کراس اوور اکستریم LX به عنوان سومین خودرو از این شاخه لوکس مدیران خودرو در ایران رونمایی شد.
برند اکسید زیرشاخه لوکس برند چری می باشد که توسط مدیران خودرو و البته تحت ریبرندینگ اکستریم وارد بازار ایران شده است. مدیران خودرویی ها در گام نخست، مدل VX را به بازار ایران عرضه کردند و پس از آن نوبت به TXL و LX رسیده است.
در این مقاله کوتاه به معرفی اکستریم LX پرداخته ایم که در نمایشگاه اصفهان اولین نمایش عمومی خود را تجربه کرد و پس از آن به نمایشگاه تحول هم آمد و بالاخره شب گذشته نیز به صورت رسمی رونمایی و معرفی شد.
ظاهر اکستریم LX
اکسید در طراحی ظاهری مدل LX، مشابه سایر محصولات خود، تلاش کرده است تا ظاهری مستقل و در عین حال با امضای مشترک ایجاد کند. با اولین نگاه به خودروهای اکسید، برخلاف بسیاری از برندهای چینی، متوجه شباهت ظاهری آنها با برند یا محصول خاصی نخواهید شد و این نشاندهنده آغاز مسیری برای خلق اصالت است.
در نمای جلو خودرو، یک جلوپنجره فریملس همراه با دو موتیف عمودی در دو طرف سپر مشاهده میشود. چراغهای کشیده خودرو به وسیله یک نوار نازک نوری به یکدیگر متصل شدهاند و نوشته بزرگ XTRIM در یک قاب مشکی بین دو چراغ به چشم میخورد.
در قسمت جانبی خودرو هم پرهیز از اضافه کاری به خوبی نمایان شده و همه چیز سعی شده است ساده و شکیل باشد. رینگ ها طراحی بسیار خوبی داشته و یک نوار کرومی پایین درها به چشم می آید. دستگیره ها به صورت ایزی اوپن طراحی شده اند.
در بخش عقب خودرو چراغ های اصلی به هم پیوسته، دو چراغ کوچک عمودی در دو طرف سپر برای هماهنگی حداکثری با قسمت جلو و نوشته بزرگ XTRIM را می بایست از برجسته ترین نکات این بخش از LX برشمرد.
کابین و امکانات LX
با ورود به کابین گویی به فضای آشنایی پا گذاشته اید. کابین اکستریم LX به لحاظ کیفیت متریال مشابه با VX و TXL بسیار باکیفیت و مرغوب است، اما به لحاظ سبک طراحی شما را به یاد محصولات فونیکس همچون تیگو ۸، آریزو ۸ و یا حتا تیگو ۷ پرومکس و… می اندازد.
غربیلک فرمان مدل LX، مانند سایر محصولات اکستریم، با طراحی مدرن و لوکس خود توجه را جلب میکند و شیفتر گیربکس نیز بسیار جذاب طراحی شده است. صندلیها اسپرت هستند و نورپردازی داخل کابین فضایی دلپذیر برای کاربران ایجاد میکند.
این خودرو به شش کیسه هوای دهنقطهای، سامانه کنترل پایداری و کشش، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خطخوان و نقاط کور، تنظیم حالتهای رانندگی، نور بالای اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی حرفهای SONY، سقف پانورامیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، آینه الکتروکرومیک، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی و بسیاری امکانات دیگر مجهز است.
مشخصات فنی اکستریم LX
اکستریم LX در بخش قوای محرکه به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ GDI مجهز است که قادر به تولید حداکثر ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور میباشد. این قدرت از طریق جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه تر ساخته شده توسط گتراگ به هر چهار چرخ منتقل میشود.
ویژگی متمایز این کراس اوور کوچک، چهار چرخ محرک بودن آن است که سبب میشود علاوه بر داشتن عملکردی سریع و تیز در شهر و اتوبانهای بین شهری، امکان ورود به مسیرهای خارج از جاده نیز فراهم گردد. امروزه اکثر کراس اوورهای وارداتی همسایز LX، حتی اگر از نوع کرهای یا ژاپنی باشند، متأسفانه فقط به نوع تک دیفرانسیل محدود هستند. البته نمونههای دو دیفرانسیل آنها معمولاً به دلیل محدودیتهای ارزی، امکان واردات ندارند.
رقبا
اکستریم LX در بازار ایران به لحاظ سگمنت و قوای فنی رقبای به نسبت قدری را پیش روی خود می بینید. از رقبای کره ای صفر کیلومتر این خودرو می توان به هیوندای کونا و کیا سلتوس اشاره کرد.
در بازار کار کرده های کره ای هم کیا اسپورتیج و هیوندای توسان از گزینه های پیش روی LX هستند. در بین ژاپنی های صفر کیلومتر هم می توان به میتسوبیشی ASX و هوندا وزل اشاره کرد. در انتها از ژاپنی های کارکرده ی هم قیمت LX نیز باید نیسان جوک را نام برد.
قیمت اکستریم LX
آن گونه که در مراسم رونمایی از LX بیان شد، خودروی LX در آذر ماه ۱۴۰۳ و با قیمتی بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد.