اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

قیمت بیمه شخص ثالث سال ۹۸

قیمت بیمه شخص ثالث سال 98

عملکرد بیمه ثالث به گونه ای است که خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را جبران کرده و همچنین راننده مقصر نیز می‌تواند از بیمه شخص ثالث خود برای خسارت جانی اقدام نماید. با در نظر گرفتن این‌ مورد که قیمت بیمه ثالث نسبت به دیگر محصولات بیمه‌ای بالاتر است، در این مطلب روش محاسبه نرخ و قیمت بیمه ثالث را برای شما آماده کرده ایم.

 

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ۹۸

به صورت سالانه، قیمت پایه بیمه ثالث برای ماشین های مختلف توسط بیمه مرکزی مشخص‌ می شود و به شرکت‌های بیمه ابلاغ می گردد. با توجه به این‌ نکته که بیمه ثالث خسارت های مالی و جانی اشخاص ثالث را جبران می‌نماید، مقدرا هزینه دیه و تعداد سیلندر خودرو از جمله عوامل مؤثر در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث هستند.

مقدار دیه ماه‌های حرام در سال ۹۸ (یا ماه های ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) ۳۶۰ میلیون تومان و برای ماه‌های غیر حرام نیز ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شده است. با در نظر گرفتن افزایش ۱۵ درصدی مقدار دیه در سال ۹۸، نرخ پایه بیمه ثالث هم افزایش یافته است. نرخ بیمه ثالث برای خودروهای مختلف را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

نرخ بیمه ثالث

نرخ بیمه ثالث

 

مبلغی که در جدول نمایش داده‌ شده، طبق تعهدات جانی ۳۶۰ میلیون تومان (معادل دیه ماه حرام) و حداقل تعهد مالی نیز ۹ میلیون تومان می باشد.

 

محاسبه بیمه شخص ثالث ۹۸

در جدول زیر نرخ این بیمه طبق تعداد سالی که از بیمه، خسارتی نگرفته اید، برای خودروهای مختلف ذکر شده است:

"محاسبه

 

تخفیف بیمه شخص ثالث سال ۹۸

حداکثر میزان تخفیفی که به دلیل عدم خسارت مالک خودرو اعمال می‌گردد، ۷۰% است. یعنی اگر شخصی ۱۴ سال از بیمه خود خسارت دریافت نکرده باشد، شامل تخفیف ۷۰درصدی بیمه می‌شود. بعد از ۱۴ سال نیز مقدار تخفیف، ثابت مانده و ۷۰% خواهد بود.

جدول تخفیف عدم خسارت برای خودرهای مختلف به شرح زیر است:

"تخفیف

 

الحاقیه بیمه سال ۹۸

با توجه به آنچه که در متون بالا گفته شد، هزینه دیه تأثیر مستقیمی بر حق‌ بیمه دارد. در سال ۹۵ و قبل از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، همراه با افزایش میزان دیه، اشخاص مجبور بودند از شرکت بیمه الحاقیه دریافت نمایند که در صورت عدم دریافت، شرکت بیمه مبلغ دیه را به شکل کامل پرداخت نمی‌کرد.

ولی پس از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، دیگر احتیاجی به دریافت الحاقیه نیست. زیرا صندوق خسارات بدنی مازاد مبلغ دیه را پرداخت می کند.

 

جریمه دیرکرد بیمه

از بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اجباری یاد می شود. پس در صورت عدم تمدید بیمه ثالث توسط مالک آن، در زمان خرید بیمه جدید بایستی جریمه پرداخت کند. پرداخت جریمه هم به صورت روزشمار است؛ یعنی به تعداد روزهایی که فرد بیمه خود را تمدید نکرده، باید جریمه دهد.

حداکثر مقدار جریمه‌ای که به حق‌ بیمه تعلق می‌گیرد برابر با ۳۶۵ روز است؛ یعنی اگر بیش از یک سال بیمه ثالث نداشته باشید باید به‌ اندازه همان یک سال جریمه پرداخت کنید.

در جدول زیر جریمه دیرکرد به شکل روزانه برای خودروهای مختلف نمایش داده‌شده است:

جریمه دیرکرد بیمه

جریمه دیرکرد بیمه

 

زمان ارسال پست: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۰ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.