اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

جزئیات مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

جزئیات مرحله دوم ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

آغاز مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی از چهارشنبه آغاز می‌شود و براساس اطلاعیه‌ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو منتشر شده است، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت می‌شود و شامل مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌گردد.

این دومین طرح یکپارچه عرضه برمبنای فرآیند نوبت دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز می‌شود. متقاضیان تا پایان روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارند تا نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام نمایند. محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سامانه قابل مشاهده هستند.

تنها متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از روز سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ تا جمعه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ثبت نام اولیه برای تشکیل لیست نوبت دهی (لیست انتظار) برای خودروی مورد نظر، در سامانه www.esalecar.ir اقدام کنند.

امکان ثبت نام دوباره برای هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد. به هر حال، متقاضیان می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در صورت تمایل، انصراف خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند.

براساس ماده ۱۹ آیین نامه اجرائی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو تحت نظر سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌گردد و شامل مالیات بر عایدی سرمایه نیز میشود.

لازم به ذکر است که زمان تحویل بعضی از خودروهای پر تقاضای شرکت‌های خودروساز در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

 

فرایند طرح یکپارچه عرضه خودرو برمبنای فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله زیر است:

مرحله اول: پیش‌ ثبت نام متقاضیان لیست نوبت دهی

در حال حاضر، افرادی که شرایط موردنیاز برای ثبت نام در لیست نوبت دهی یا دریافت حق تقدم خرید خودروهای داخلی را دارند و وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود کرده‌اند، می‌توانند پنج اولویت را برای ثبت نام اولیه خود در لیست نوبت دهی انتخاب کنند. برای این منظور، قبل از ثبت نام، نیاز است که حساب شخصی خود را به نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وکالت کنید و وجه اعتبار خود را در حساب مذکور مسدود کنید.

مدت زمان مجاز برای وکالت کردن حساب شخصی به نام سازمان حمایت و مسدود کردن وجه اعتبار لازم در آن، از روز چهارشنبه مورخ ۲۰/۰۲/۱۴۰۲ تا پایان روز جمعه ۲۹/۰۲/۱۴۰۲ می‌باشد. در این بازه زمانی، لیست افراد مجاز برای پیش-ثبت نام در سامانه براساس اطلاعات ارسال شده توسط بانک‌ها تهیه خواهد شد.

تنها افرادی که وجه اعتبار خود را در حساب وکالتی خود مسدود کرده‌اند، می‌توانند از روز سه شنبه ۰۳/۰۳/۱۴۰۲ تا جمعه ۱۰/۰۳/۱۴۰۲ برای ثبت نام اولیه و قرار گرفتن در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی اقدام کنند.

۱. به منظور ثبت نام در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی، باید حداقل مبلغ صد میلیون تومان به عنوان وجه اعتبار در حساب وکالتی شخص متقاضی قرار داده شود. این مبلغ صرفاً برای شناسایی مشتریان واقعی تعیین شده و برای هر دو طرح عادی و حمایت از خانواده و جوانی الزامی است.

۲. حتماً باید وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی از زمان ثبت نام اولیه تا تاریخ اعلام اولویت‌های تخصیص، مسدود گردد و امکان برداشت آن وجود ندارد. در صورت انصراف از حساب وکالتی یا برداشت وجه در این مدت، متقاضی از لیست انتظار حذف خواهد شد و به منزله انصراف از طرح تلقی می‌شود.

۳. اگر قبلاً در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته باشید، امکان ثبت نام در لیست نوبت دهی هرگونه خودروی داخلی را نخواهید داشت مگر آنکه از خودرو قبلی تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در سامانه‌های مربوطه انصراف داده باشید.

۴. ثبت نام در مرحله اول لیست نوبت دهی، هیچ حقی برای دریافت خودرو به متقاضی نمی‌دهد و تعهد خودروساز تنها پس از قطعی شدن ثبت نام در مرحله سوم اجرای طرح شکل می‌گیرد.

۵. اختصاص خودرو در این مرحله طبق اولویت انتخابی خریدار و رتبه اولیه در سامانه انجام می شود.

۶. لازم است علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با مبلغ اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت گردیده و چنانچه در هرمرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز،مشخص گردد که متقاضی حایز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می گردد.

شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت:

۱. حداقل ۱۸ سال، سن مجاز متقاضیان خرید خودرو است.

۲. متقاضیان خرید خودرو باید گواهینامه رانندگی معتبر (دارای تاریخ اعتبار ) داشته باشند.

۳. خریدارانی که در ۴۸ ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و …) اقدام کرده اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

۴. خریدارانی که دارای پلاک انتظامی فعال می باشند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

۶. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.

۷. شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.

۸. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

۹. در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نمی‌باشد، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و …) عودت خواهد شد.

۱۰. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل، مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه های مرتبط که متعاقبا از طریق بخشنامه های فروش اطلاع رسانی می گردد، پرداخت خواهد شد.

۱۱. سایر موارد و شرایط بر اساس بخشنامه‌های صادره توسط شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده فی‌مابین با مشتریان خواهد بود.

۱۲. متقاضی می بایست اقدام به ایجاد صرفاً یک حساب وکالتی نماید در غیراینصورت مسئولیت موضوع به عهده خود متقاضی می باشد.

۱۳. قرار نداشتن در فهرست اولویت های اعلامی اولین طرح یکپارچه خودروهای داخلی و وارداتی و یا انصراف در طرح مذکور تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

۱۴. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی میباشد.

۱۵. طرح عادی شامل همه افراد با مشخصات فوق می باشد و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفا” مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت که مورد تائید سازمان ثبت احوال کشور می باشد و مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح بعهده متقاضی می باشد.

۱۶. متقاضیان ثبت نام می‌بایست شماره همراه ثبت شده بنام خود را در سامانه اعلام نمایند در غیر این صورت مسئولیت عدم تطابق شماره همراه با کد ملی بعهده متقاضی می باشد.

 

مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی بازای هر محصول مشخص

بعد از نوبت دهی، متقاضیان واجد شرایط برای ثبت نام اولیه، بر اساس برنامه تولیدی که خودروسازان داخلی اعلام کرده‌اند، زمان تحویل خودروی مورد نظرشان را در سامانه اعلام می‌کنند.

توضیحات: ۱- زمانبندی بر اساس لیست نوبت دهی (لیست انتظار هر محصول) در خردادماه ۱۴۰۲ اعلام می‌شود و در سامانه www.esalecar.ir قابل دسترسی است.

۲- قرار گرفتن در لیست انتظار به منزله تعهد برای تحویل خودرو نیست و تعهد فروش خودرو صرفا پس از انجام مراحل ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش با خودروساز صورت می‌گیرد.

۳- پس از اعلام نتایج زمانبندی، متقاضی می‌تواند وجه اعتبار خود را از حساب وکالتی برداشت کند و در صورت تمایل، با پرداخت وجه به‌روز، ثبت نام را نهایی کرده و خودرو را تحویل بگیرد. همچنین، می‌تواند اعلام انصراف کند و از لیست انتظار حذف شود.

 

مرحله سوم: قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز

در این مرحله، خودروساز موظف است پس از اعلام زمانبندی به متقاضیان و تشکیل لیست انتظار برای هر محصول، هرگونه فراخوانی برای طرح‌های فروش خودرو را با توجه به زمانبندی و نوبت دهی انجام شده، اعلام کند. در نتیجه، خودروسازان با توجه به لیست اولویت بندی مذکور برای هر محصول، به مرور زمان و صرفاً براساس آن، نسبت به قطعی کردن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر اساس قیمت روز خودرو، اقدام خواهند کرد.

توضیحات: ۱- قطعی کردن ثبت نام در این طرح توسط خودروسازان، بر اساس لیست نوبت دهی شده و قیمت روز، با توجه به دستور العمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت صورت می‌گیرد. ۲- در صورتی که در طول فراخوان، مشتری در زمان تحویل یا انجام ثبت نام قطعی، شرایط طرف تقاضای مندرج در اطلاعیه را نقض کند یا در این مدت از خودروسازان داخلی دیگر خودرو خریداری کند، قابلیت ثبت نام در این طرح برای آن مشتری لغو می‌شود.

توجه: اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح باید به موجب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در اختیار نهادهای مرتبط قرار گیرد.

ایران جیب

زمان ارسال پست: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۳ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.