اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

قیمت جدید ۶ خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲

قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه / مهر 1402

بروزرسانی ۱۵ آبان ۱۴۰۲: قیمت جدید ۶ خودرو وارداتی دارای قیمت قطعی و قیمت علی الحساب در مبادی ورودی در سامانه ثبت نام خودرو قرار گرفت.

قیمت جدید 6 خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه / 15 آبان 1402

بروزرسانی ۱۰ آبان ۱۴۰۲: قیمت جدید ۶ خودروی وارداتی جدید در سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو به روزرسانی شد.

قیمت جدید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه / 10 آبان 1402

قیمت اعلامی، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از جمله: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … به قیمت‌های فوق اضافه می‌گردد.

بروزرسانی ۲ آبان ۱۴۰۲: با اعلام قیمت علی الحساب ۹ خودروی وارداتی جدید در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، مهلت انتخاب ۳ اولویت برای پیش ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی تا ۵ آبان ماه ۱۴۰۲ اعلام شد.

به اطلاع آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو های وارداتی که در مرحله اول ثبت نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه فقط برای انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز جمعه ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ در دسترس است.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر را انتخاب کنند.

لازم به ذکر است هیچ گونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان قبلی است.

ردیف شرکت وارد کننده نشان تجاری مدل قیمت علی الحساب (تومان)
۱ بهمن موتور Hongqi H5 ۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۲ کرمان خودرو Hyundai Tucson ۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۳ معین خودرو Toyota Coralla ۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۴ ماموت خودرو Jetta VS5 ۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۵ کرمان خودرو Hyundai Accent ۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۶ بهمن موتور Bestune T77 ۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۷ ایران خودرو(ایساکو کیش ) Dongfeng shaine max ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۸ سایپا Changan CS55 ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۹ کوشا خودرو نگین KIA Seltos ۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰

تبصره ۱- قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

تبصره۲- قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌ شود.

تبصره ۳- ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

تبصره ۴- مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰ قیمت علی الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌گردد.

تبصره ۵- عدم واریز وجه حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌گردد.

تبصره ۶- حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده ۳ ماه می‌باشد لذا واردکنندگان می‌بایست حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوت‌نامه تکمیل وجه براساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

تبصره ۷- در صورت تاخیر در تحویل، قراردادهای مذکور مشمول جرایم تاخیر در تحویل مقرر در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص خواهند شد. قراردادهای مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نمی‌باشند.

تبصره ۸-تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره ۹- آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده‌اند ولی هنوز دعوت نامه ای از شرکت‌ها دریافت نکرده‌ و تمایل به انتخاب یکی از خودروهای فوق را دارند می‌توانند در این مرحله با مدنظر قراردادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست فوق اقدام نمایند.

*در صورت عدم انصراف و لغو سفارش، اولویت قبلی برای دریافت خودروی به قوت خود باقی است.

* در صورت لغو سفارش قبلی، اولویت قبلی برای دریافت خودروی حذف و باید انتخاب جدید انجام شود.

* تا زمانی که متقاضیان عرضه‌های قبلی خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای آن خودروها برای سایر اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت.

تبصره ۱۰- اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

 

بروزرسانی ۲۲ مهر ۱۴۰۲: قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو در ۲۲ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

به اطلاع گروهی از خریداران سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت نام کرده ند و اولویت آنها نیز مشخص شده می‌رساند، سامانه برای انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۲۵ در دسترس است.

در این مرحله خریداران محترم می توانند ۳ اولویت از سبد خودروهای اعلامی زیر را انتخاب نمایند. لازم به ذکر است هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت نام کنندگان قبلی می باشد.

قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه / مهر 1402

 

قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات – ۱۶ مهر ۱۴۰۲

بروزرسانی ۱۶ مهر ۱۴۰۲: قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات با یکدیگر بسیار متفاوت است و علت این اختلاف قیمت‌ها گوناگون است. با این حال، یک نکته قطعی است و آن اینکه خودروهای خارجی در ایران با قیمت چند برابر مشابه آن‌ها در امارات به دست ایرانی‌ها می‌رسند.

در سال‌های اخیر، اختلاف فاحشی در قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به بازار امارات پدید آمده است. امارات یکی از کشورهای پرمتقاضی در حوزه خلیج فارس است که برای ورود خودروهای لوکس نیز شهرت دارد.

به همین دلیل، خودرو در این کشور با قیمتی مناسب مواجه است. با ممنوعیت واردات خودروها به ایران در سال‌های اخیر، بازار خودرو در ایران ضربه‌های شدیدی را تحمل کرده و قیمت آن در اوج قرار گرفته است. اخبار مربوط به واردات در چند ماه اخیر باعث کاهش قیمت خودروهای وارداتی شده است، اما این کاهش قیمت با افزایش نرخ در سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست و هنوز هم اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در ایران نسبت به امارات بسیار بالاتر است.

 

میزان اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

در گزارش جدید، چشمگیر است که شش محصول محبوب در بازار جهانی با مدل ساخت و کارکرد مشابه یکدیگر آورده شده است. نوشتن این گزارش با برداشتن قیمت‌های خودروهای وارداتی از وب‌سایت‌های خرید و فروش خودرو در بازارهای ایران و امارات، انجام شده است. همچنین، بازار خودرو در ایران با توجه به تیپ‌های پایین‌تر در نظر گرفته شده است که دارای قیمت پایین‌تری باشند.

قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

در جدول بالا، خودروهای بی ام و X4 نسخه نیمه‌ فول، پورشه ماکان نسخه پنج کلید، تویوتا پریوس تیپ ۲ و هایلوکس دنده‌ای، عنوان شده که از قیمت پایین‌تری در بازار ایران بهره می‌برند.

 

اختلاف قیمت‌های چند برابری

طبق جدول بالا، خودروهای وارداتی در بازار ایران با قیمت حدود سه تا هشت برابر بیشتر از بازار امارات به فروش می‌رسند و این موضوع به معنای گران‌فروشی واضح خودروهای وارداتی به بهانه ممنوعیت واردات خودرو به ایران است.

برای مثال، پورشه ماکان ۲۰۱۷ با کارکرد ۱۳۷ هزار کیلومتر در ایران تقریباً ۸.۵ میلیارد تومان گران‌تر از بازار امارات به مصرف‌کننده فروخته می‌شود.

بعضی از کارشناسان بازار معتقدند که به دلیل وجود صنعت خودرو در ایران، دولت باید تعرفه‌گمرکی بالایی برای خودروهای وارداتی اعمال کند تا از این طریق حمایت خود را از صنعت خودرو اعلام کند. با این حال، این به این معنی نیست که باید قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران به این اندازه بالا باشد.

این موضوع باعث می‌شود که قشر کم‌درآمد و نسبتاً ضعیف جامعه از خرید خودروهای باکیفیت وارداتی به نحوی کامل بازداری شوند. همچنین، ممنوعیت واردات و تعرفه‌های گمرکی بالا با هم ترکیب شده‌اند و باعث افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای باکیفیت وارداتی شده‌اند.

با این حال، با تسریع ورود خودروهای جدید به بازار، امیدواریم که این اختلاف نرخ میان بازار ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به‌تدریج کاهش پیدا کند و بازار خودرو به نوعی رونق بهتری پیدا کند.

زمان ارسال پست: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۸ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.