طبق گزارش موتور ۱ ، تفاهم نامه های داخلی سازی موتور دیزلی OM457 و گیربکس ۱۶ سرعته با حضور مدیر عامل شرکت ایران خودرو و نایب رئیس هیات مدیره، بین مدیران شرکت های ساپکو، ایدم و چرخشگر امضا شد.
مدیر عامل ساپکو درباره این تصمیم گفت: با داخلی سازی موتور شش سلیندر دیزل OM457 متعلق به مرسدس بنز با استاندارد آلایندگی یورو۵ به غیر از افزایش خدمات پس از فروش شرکت ایدم، دیگر نیازی به واردات موتورهای دیزلی به کشور نیست.
عادل پیرمحمدی بیان کرد: با تولید موتور دیزلی OM457 به همراه گیربکس هماهنگ با آن به دست شرکت های ایدم و چرخشگر، می توان تمام ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده ای کشور را با کمک ایران خودرو دیزل نوسازی کرد.
مدیر عامل ساپکو عنوان نمود: طبق تفاهم نامه آماده شده، در مدت زمان حداکثر ۱۸ ماه بعد از ثبت قرار داد، تولید انبوه این موتور شروع خواهد شد.
او در ادامه گفت: برای خرید در تیراژ ۳۰ هزار دستگاه در طی ۳ سال، قراردادی تضمینی میان طرفین ثبت گردید. تولید این موتور برای مصارف گوناگونی مانند کامیون، کشنده، بخش کشاورزی، ژنراتور دیزلی، ماشین آلات صنعتی، اتوبوس و کشتیرانی کاربردی است.
وی در پایان جلسه، هدف از این طرح ملی و جهاد در خودکفایی را کم کردن وابستگی به خارج، اشتغال برای جوانان ایرانی و راهی برای جلوگیری از خروج ارز ذکر نمود.
مدیر عامل ساپکو درباره تولید و رسیدن به خودکفایی برای گیربکس ۱۶ سرعته دستی و ساخت گیربکس اتوماتیک توسط چرخشگر عنوان کرد: حداکثر در مدت زمان ۲ سال بعد از ثبت قرارداد، تولید انبوه گیربکس شروع می شود.
پیرمحمدی در پایان بیان داشت: تیراژ سالانه ۱۵ هزار دستگاه برای گیربکس دستی و ۱۵ هزار دستگاه نیز برای گیربکس اتوماتیک مورد نیاز شرکت ایران خودرو می باشد.
مشخصات موتور OM457
موتور دیزلی بنز با ۶ سیلندر مجهز به توربوشارژر و حجم ۱۲ لیتر، قادر است که ۳۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. وزن این موتور چیزی حدود ۱۰۴۵ کیلوگرم می باشد. حداکثر دمای قابل اطمینان برای عملکرد درست این موتور، در ویکی پدیا ۱۰۰ درجه سانتی گراد عنوان شده است.