اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

بررسی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی + مزایا و معایب

بررسی دنا پلاس توربو 6 دنده دستی + مزایا و معایب

حدود دو سال بعد از عرضه دنا معمولی، در پایان سال ۱۳۹۵ مدل پلاس این خودرو هم به تولید رسید. شکل دربها و صندوق عقب، گرافیک داخلی چراغ‌ها و جلوپنجره جزو تنها تفاوت‌ های ظاهری این دو نسخه بود. دنا پلاس در چهار مدل توربو اتوماتیک، توربو ۵ سرعته دستی، توربو ۶ سرعته دستی و ۵ دنده ساده روانه بازار داخلی شد.

اما جدیدترین مدل دنا پلاس، توربو ۶ سرعته دستی می باشد. این جعبه دنده که با کد MT6 شناخته می‌شود قبل از این خودرو روی رانا پلاس پانوراما هم استفاده شده بود.

دنده ششم این گیربکس موجب می‌گردد تا دور موتور در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر نزدیک ۲۰ درصد و مصرف سوخت ۷ درصد کاهش یابد. دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی از روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۱ به مشتریان تحویل داده شد.

در این مقاله تست و بررسی به سراغ دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی رفته‌ایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم.

طراحی دنا پلاس توربو

جلوپنجره بزرگ و ۶ ضلعی دنا پلاس با تزئینات کرومی همراه با گرافیک داخلی جذاب چراغ‌ها موجب شده تا نمای جلو این ماشین تهاجمی و زیبا به نظر آید. در نمای جانبی هم خبری از فرم ساده‌ای که در سمند و دنا معمولی میشد نیست و خطی با طراحی محکم و بزرگ از گلگیر جلو تا پشت چراغ‌های عقب جای آن را گرفته است.

طراحی دستگیره درها دچار تغییر شده و روکش کرومی آنها نمای زیبایی را به شکل جانبی ماشین داده است. البته رینگ‌های آلومینیومی ۱۰ پره ۱۵ اینچی که به رینگ گوزنی معروف‌ هستند نیز زیبایی نمای جانبی را بیشتر کرده؛ ولی طراحی عقب دنا پلاس تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود نداشته و گرافیک داخلی چراغ‌ها و درب صندوق، تنها تغییراتی بودند که بر روی نسخه پلاس اعمال شد.

 

کابین دنا پلاس توربو ۶ دنده

طراحی کابین این مدل از دنا تفاوت زیادی با نسخه معمولی خود ندارد. طراحی داشبورد تا حدودی قابل قبول می باشد ولی بهتر بود از طرح چوب باکیفیت و واقعی‌تر در آن استفاده میشد. کیفیت روکش صندلی‌ها و مخملی که بر روی رودری‌ها استفاده شده بسیار مناسب است و به نظر نمی‌رسد تا مدت‌ها دچار مشکل شوند. کیفیت دوخت و چرم دور فرمان نیز بسیار عالی و جذاب است.

پلاستیک بکار رفته در داشبورد و رودری‌ها بسیار خشک یوده و چندان چنگی به دل نمی‌زند. کیفیت متریال جیری که به‌عنوان روکش سقف استفاده شده نیز بسیار بی‌کیفیت است؛ اما از همه بدتر کیفیت پلاستیک آفتاب‌گیرها، دسته راهنماها و قاب پشت فرمان می باشد، به‌ حدی که انگار از پلاستیک بازیافتی برای ساخت آنها استفاده شده!

کابین دنا پلاس توربو 6 دنده

فضای کابین نسبتا برای سرنشینان جلو و عقب مناسب می باشد ولی از پژو پارس و سمند مقداری کوچک‌تر است که تا اندازه ای هم به خاطر استفاده از صندلی‌های بزرگ‌تر در این خودروست. دسترسی به تجهیزات داخل کابین نیز چندان راحت نیست اما نکته خوب اینجاست که راننده برای کنترل شیشه‌ بالابرها یک پنل جدا روی درب خود دارد.

 

مشخصات فنی

این خودرو از پیشرانه نام آشنای EF7 مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کند. ترکیب این پیشرانه با گیربکس ۶ سرعته دستی موجب شده تا دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی به قوی‌ترین خودروی تولید داخل تبدیل شود.

اما نکته ای عجیب وجود دارد که در کاتالوگ ماشین، حداکثر سرعت آن را ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده اند، در حالی که حداکثر سرعت مدل پنج دنده دستی این خودرو هم ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود! ولی با توجه به سابقه‌ای که موتور ef7 توربو با گیربکس ۵ سرعته داشته احتمالا حداکثر سرعت این خودرو در شرایط مناسب بیشتر از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو 6 دنده

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی را مشاهده کنید:

دنا پلاس توربو
حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌ سی
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر
شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۸۲ لیتر در صد کیلومتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
گیربکس ۶ سرعته دستی
جرم خالص ۱۳۳۴ کیلوگرم

امکانات دنا پلاس توربو ۶ دنده

دنا پلاس همیشه امکانات رفاهی بیشتری نسبت به خودروهای داخلی داشته است. از جمله امکانات آن میتوان به آینه‌های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،‌ کروز کنترل، فرمان برقی و تهویه اتوماتیک دیجیتال اشاره کرد که به یکی از امکانات جدانشدنی از خودروهای مثلا لوکس داخلی بدل شده‌اند. همچنین چراغ‌ بدرقه، ۶ اسپیکر، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین در ۸ جهت!

این موارد نشان می‌دهند که با خودرویی باز هم مثلا لوکس از ایران‌ خودرو طرف هستیم. شیشه‌های جانبی دودی، کامپیوتر سفری، رهیاب ماهواره‌ای، دریچه تهویه ردیف عقب، دریچه دسترسی به صندوق عقب از باقی امکانات دنا پلاس توربو محسوب می‌شوند. البته فقدان جا عینکی و سیستم ورود و خروج بدون کلید در این ماشین نکته عجیبی است.

امکانات ایمنی این خودرو شامل ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ایربگ راننده، سرنشین و ایربگ جانبی، ABS و EBD هستند. بهتر بود به‌ جای وجود آپشن‌های غیرضروری مانند صندلی برقی شاگرد، چراغ‌های بدرقه، ۶ اسپیکر و… سیستم کنترل پایداری ESP روی این خودرو قرار می‌گرفت.

شاید بخوانید: بررسی دنا پلاس

 

مشکلات برقی و مونتاژی

ایرادات و مشکلات برقی و خصوصا مونتاژی در خودروهای صفر کیلومتر داخلی که به یک امر طبیعی تبدیل شده اند در دنا پلاس توربو نیز فراوانند. برای مثال، فاصله شکاف بخش بالایی درب راننده با بخش پایینی آن کاملاً تفاوت دارد. همچنین زائده‌هایی آهنی نیز در خیلی از قسمت‌های فلزی به‌ خصوص درب صندوق دیده می‌شوند.

شکل نصب سپر عقب نیز چندان محکم به نظر نمی‌رسد و انگار که آماده جدا شدن کامل از خودرو در یک تصادف جزئی است. این مشکل به‌ حدی جدی بوده که با نگاه به تصویر زیر می‌بینید اگر به قسمتی که زیر در صندوق می‌رود فشار بیاورید خیلی راحت می‌توانید به داخل سپر نگاه کنید!

مشکل سپر عقب دنا پلاس توربو

اگر کمی هم در مورد مشکلات برقی این خودرو بگوییم بیشتر از هر چیزی باید به عملکرد دزدگیر اشاره کنیم. طبق گفته چند مالک در روزهای اول پس از تحویل گرفتن خودرو از نمایندگی در شرایطی که خودرو پارک بوده شروع به بوق زدن می‌کند و مالکان برای قطع کردن صدا مجبور به جدا کردن سرباتری‌ها شده اند!

همچنین عملکرد برف پاک هم راضی کننده نبوده و طبق گفته آنان اگر خودرو در حالتی که برف‌ پاک‌ کن روشن است استارت بخورد،‌ برف‌ پاک‌ کن‌ها شروع به کار می‌کنند و برای خاموش کردن آن نیاز است که دسته برف‌ پاک‌ کن را چندین بار بالا و پایین کنید.

تجربه رانندگی

روشن شدن موتور دنا پلاس توربو با نرمی و صدای کم همراه بوده و در حالت سکون هم کمترین لرزش را به کابین وارد می‌کند. دید به اطراف راننده به‌ دلیل آینه‌های جانبی کوچک مقداری مشکل است. خطوط و احجام پف کرده طراحی بیرونی نیز موجب شده رانندگی با آن در مسیرهای تنگ کمی سخت باشد. بعد از مقداری رانندگی با ماشین متوجه موقعیت قرارگیری نامناسب فرمان شدیم به‌ نحوی که اگر صندلی را در پایین‌ترین حالت هم تنظیم شود، پاهایتان فاصله زیادی با فرمان ندارند.

سیستم تعلیق دنا پلاس عملکرد خوبی دارد و در زمان سنگین بودن خودرو، تکان‌های بسیار کمی به کابین منتقل می‌گردد. ارگونومی صندلی‌ها هم برای رانندگی‌های طولانی مناسب است. در ادامه رانندگی با دنا پلاس ۶ سرعته دستی در مسیری مجبور به دنده عقب گرفتن شدم. زمانی که کلاچ را فشردم و دنده در حال عقب قرار دادم متوجه جا نرفتن دنده شدم؛ چون در گیربکس جدید برای جا رفتن کامل دنده عقب باید اهرم سر دنده را به سمت بالا بکشید! (شبیه عملکرد دنده عقب در بنزهای E کلاس قدیمی یا همان به قول معروف الگانس ها)

ولی صدای نسبتا بدی از تعویض دنده دنا پلاس توربو شنیده می‌شود و این مسئله می‌تواند در ترافیک‌های طولانی موجب آزار راننده و سرنشینان شود. یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده به‌ طور پیش فرض پس از سرعت ۷۰-۸۰ کیلومتر در ساعت در دنده ۶ قرار می‌گیرد؛ اما در گیربکس دستی ۶ سرعته کمی اوضاع فرق دارد، یعنی معمولاً باید سرعت خودرو به بیش از ۱۰۰-۱۱۰ برسد تا راننده نیاز به دنده ششم را احساس کند.

شتاب و کشش دنا پلاس توربو به‌ ویژه در سربالایی‌ها در بین تولیدات داخلی بی‌ رقیب است. شاید این خودرو مناسب جوانان عاشق سرعت و دریفت (البته فقط در ایران) باشد؛ اما ای کاش به اندازه قدرت موتور، روی قدرت ترمزها نیز کار کرده بودند. متأسفانه توان ترمزهای دنا پلاس توربو اصلاً مناسب خودرویی با این قدرت نیست.

هزینه‌های نگهداری دنا پلاس توربو

به خاطر حساسیت موتورهای توربو به بنزین بی‌کیفیت، دارندگان این خودروها مجبور به استفاده از بنزین سوپر هستند. ولی به گفته یک مالک، از بین ۲۰ پمپ بنزین در سطح شهر تهران شاید فقط یکی از آن‌ها بنزین سوپر داشته باشد. این مشکل زمانی جالبتر می‌شود که شرکت ایران‌ خودرو در دفترچه راهنمای دنا پلاس توربوشارژ، ریختن انواع اکتان و مکمل را در باک ممنوع کرده است!

قیمت برخی از قطعات یدکی دنا پلاس توربو (قیمت‌ها به‌صورت تقریبی است)

نام قطعه قیمت
چراغ جلو ۲.۴ میلیون تومان
چراغ عقب ۱.۶ میلیون تومان
کمک‌فنر جلو ۷۰۰ هزار تومان
کمک‌فنر عقب ۵۰۰ هزار تومان
رادیاتور آب ۸۰۰ هزار تومان
لنت جلو ۳۲۰ هزار تومان
لنت عقب ۲۰۰ هزار تومان

خلاصه

خودروی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی با تمام نقص ها و کاستی‌ها یک ماشین پرقدرت و مناسب برای استفاده خانوادگی است و به نظر نمی‌رسد در این رده قیمتی خودروی چینی بهتر از آن وجود داشته باشد. حتی دنا پلاس توربو ۶ دنده انتخاب بسیاری بهتری و با ارزش‌تری نسبت به تارا دنده‌ای محسوب می‌گردد.

در جدول زیر نیز برخی از مزایا و معایب دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی آورده شده است:

مزایای دنا پلاس توربو ۶ دنده معایب دنا پلاس توربو ۶ دنده
طراحی هماهنگ و نسبتاً زیبا عدم استفاده از سیستم ESP
گیربکس ۶ سرعته دستی ترمزهای ضعیف
شتاب و کشش بسیار مناسب صدای تعویض دنده‌ها
فضای کمتر کابین نسبت به سمند
مشکلات برقی و مونتاژی

پدال

زمان ارسال پست: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۸ دسته بندی: بررسی خودرو داخلی و مونتاژ تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.