اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ خودرو + روش خاموش کردن آن

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ خودرو + روش خاموش کردن آن

چراغ ایربگ خودرو از جمله بخش های مهم سیستم عیب یابی ایربگ ماشین است و وظیفه اصلی آن آگاه کردن راننده در صورت وجود خطا یا ایرادی در سیستم ایربگ می باشد. روشن شدن چراغ ایربگ یک اعلام هشدار خرابی در سیستم کیسه هوای ایمنی و یا سنسورهای ایربگ می باشد و به این معنی است که ممکن است در هنگام تصادف عمل نکنند.

در خودرو هایی که مجهز به ایربگ شاگرد نیز هستند، روشن ماندن این چراغ هشدار می دهد که تشخیص داده شده شخصی بر روی صندلی کنار راننده نشسته ولی ایربگ آن غیر فعال است.

به طور کلی پس از روشن کردن ماشین، چراغ هشدار ایربگ برای تقریبا ۵ ثانیه روشن می‌شود و باید به شکل اتوماتیک در صورت مثبت بودن شرایط، خودش خاموش گردد ولی اگر هنوز هم روشن ماند، نشانگر وجود خطایی در سیستم بوده که کامپیوتر خودرو بایستی بتواند مشکل را شناسایی کند و پس از شناسایی، کدی توسط کامپیوتر ذخیره می‌شود که از طریق آن بتوانید علت را شناسایی نمایید.

همچنین روشن بودن این چراغ می تواند موجب درست کار نکردن ایربگ ها شود و همین امر می تواند در زمان تصادف، از باز شدن کیسه‌های هوا جلوگیری کند و گاهی اوقات دلیل روشن ماندن چراغ، مشکلات سنسور یا ضعیف عمل کردن کمربند می‌باشد‌.

 

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ

مهمترین و اصلی ترین دلیل آن، تصادف و عمل کردن ایربگ می باشد. در زمانی هم که ایربگ عمل نکند، کد خطای تصادف در کامپیوتر خودرو ذخیره می‌شود که با دیاگ، برطرف کردنی نیست و باید به تعمیرگاه ایربگ مراجعه نمایید.
۱. شل شدن سوکت ایربگ
۲. خرابی یونیت ایربگ به دلیل مشکل سخت افزاری
۳. خرابی یونیت ایربگ به دلیل مشکل نرم افزاری
۴. خرابی یونیت ابربگ در اثر باتری به باتری کردن
۵. خرابی چراغ های پشت آمپر
۶. خرابی کمربندها

در بعضی مواقع می توان با ترمیم سیم کشی قطعی ارتباط را برطرف نمود و یا بعد از باز شدن کیسه های هوا و عمل کردن کمربند، فقط با تعویض قسمت های معیوب و تعمیر Air Bag ECU مجددا از همان ECU استفاده کرد که باعث کاهش هزینه بازسازی سیستم کیسه هوای ایمنی هم می شود.

 

در زمانی روشن ماندن چراغ ایربگ چه کاری انجام دهیم؟

ابتدا باید کمربندهای خود را بررسی کنید و اگر هنوز هم چراغ ایربگ روشن بود، بهتر است که کامپیوتر ماشین دیاگ زده شود تا کد مربوط به این مشکل را شناسایی شده و از آن استفاده کنید.

یک دکمه ریست در بیشتر خودروها وجود دارد که می توان در چنین مواقعی از آن استفاده نمود. فقط بسیار مراقب باشید زیرا کار کردن با ایربگ خطراتی داشته و ممکن است در صورت بی تجربه بودن، کاری انجام دهید که کیسه ایربگ باز شود. پس حتما در چنین شرایطی به یک مرکز تعمیرات ایربگ خودرو مراجعه نمایید.

 

آیا رانندگی با چراغ ایربگ روشن خطری دارد؟

سوار ماشین شده و آن را روشن می کنید و بعد ناگهان چراغ کیسه هوا در پشت آمپر خودرو ظاهر می شود. در این مواقع شما فکر می کنید که آیا می توان با این وضعیت خودرو رانندگی را ادامه دهید. اما اگر با چراغ کیسه هوا روشن تصادف کنید چه اتفاقی رخ میدهد؟

رانندگی با چراغ ایربگ روشن، راه درستی نیست. زمانی که چراغ روشن شده، به این معنی می باشد که در سیستم ایربگ مشکلی وجود دارد. وقتی ایرادی در سیستم به وجود آید، در صورت بروز تصادف، کیسه های هوا عمل نمی کنند.

همیشه توصیه می گردد در اسرع وقت مشکل را برطرف کنید. اگر کیسه های هوا در زمان تصادف، عملکردی درست نداشته باشند ممکن است منجر به فوت یا جراحات جدی شوند.

زمانی که چراغ ایربگ روی صفحه کیلومتر ماشین دیده می شود، یعنی در سیستم کیسه هوای شما مشکلی بوجود آمده است. این خطا می تواند شامل خرابی کیسه هوا، ایرادی در سیم پیچی و اتصالات، اتصالات خراب یا واحد کنترل معیوب باشد. برای پیدا کردن مشکل، ساده ترین روش، بررسی حافظه کد مشکل با دیاگ های تخصصی می باشد.

شاید بخوانید: ایربگ جدید هوندا با طراحی هوشمندانه

 

چگونه چراغ ایربگ را خاموش کنیم؟

سوال مهم در اینجا، روش خاموش کردن چراغ ایربگ است. برای این کار یک روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به نوعی باعث ریست چراغ ایربگ و خاموش شدن آن می‌گردد. اگر که هنوز هم با این راهکار، چراغ ایربگ شما فعال بود، باید برای عیب یابی واضحتر به یک تعمیرگاه ایربگ مجاز مراجعه کنید.

مرحله ۱ : سوییچ را در جای خود قرار داده و آن را در حالت “روشن” قرار دهید.

مرحله ۲ : دقت کنید که چراغ ایربگ روشن بشود. به مدت ۵ تا ۷ ثانیه روشن مانده و سپس خودش خاموش می شود. پس از خاموش شدن، فوراً کلید را خاموش کرده و ۳ ثانیه صبر نمایید.

مرحله ۳ : مراحل ۱ و ۲ را دو بار دیگر نیز تکرار کنید.

خودرو را روشن کنید. چراغ SRS(ایربگ) باید به مدت ۷ ثانیه روشن و سپس خاموش شود و خاموش بماند. در این حال، چراغ کیسه هوا تنظیم شده است.

زمان ارسال پست: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۳ دسته بندی: فنی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.