اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

نمایندگان دریافت کننده رانتی خودرو معرفی خواهند شد؟

نمایندگان دریافت کننده رانتی خودرو

با توجه به اینکه از زمان شروع کار مجلس یازدهم، “شفافیت” همواره یکی از پربسامدترین کلید واژه‌های نمایندگان بوده، منتظریم که مسئولان مجلس در روزهای آتی، اسامی نمایندگان دریافت کننده رانتی خودرو شاسی بلند را اعلام کنند.

ماجرای ادعای دریافت حواله خودروهای شاسی بلند توسط برخی نمایندگان مجلس که اولین بار از سوی احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس و در فاصله چند روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح فاطمی امین وزیر سابق “صمت” مطرح شد، فضای عمومی کشور را برای چند روزی دچار التهاب کرد.

علیرضا بیگی ادعا کرده که یکی از دلایل رای نیاوردن استیضاح فاطمی در آبان ۱۴۰۱، واگذاری حواله خودروی شاسی بلند به ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس بوده است. ادعایی که بلافاصله با واکنش وزارت صمت روبرو شد و روابط عمومی این وزارتخانه تاکید کرد که به واسطه این ادعای کذب، از نماینده تبریز شکایت خواهد کرد.

البته یک روز پس از انتشار عمومی این ادعا، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز ضمن تکذیب اظهارات علیرضابیگی، تاکید کرد که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسه‌ای فوق‌العاده، پیش از برگزاری جلسه استیضاح، این موضوع را تعیین تکلیف کرده و نتایج بررسی‌ها را به شکل عمومی اعلام خواهد کرد.

در نهایت، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان روز شنبه (۹ اردیبهشت) اعلام کرد که با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی احمد علیرضا بیگی، ادعاهای مطروحه از سوی وی را کذب تشخیص داده است.

در حالی که حجت‌الاسلام درویشیان، نماینده ویژه رئیس‌ جمهور در مبارزه با فساد، ادعای نماینده تبریز درباره دریافت حواله‌ خودروهای شاسی بلند توسط برخی نمایندگان مجلس را رد کرده است، او به تایید واگذاری حواله خودروهای شاسی بلند به تعدادی از نمایندگان و کارکنان مجلس پرداخته است.

طبق تفاهم‌ نامه‌ای که تابستان ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت سیزدهم بین شرکت «رادین مبین غرب» و یکی از خودروسازان منعقد شده بود، توافق به کارسازی یکی از مسؤلان وقت در مجلس (فعلی) نسبت به واگذاری بیش از یکصد خودرو بدون قرعه‌کشی و براساس معرفی و واسطه‌گری شرکت صوری مذکور انجام شده بود.

درویشیان به تاکید خود بر اینکه این رویه تخلف‌آمیز تا اواسط سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافته، از معرفی متخلفان واگذاری رانتی خودرو طی گزارشی محرمانه به رئیس‌جمهور و متعاقب آن توقف روند واگذاری خودروهای سایر دستگاه‌های متخلف خبر داده است.

بعد از این ماجرا که منجر به وارد شدن خدشه به حیثیت مجلس و اعتماد عمومی شد، عده‌ای از نمایندگان مجلس همسو با مردم و رسانه‌ها از مسئولان قوه مقننه درخواست کردند تا در راستای تنویر افکار عمومی و حفظ شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی، اسامی نمایندگان دریافت کننده حواله خودروهای شاسی بلند را به صورت رسمی اعلام کنند.

به طور مثال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در نامه‌‌هایی جداگانه به رئیس مجلس خواستار شفاف سازی و برخورد قانونی با عاملان و دریافت کنندگان خودرو خارج از ضوابط شدند.

همچنین، نماینده تربت جام، جلیل رحیمی جهان آبادی، درخواست کرد تا هیئت رئیسه مجلس و بازرسی ریاست جمهوری اسامی همه نمایندگان یا مسئولانی که خودرو شاسی بلند (بدون‌نوبت و به نرخ کارخانه) دریافت کرده‌اند، را اعلام کنند.

با توجه به اینکه در دوران مجلس یازدهم، شفافیت همواره به عنوان یکی از مهمترین مطالبات نمایندگان برجسته بوده، انتظار می‌رود که مسئولان مجلس در آینده نزدیک اسامی تمامی نمایندگانی که بدون رعایت قوانین و با نرخ کارخانه، خودرو دریافت کرده‌اند، را به صورت علنی اعلام کنند.

اگر این موضوع به واقعیت پیوسته باشد، به خلاف واقع‌گرایی و فریب مردم پایان خواهد داد و همچنین زمینه شیطنت و تخلفات در مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها را به شدت کاهش خواهد داد.

تسنیم

زمان ارسال پست: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۹ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.