اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

خودرو YP110 ؛ محصول جدید ایرانی

خودرو YP110 ؛ محصول جدید ایرانی

دقیقا سال قبل بود که برای بار نخست در نمایشگاه قطعات خودرو تهران، خودروی YP110 توسط شرکت نوپا یکسان آریان خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی چکاد معرفی شد. سدانی که نسبتاً طراحی بروزی داشته و قرار بود تا درصورت تولید، کار را برای خودروهای اقتصادی دو خودروساز بزرگ ملی‌مان سخت کند. حالا نیز این خودرو در نمایشگاه خودرو زنجان آذر ۱۴۰۰ به نمایش درآمده است.

طراحی خارجی

با نگاهی ابتدایی به ماکت سایز ۱.۱ YP110 می‌توان متوجه شد که این خودرو از طراحی بروزی برخوردار خواهد بود. نگاه به جزئیاتی چون جلوپنجره و کاسه چراغ های جلو در پروسه طراحی، تاکنون در محصولات داخلی‌مان سابقه نداشته است.جلوپنجره به نسبت بزرگ که بیشترین فضای سپر را در بر گرفته و هم‌چنین طراحی خاص چراغ ها در کل، ما را یاد برخی خودروهای آمریکایی و چینی می‌اندازد.

اما همان‌طور که در قسمت جلو، طراحی بسیار پخته و با جزئیات بیشتری کار شده است؛ ولی در نمای بغل آنچنان خط و خطوطی دیده نمی‌شود. البته که بدلیل قرار گرفتن این خودرو در سگمنت خودروهای اقتصادی، باید هم با این موضوع روبرو شویم.

در رابطه با نمای عقب، باید گفت که طراحی چراغ‌ها بسیار بزرگ بوده و با ابعاد کوچک بدنه، هم‌خوانی ندارند. مخصوصا اینکه عرض صندوق عقب، آن‌چنان کشیده نیست و همین عامل سبب شده که چراغ ها بسیار بزرگ دیده شوند.

در حقیقت، اگر سایز چراغ ها کوچک‌تر شود، طراحی نمای عقب بسیار زیباتر از حالت کنونی خواهد شد. ولی این موضوع را هم باید گفت که واقعا گرافیک چراغ های عقب، بسیار زیبا هستند.

طول، عرض و ارتفاع خودرو YP110 در حالت استاندارد به ترتیب ۴۰۹۰ میلی‌متر، ۱۷۱۰ میلی‌متر و ۱۴۹۰ میلی‌متر می‌باشد.

طراحی داخلی

در کنار نمونه پروتوتایپی که از طراحی خارجی به نمایش گذاشته شده بود، نمونه کابین YP110 هم وجود داشت. طراحی داخلی خودرو مذکور و بخصوص داشبورد آن را میتوان تلفیقی از خودرو لکسوس، مزدا، میتسوبیشی و… دانست.

اما نکته‌ای که پرزنتر این پروژه در نمایشگاه خودرو و قطعات زنجان بیان نمود، این بود که طراحی نمونه نهایی داشبورد تغییر کرده و برای مثال، مانیتور و مولتی مدیا دیگر حالت بیرون زدگی ندارد. هم‌چنین کلاستر و فرمان هم دچار برخی تغییرات شده که در نمونه نهایی، بهبود یافته‌اند.

داخل کابین خودرو YP110

باتوجه به برخی شایعات، احتمالا سدان YP110 در ابتدای ورود به بازار با دو تیپ عرضه گردد. هم‌چنین با مشاهده برخی جزئیات، می‌توان احتمال داد که این سدان دارای امکاناتی به شرح ذیل باشد:

  • مولتی مدیا و مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب
  • سیستم کروز کنترل
  • بالابرهای برقی شیشه دربها
  • تریم چرمی صندلی ها و غربلیک فرمان
  • فرمان کمکی برقی
  • دی لایت
  • سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • تنظیم برقی زوایای آینه های جانبی
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • و…

در رابطه با قوای فنی هم باید گفت که به احتمال زیاد و درصورت رسیدن به مرحله تجاری سازی، سدان YP110 که قطعا در آینده با نامی دیگر معرفی خواهد شد، مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی خواهد بود که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار، قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد. همچنین گیربکس این خودرو در ابتدا دنده ای خواهد بود.

 خودرو YP110

محصولات مگا پلتفرم YP100

اما در نمایشگاه خودرو مذکور و در غرفه شرکت یکسان آریان خودرو، علاوه بر وای پی ۱۱۰، ماکت کراس اوور برقی این شرکت هم وجود داشت. این‌طور که قبلا گفته شده بود، هدف شرکت، طراحی و ساخت پلتفرم خودرویی است که ۱۱ محصول متفاوت قابلیت تولید بر روی آن را داشته باشند. هم‌چنین براساس برخی اطلاعات، فعلا سری خودروهای وای پی ۱۱۰، ۱۲۰، ۱۳۰ و ۱۴۰ طراحی شده که شامل سدان کوچک، هاچ‌بک، هاچبک کراس، وانت و… می‌شود. البته بهتر است بدانید که در ابتدای طراحی، قابلیت برقی شدن این پلتفرم در نظر گرفته شده است.

در رابطه با تصویر ذیل که نشان دهنده به اصطلاح کراس اوور این پلتفرم بوده، باید گفت که علی‌رغم انتقاداتی که در نمونه سدان کوچک داشتیم، اما در ماکت کراس اوور که با سایز کوچک‌تری هم در غرفه قرار داشت، نمی‌توان انتقاد خاصی کرد. YP130 که کد محصول کراس اوور خانواده YP100 است، خودرویی بسیار زیبا بوده که شاید حتی از نظر طراحی نتوان آن را با کراس اوور ایران خودرو (K125) مقایسه کرد!

کراس اوور YP130

کراس اوور YP130

فقط نکته عجیبی که در ماکت وجود داشت، استفاده از از کد وای پی ۱۱۰ بوده که باید گفت، کد ۱۱۰ نشان دهنده سدان است؛ اما کراس اوور آن با کد ۱۳۰ شناخته می‌شود.

شرکت یکسان آریان خودرو، فرآیند طراحی پلتفرم خودروهای جدید خود را با ویژگی‌های زیر توصیف می‌نماید:

  • اولین پروژه طراحی پلتفرم خودرو در یک شرکت خصوصی
  • سازگاری با سیستم‌های انتقال قدرت جدید FEV و HEV
  • سازگار با زنجیره تامین داخلی
  • طراحی شده بر اساس به روزترین دانش فنی و اصول مهندسی

پلتفرمی که براساس به اصطلاح تلفیق و تطابق برخی پلتفرم های مشهور MQB و NSF ،PF1 ،SA ساخته شده است. چندی پیش بود که رئیس هیأت‌مدیره گروه تعاونی چکاد، با بیان اینکه این طرح که پلتفرم ملی تعاون نام دارد، افزود: حاصل سالها کار تحقیقاتی است که در فازهای مختلف و با سرمایه گذاری و همراهی، همدلی قطعه سازان بخش خصوصی انجام شده است. همچنین این پلتفرم که مراحل طراحی و ساخت آن طی شده است، قابلیت پشتیبانی از ۵ سگمنت مختلف خودرو از جمله، سدان، هاچبک، کراس‌اوور، پیکاپ و… را دارد!

” جالب است بدانید که تاکنون بخش خصوصی، رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را در این حوزه انجام داده است “

طبق گفته مسئولان این شرکت، احتمالا اولین نمونه تجاری سازی شده پلتفرم YP100 در سال ۱۴۰۲ به تولید خواهد رسید.

 

چرخان

زمان ارسال پست: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.