اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

انواع روش شستن موتور ماشین با آب، نوشابه، بخار و بدون آب

انواع روش شستن موتور ماشین با آب، نوشابه، بخار و بدون آب

تمیز کردن و شستن موتور ماشین یا موتورشویی برای هر خودرویی امری ضروری است. اگر موتور خودروی خود را به طور منظم تمیز کنید، می‌توانید مشکلاتی که ممکن است بر عملکرد خودروی شما تأثیر بگذارد را شناسایی کرده و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. علاوه بر این، می‌توانید از ایجاد کثیفی روی موتور جلوگیری کنید.

 

آیا شستن موتور ماشین ضرر دارد؟

تمیز کردن موتور خودرو برای کارکرد خوب آن ضروری است. اما ممکن است مردم بپرسند: “آیا آب به اجزای موتور آسیب نمی رساند؟” در حالی که وقتی تمیز کردن با دقت انجام نمی شود، احتمال آسیب آب وجود دارد، یک گزینه بسیار مطمئن تر وجود دارد: تمیز کردن با پاک کننده موتور بدون آب.

 

 

نکات مهم هنگام شستن موتور خودرو

برخی از نکاتی که برای شستن موتور باید به آن‌ها توجه داشته باشید به شرح زیر است:

  • قبل از تمیز کردن موتور، مطمئن شوید که موتور کاملا خنک است.
  • از اسپری کردن کردن آب به موتور برای تسریع در فرآیند خنک سازی خودداری کنید. این امر می‌تواند باعث ترک خوردن موتور شود.
  • قطعات حساس الکتریکی مانند دینام، توزیع کننده و سیستم ورودی هوا را با کیسه‌های پلاستیکی و نوار بپوشانید.
  • هنگام تمیز کردن موتور، مهم است که از یک پاک کننده غیر خورنده استفاده کنید که به هیچ یک از اجزای فلزی، پلاستیکی یا لاستیکی آسیب نرساند یا تخریب نکند.
  • از سرکه جهت پاک کردن موتور خودداری کنید، زیرا اسید استیک فلز را مستعد زنگ زدگی می‌کند.
  • به هیچ عنوان از سفید کننده استفاده نکنید، زیرا هیپوکلریت سدیم (سفید کننده) فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم را خورده و مهر و موم‌های لاستیکی را تخریب می‌کند.
  • بهتر است از یک پاک کننده همه منظوره ساده برای موتور شویی استفاده کنید، زیرا خورنده نیست و برای تمیز کردن کروم، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات ایمن است. این پاک کننده‌ها می‌توانند گریس سخت، روغن، کثیفی و سایر مایعات خودرو را تجزیه کرده و برای شستن موتور ایده آل هستند.

 

شاید بخوانید: تمیز کردن رادیاتور ماشین در خانه

 

انواع روش شستن موتور ماشین

۱. شستن موتور با گازوئیل

همین اول کار، فکر شستن موتور خودرو با گازوئیل و نفت را به کلی فراموش کنید. واقعا چربی، خاک و انواع کثیفی را باید با چربی خیلی بیشتر تمیز کرد؟! اصلا مگر تمیز میشود؟ حتی فکر کردن به این روش هم خنده دار است.

 

۲. شستن موتور با بخار

شستن موتور با بخار

شستشو با بخار ثر مخربی روی قطعات خودرو به جا نمی گذارد آن هم به این دلیل است که این روش رطوبتی از خود بجا نمی گذارد. همچنین شستشو موتور خودرو با بخار به خاطر خاصیت لکه زدایی بخار، همه چربی و جرم ها را سرعت بالا از بین میبرد و دسترسی بالاتری نسبت به آب دارد.

 

۳. شستن موتور ماشین با آب

متداول ترین راه برای موتورشویی خودرو استفاده از آب است که اثرات مخربی زیاد هم روی قطعات مختلف دارد. رطوبت بوجود آمده از این روش موتورشویی روی قطعات در دراز مدت باعث بوجود آمدن رسوب روی قطعات خودرو و خرابی آنها می شود.

 

۴. شستن موتور با نوشابه

بهره گیری از نوشابه برای تمیز کردن موتور خودرو شاید مقداری از جرم و چربی های روی قطعات خودرو را پاک کند ولی رطوبت، چسبندگی و عدم قدرت کافی برای از بین بردن کثیفی موتور ماشین، اثرات بدی روی موتور خودرو خواهد گذاشت.

 

۵. چگونه موتور ماشین را بدون آب تمیز کنیم؟

  • خنک کردن موتور
  • از بین بردن کثیفی و زباله های سست
  • محافظت از اجزای ظریف با کیسه های پلاستیکی
  • استفاده از روغن گیر موتور
  • تمیز کردن چربی و کثیفی
  • خشک کردن موتور و افزودن محافظ

آنچه برای دنبال کردن این آموزش نیاز دارید

تمیز کردن محفظه موتور بدون آب فرآیندی آسان است که فقط به چند چیز نیاز دارد. آنها در زیر فهرست شده اند:

  • کیسه های پلاستیکی – ممکن است در این فرآیند از آب استفاده نشود، اما شما همچنان از فرمول مایع استفاده می کنید، بنابراین همچنان باید مراقب باشید که به هیچ یک از اجزای ظریف موتور آسیب نرسانید. بنابراین برای پوشاندن این اجزای ظریف به کیسه های پلاستیکی نیاز دارید.
  • روغن گیر موتور – چربی گیر موتور می تواند به شما این امکان را بدهد که موتور خودروی خود را بدون آب تمیز کنید. بنابراین استفاده از آن خطر آسیب دیدن برخی از اجزای موتور خودرو به دلیل رطوبت را کاهش می دهد.
  • دستمال‌های چربی‌زدایی و تمیزکننده (اختیاری) – جایگزینی برای چربی‌گیر موتور، دستمال‌های چربی‌گیر و تمیزکننده است. آنها می توانند به شما اجازه دهند موتور خود را تمیز کنید – بدون آب و بدون شستشو. با آنها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که موتور را پاک کنید.
  • برس – همراه با چربی‌گیر موتور، یک برس نیز به پاک کردن چربی و کثیفی از موتور ماشین شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از این برای خلاص شدن از شر کثیفی و زباله‌های سست قبل از تمیز کردن با چربی‌گیر موتور یا دستمال‌های چربی‌گیر و تمیزکننده استفاده کنید.
  • پارچه های میکروفیبر – پارچه های میکروفایبر بسیار جاذب هستند و می توان از آنها برای خشک کردن کامل موتور خودرو استفاده کرد.

دستورالعمل گام به گام شستن موتور بدون آب

خیلی خوب است که روغن‌زدایی‌های موتور و دستمال‌های چربی‌گیر و تمیزکننده به صاحبان خودرو اجازه می‌دهند موتور خودروی خود را بدون خطر آسیب رساندن به برخی از اجزای موتور تمیز کنند. جدای از آن، آنها همچنین از روان شدن موتور جلوگیری می کنند، که اثرات مضری بر محیط زیست ما دارد که ناشی از تمیز کردن موتور با آب است. نحوه استفاده از این معجزه گرها را در فرآیند تمیز کردن موتور بدون آب در زیر بدانید:

مرحله ۱: صبر کنید تا موتور ماشین شما خنک شود

به خصوص زمانی که قبل از تمیز کردن موتور ماشین خود رانندگی کرده اید، ابتدا باید بگذارید خنک شود. شما نمی خواهید از یک موتور داغ روی دستانتان تاول ایجاد کنید. یک موتور داغ همچنین به سرعت چربی‌گیر موتور را خشک می‌کند و به آن زمان کافی برای تأثیرگذاری روی سطوح موتور نمی‌دهد.

 

مرحله ۲: هر گونه کثیفی سست و باقی مانده روی موتور را از بین ببرید

با گذشت زمان، خاک و زباله هایی مانند برگ، چوب، سنگریزه و حشرات می توانند در موتور جمع شوند. قبل از کارکردن چربی‌گیر روی موتور باید آنها را جدا کنید. با استفاده از برس می توانید از شر آنها خلاص شوید.

 

مرحله ۳: از اجزای ظریف با یک کیسه پلاستیکی محافظت کنید

همیشه خوب است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید، به خصوص زمانی که در حال تمیز کردن ناحیه ای با اجزای ظریف هستید. حتی اگر می خواهید محفظه موتور خودرو را بدون آب تمیز کنید، باز هم باید سعی کنید محتاط باشید و از قطعات ظریف موتور ماشین خود در برابر رطوبت محافظت کنید.

هنوز رطوبت از فرمول وجود خواهد داشت، بنابراین باید اجزای ظریف مانند اجزای الکتریکی در معرض نور و ورودی هوا را با کیسه های پلاستیکی بپوشانید.

 

مرحله ۴: اسپری یا محلول موتور شوی را روی موتور بمالید و چربی ها را پاک کنید

هنگامی که موتور در قسمت های لازم محافظت شد، روغن زدا را روی موتور اسپری کنید و مطمئن شوید که تمام سطوح را پوشش می دهد.

سپس اجازه دهید این فرمول حداقل یک دقیقه روی موتور بماند تا روی چربی و کثیفی روی موتور تاثیر بگذارد. بعد از اینکه چربی‌گیر از چربی‌ها و کثیفی‌ها مراقبت کرد، وقت آن است که آنها را از موتور پاک کنید.

همچنین می‌توانید از دستمال‌های چربی‌گیر و تمیزکننده برای پاک کردن چربی و کثیفی‌های موتور خودرو خود به جای استفاده از چربی‌گیر و تمیز کردن موتور خودرو خود استفاده کنید. فقط از آنها برای پاک کردن سطوح موتور استفاده کنید.

 

مرحله ۵: موتور را خشک کنید

با تعدادی پارچه میکروفیبر، موتور را خشک کنید، مطمئن شوید که تمام قسمت‌ها پاک شده است و هیچ رطوبتی باقی نمی‌ماند. همچنین، هر بخش و به خصوص زیر شیلنگ ها را برای چربی زدایی باقیمانده بررسی کنید. همچنین می توانید از کمپرسور هوا برای خشک کردن استفاده کنید، به خصوص در مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است.

 

مرحله ۶: یک محافظ روی موتور اعمال کنید

اگر چیزی بیش از یک موتور تمیز می‌خواهید و می‌خواهید کمی درخشش و یک لایه محافظ به پلاستیک‌ها و لاستیک‌های موتور اضافه کنید، می‌توانید یک محافظ موتور روی آن‌ها اعمال کنید. اگرچه محافظ‌های موتور معمولاً در یک بطری اسپری عرضه می‌شوند، اما برای جلوگیری از پاشش تصادفی روی موتور نباید محافظ را مستقیماً روی موتور اسپری کنید. در عوض، باید آن را با یک حوله میکروفیبر بمالید.

 

مرحله ۷: اجزای ظریف را باز کنید و موتور را روشن کنید

هنگامی که موتور در نهایت تمیز شد، قطعاتی را که پوشانده اید باز کنید. سپس موتور را روشن کنید تا ببینید درست کار می کند یا خیر. این همچنین به خشک شدن رطوبت بیشتر کمک می کند تا موتور کاملاً خشک شود.

 

نتیجه

دانستن نحوه تمیز کردن موتور ماشین بدون آب می تواند مزایای زیادی داشته باشد. با استفاده از این روش، می‌توانید سواری نرم‌تر و ایمن‌تری داشته باشید و در عین حال خطر آسیب کمتری داشته باشید و آلودگی محیط را کاهش دهید. علاوه بر این، انجام آن تنها با چند مرحله ساده آسان است. اما به خاطر داشته باشید که این کار را با احتیاط انجام دهید زیرا با قطعات ظریف سروکار دارید.

امیدوارم از این آموزش در مورد نحوه تمیز کردن محل موتور بدون آب خوشتان بیاید. اگر این کار را انجام دادید، وظیفه موفقیت آمیز خود را در نظرات با ما به اشتراک بگذارید و در صورت تمایل این مقاله را نیز به اشتراک بگذارید.

زمان ارسال پست: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۰ دسته بندی: آموزشی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
محمد گفت:

سلام. مطلب مفید و جالبی بود ممنون. کدوم روش رو پیشنهاد میدین؟

مدیر گفت:

سلام ممنون از نظرتون. استفاده از بخار و شوینده مخصوص بدون آب برای موتور ضرر کمتری دارن ولی در زمان بخارشویی هم باید مواظب بخشهای حساس به آب باشید و کمی قبلش عایق بندیشون کنید.

علی گفت:

سلام سپاسگزارم بابت مطالب مفیدی که در سایت گذاشتین ،لطف بفرمایین بهترین نوع مواد موتورشوری که راست کاروبدون آسیب به بدنه بیرونی موتورشود معرفی بفرمایید ممنون میشم‌چون نیاز مبرم به شتسشوی بدنه موتور وجود دارد

مدیر گفت:

سلام ممنون بابت نظرتون. نمیشه برند خاصی رو برای شستن موتور معرفی کرد. بهتره از چند کارواش که با این مواد موتور رو میشورن صحبت کنید تا مورد خوب را انتخاب کنید.

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.