اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

حل مشکل قفل شدن گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

حل مشکل قفل شدن گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

بیشتر افرادی که مالک خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند، حساسیت بیشتری در مورد نگهداری از خودروهایشان دارند. از جمله عواملی که ممکن است موجب نگرانی مالکان این خودروها شود، گیر کردن یا قفل شدن گیربکس اتوماتیک در حالت P است که در این مقاله مختصر قصد داریم به بررسی دلیل این مشکل و راه حل آن بپردازیم.

گیربکس های اتوماتیک پیچیدگی های به مراتب بیشتری نسبت به گیربکس های دستی دارند بنابراین نگرانی درباره خرابی آن ها هم بیشتر خواهد بود زیرا در صورت خرابی، مالکان این خودروها متحمل هزینه های زیادی خواهند شد.

درباره مشکل قفل شدن گیربکس اتوماتیک دنا پلاس می توانید برای رفع این ایراد، ویدیو زیر را تماشا کنید:

از جمله مواردی که ممکن است بعضی اوقات و در یک شرایط خاص برای گیربکس های اتوماتیک رخ دهد، قفل شدن گیربکس اتوماتیک یعنی گیرکردن دسته دنده بر روی حالت P می باشد. به شکلی که به هیچ وجه امکان خارج شدن از این حالت وجود نخواهد داشت ولی این مشکل به چه دلیلی اتفاق می افتد؟

گیر کردن در حالت P خیلی کم ممکن است اتفاق بیفتد ولی یکی از مهم ترین دلایل ایجاد این حالت می تواند ناشی از بی احتیاطی راننده نیز باشید. یعنی که اگر در یک سراشیبی توقف کرده باشید و بدون کشیدن ترمز دستی، تنها خودرو را در حالت P قرار دهید این احتمال وجود دارد که دنده در این حالت گیر کند و قفل شود.

حالت پارک یا P در گیربکس های اتوماتیک در اصل یک نیروی کمکی برای ترمز دستی می باشد و به نوعی یک مانع مکانیکی به حساب آمده که از چرخیدن مجموعه دنده جلوگیری می کند.

اگر به جای استفاده از ترمز دستی فقط از حالت پارک استفاده نمایید در بعضی اوقات امکان دارد با گیر کردن دنده مواجه شوید. این مشکل در خودروهایی با گیربکس دستی هم ممکن است رخ بدهد به شکلی که اگر در سراشیبی تنها خودرو را در دنده قرار دهید و از ترمز دستی استفاده نکنید ممکن است در خلاص کردن دنده با مشکل مواجه گردید.

بنابراین بهتر است در خودروهای گیربکس اتوماتیک در زمان توقف ماشین، ابتدا در شرایطی که گیربکس در حالت N یا خلاص قرار دارد ترمز دستی بالا کشیده شود و بعد، مکث کوتاهی انجام داده تا خودرو حرکت اضافه خود را انجام دهد و پس از آن گیربکس در حالت P قرار داده شود، با این روش از گیر کردن دنده در حالت P جلوگیری می شود.

اگر با گیر کردن دنده در حالت P نیز روبرو شدید، بیشتر سازندگان گیربکس های اتوماتیک دکمه ای را در کنار دسته دنده قرار داده اند که در صورت گیر کردن دنده در حالت P با استفاده از آن می توانید گیربکس را از این حالت خارج کنید هر چند که توصیه می شود این کار باید توسط مکانیک ماهر انجام شود.

زمان ارسال پست: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۱ دسته بندی: آموزشی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.