایران ممنوع شود. این نامه توسط شورای عالی امنیت ملی برای بررسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده شده است. با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازی به بررسی ندیده و فوراً دستور عدم ثبت سفارش را صادر می‌کند.

به علاوه، باید توجه داشت که این ممنوعیت در حالی به وجود آمده است که پیش از این، تعدادی خودروی کره‌ای سفارش داده شده بود. با این حال، اعلام شده که عرضه خودروهایی که تاکنون سفارش داده شده‌اند، مشکلی بوجود نخواهد آورد.

 

واردات کدام خودروها ممنوع است؟

همزمان با آزادسازی واردات خودروهای خارجی، ممنوعیت واردات برخی از برندهای خارجی به کشور همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، واردات خودروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی همچنان ممنوع است و در حال حاضر گزارش شده است که واردات خودروهای کره‌ای نیز ممنوع شده است. به همین دلیل، تنها خودروهای چینی قابلیت ورود به بازار ایران را دارا هستند.

البته قبلاً نیز خودروهای چینی به صورت خودروهای مونتاژی آزاد و بدون محدودیتی وارد شده بودند. این موضوع به معنای این است که خداحافظی با خودروهای برندهای کیا، هیوندای و سانگ یانگ در بازار ایران الزامی خواهد شد.

 

دلیل ممنوعیت ورود خودروهای کره‌ای

دلیل ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به ایران چیست؟ به نظر می‌رسد که در ماجرای ممنوعیت واردات خودرو به ایران، پای دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی در میان باشد.

یکی از مشکلات اقتصادی ایران، بلوکه شدن ۷ میلیارد دلار پول در کره جنوبی است که به امید آزادسازی آن منتظر مانده بودند. اما تازه‌ترین خبر اعلام شده است که کره جنوبی فقط به شرط استفاده از این منابع برای واردات مواد بشردوستانه، مانند غذا و دارو، اجازه رفع بلوکه شدن این پول را می‌دهد.

با این حال، با توجه به کاهش حجم تجارت میان ایران و کره جنوبی، بعید به نظر می‌رسد که ایران بتواند به حجم ۷ میلیارد دلار کالای بشردوستانه از آن کشور وارد کند. به علاوه، کره جنوبی هم توان صادرات این حجم دارو به ایران را ندارد.

اما به نظر می‌رسد که این ماجرا به عنوان یک اقدام احترازی، باعث ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به ایران شده است. گرچه برخی از کارشناسان به دلیل برکناری فاطمی امین، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، دلایل دیگری را هم برای این ممنوعیت مطرح می‌کنند، اما این اقدام نشانگر این است که موانع واردات در حال بازگشت هستند و ممنوعیت‌ها در حال احیای دوباره هستند.

بسته‌ شدن سامانه ثبت سفارش از اسفند ۱۴۰۱

پیگیریها از شرکت‌های واردکننده نشان میدهد که سیستم ثبت سفارش خودرو از اسفند ماه ۱۴۰۱ غیر فعال شده است. بنابراین دولت بعد از حدود ۱۵ ماه تبلیغات گسترده برای واردات خودروهای خارجی مسیر اصلی ورود این خودروها به ایران را بسته است.

این در حالی است که شرکت‌های واردکننده در این مدت هزینه، زمان و اعتبار خود را برای اخذ نمایندگی از شرکت‌هایی نظیر کیا خرج کردند، اما حالا باید قربانی تصمیمات خلق‌الساعه دولت و روابطی که گویا قرار نیست هیچ‌گاه حسنه باشد، شوند.

تجارت‌ نیوز

زمان ارسال پست: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۹ دسته بندی: واردات خودرو تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.