
میخواهیم در این مقاله به بررسی هزینه و اجرت تعمیرات پژو ۴۰۵ بپردازیم. با وجود اینکه پژو ۴۰۵ در زمان خود خودرویی قابل قبول به شمار میرفت، اما استفاده از فناوریهای قدیمی و کیفیت نامناسب برخی قطعات، باعث شده تا این خودرو با چالشهای متعددی روبرو باشد.
مشکلات رایج فنی پژو ۴۰۵
پژو ۴۰۵ به دلیل ماهیت طراحی و قطعات مورد استفاده، مشکلات رایجی دارد که در ادامه به تفصیل توضیح میدهم:
- موتور: پژو ۴۰۵ از موتور XU7 استفاده میکند. این موتور، علیرغم قدرت مناسب، با مشکلات هزینهبری همچون سوختن واشر سرسیلندر، لرزش کویل (قطعهای که وظیفه تامین برق شمعها را دارد) و همچنین ریپ زدن یا بد کار کردن موتور مواجه است. سوختن واشر سرسیلندر یکی از جدیترین و پرهزینهترین مشکلات این موتور محسوب میشود.
- گیربکس (جعبه دنده): در برخی مدلهای پژو ۴۰۵، شاهد صدای زوزه از گیربکس و همچنین لرزش در دندهها هستیم. این مشکلات میتوانند هزینههای تعمیر و نگهداری قابل توجهی را به مالک خودرو تحمیل کنند.
- سیستم تعلیق (جلوبندی و عقببندی): فرسودگی بوشها (قطعات لاستیکی که لرزشها را جذب میکنند)، سایش کمکفنرها و خرابی سایر قطعات سیستم تعلیق، از جمله مشکلات رایج در پژو ۴۰۵ هستند که بر کیفیت سواری و پایداری خودرو تأثیر میگذارند.
- سیستم خنککننده: هرگونه نقص یا مشکل در سیستم خنککننده، از جمله نشتی رادیاتور آب (بخشی که وظیفه خنک کردن مایع موتور را بر عهده دارد)، میتواند منجر به بالا رفتن دمای آب موتور و در نتیجه، سوختن واشر سرسیلندر شود. این موضوع نشاندهنده اهمیت نگهداری صحیح از سیستم خنککننده در این خودرو است.
هزینههای متداول تعمیرات و اجرت (دستمزد) در پژو ۴۰۵
لازم به ذکر است که تمامی مبالغ درج شده در جدول زیر به ریال هستند و میتوانند بسته به محل تعمیرگاه، شهر و همچنین میزان مهارت تعمیرکار متغیر باشند. این ارقام صرفاً جهت اطلاع و برآورد تقریبی هزینهها ارائه شدهاند.
ردیف | شرح خدمات | نرخ مصوب (ریال) |
۱ | تعمیر کامل موتور | ۱۴۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲ | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سرسیلندر و کارتل (پایین موتور) | ۹۳,۶۰۰,۰۰۰ |
۳ | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسیکشی | ۴۸,۸۰۰,۰۰۰ |
۴ | باز و بست و تعمیر کامل سرسیلندر | ۳۳,۲۰۰,۰۰۰ |
۵ | باز و بست منیفولد هوا (قطعهای برای هدایت هوا به موتور) | ۴,۷۰۰,۰۰۰ |
۶ | باز و بست منیفولد دود (قطعهای برای هدایت گازهای خروجی از موتور) | ۱۲,۹۰۰,۰۰۰ |
۷ | تعویض واشر گلویی اگزوز | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۸ | باز و بست کارتل (مخزن روغن موتور) و تعویض اویل پمپ (پمپ روغن) | ۱۶,۴۰۰,۰۰۰ |
۹ | تعویض فشنگی روغن (سنسور فشار روغن) | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰ | تعویض شلنگهای بخار روغن | ۸,۲۰۰,۰۰۰ |
۱۱ | تعویض واشر درب سوپاپ | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۲ | فیلرگیری (تنظیم لقی سوپاپها) یا شیمبندی سوپاپ | ۱۶,۴۰۰,۰۰۰ |
۱۳ | تعویض واتر پمپ (پمپ آب) و باز و بستن تسمه تایم | ۱۱,۶۰۰,۰۰۰ |
۱۴ | تعویض تسمه تایم | ۹,۴۰۰,۰۰۰ |
۱۵ | تعویض تسمه دینام | ۴,۷۰۰,۰۰۰ |
۱۶ | تعویض فولی سر میللنگ و باز و بست تسمه دینام | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۱۷ | تعویض تسمه سفتکن و غلتکها | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۱۸ | تعویض کاتالیست (کاتالیزور اگزوز) | ۸,۲۰۰,۰۰۰ |
۱۹ | تعویض شمع | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۲۰ | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۱ | تعویض هوزینگ ترموستات (محفظه ترموستات) | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۲ | تعویض ترموستات | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۳ | تعویض رادیاتور آب | ۴,۷۰۰,۰۰۰ |
۲۴ | هواگیری و ریختن ضدیخ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۲۵ | تعویض شلنگ بالای رادیاتور | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۶ | تعویض شلنگ پایین رادیاتور | ۴,۷۰۰,۰۰۰ |
۲۷ | تعویض شلنگ بخاری کوتاه | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
۲۸ | تعویض شلنگ بخاری بلند حصیری | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۹ | تعویض سه راهی آب پشت موتور | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۰ | تعویض فشنگی آب (سنسور دمای آب) | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
۳۱ | تعویض پایه دستهموتور راست | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۳۲ | تعویض دستهموتور راست | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۳ | تعویض دستهموتور چپ (زیر باتری) | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۴ | تعویض دستهموتور پایین و باز و بستن پلوس | ۱۱,۶۰۰,۰۰۰ |
۳۵ | تعویض پمپ بنزین | ۴,۷۰۰,۰۰۰ |
۳۶ | تعویض فیلتر بنزین | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۳۷ | تعویض شلنگ رفت بنزین | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۸ | تعویض شلنگ برگشت بنزین | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۹ | تعویض منبع کنیستر (بخارگیر بنزین) | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
۴۰ | تعمیر کامل گیربکس | ۴۰,۳۰۰,۰۰۰ |
۴۱ | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | ۲۵,۴۰۰,۰۰۰ |
۴۲ | تعویض سیم کلاچ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۳ | تعویض قیفی گیربکس | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۴ | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | ۴,۷۰۰,۰۰۰ |
۴۵ | تعویض بوشهای دوشاخه کلاچ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۴۶ | تعویض لیور دنده داخل اتاق | ۸,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۷ | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | ۱۲,۹۰۰,۰۰۰ |
۴۹ | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | ۵,۵۰۰,۰۰۰ |
۵۰ | تعویض ماهک دنده (هرکدام) | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۱ | تعویض سنسور کیلومتر | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۵۲ | تعویض کاسه نمد ته میللنگ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۳ | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | ۹,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۴ | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ |
۵۵ | باز و بست پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
۵۶ | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | ۹,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۷ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | ۹,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۸ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | ۶,۵۰۰,۰۰۰ |
۵۹ | تعویض رام زیر موتور | ۲۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۶۰ | تعویض کمکهای جلو (هر عدد) | ۸,۲۰۰,۰۰۰ |
هزینههای سرویسهای دورهای پژو ۴۰۵
سرویسهای دورهای نقش مهمی در سلامت و طول عمر خودرو دارند. در ادامه به برخی از این هزینهها در پژو ۴۰۵ اشاره میکنم:
- هزینه تعویض روغن موتور: بسته به نوع روغن انتخابی و محلی که برای تعویض روغن مراجعه میکنید، این هزینه میتواند بین ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان باشد. این مبلغ شامل دستمزد تعویض روغن نمیشود.
- هزینه تعویض فیلتر هوا و سوخت: برای تعویض فیلتر هوا و فیلتر سوخت خودرو، باید حدود ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیرید. این مبلغ نیز جدای از دستمزد تعویضکار است.
- هزینه تعویض لنت ترمز: تعویض لنت ترمز پژو ۴۰۵ نیز معمولاً هزینهای در حدود ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان خواهد داشت که این مورد هم بدون احتساب اجرت است.