اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

خودروی شیرین‌ عسل در راه است؟

خودروی شیرین‌ عسل در راه است؟

جواز تاسیس خودروسازی برای بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی یعنی گروه صنعتی شیرین عسل توسط وزارت صمت صادر شد. رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی در ادامه گفت: «محصول مورد نظر برای مونتاژ، یک خودرو روز اروپایی است.

طبق گفته صابر پرنیان، این شرکت خودروسازی با سرمایه‌ گذاری حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تصمیم به تولید انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و کامیون‌های کشنده دارد. با بهره‌ برداری از این مجموعه صنعتی برای ۶ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

این گروه صنعتی با ظرفیت تولید سالانه ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو در راستای تکمیل زنجیره تولید در استان فعالیت خواهد کرد. مقرر شده در ۱۸ ماهه اول تولید خودروی شیرین عسل به صورت قطعات کاملاً منفصل از هم انجام گردد و تقریبا در ۱۸ ماهه آتی داخلی‌ سازی خودرو آغاز میشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به دشواری اخذ مجوز تولید خودرو اشاره کرد و بیان نمود: «این طرح علاوه بر این که یک مگاپروژه اقتصادی در استان است، آرزوی مردم آذربایجان برای تبدیل استان به یک قطب مهم در صنعت خودرو کشور نیز می باشد.»

پرنیان با بیان این که در آذربایجان شرقی بیشتر از ۴۰۰ قطعه ساز خودرو فعالیت می کنند، گفت: «مجموعه سازهای مهمی مانند شرکت‌های ریخته گری، موتوژن، چرخشگر و ایدم در استان فعالیت می‌کنند که هر کدام نقش چشمگیری در توسعه این صنعت در استان دارند.»

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: «با توجه به این که تولید این خودرو، تحرک بزرگی در اقتصاد و صنعت قطعه سازی استان ایجاد خواهد کرد بنا بر این با پیگیری‌های متعدد در ماه‌های گذشته امروز این خبر خوش به جامعه صنعت استان و مردم آذربایجان شرقی تقدیم شد.»

یونس ژائله سعدآباد، مالک، صاحب و مدیر عامل هلدینگ غذایی شیرین عسل نیز در صفحه شخصی اینستاگرام خود از ورود این هلدینگ به تولید خودرو خبر داد.

قبل از این خبر و در تیر ماه سال ۱۴۰۱ هم جواز تولید زر خودرو برای شرکت زر ماکارون توسط وزارت صمت صادر شده بود.

اگر نگاه دقیقی به موضوع خودروساز شدن زر ماکارون بکنیم، باید گفت که گروه صنعتی زر، تولید کننده میل‌ لنگ خودرو هم می باشد. اما تنها به دلیل قطعه‌ سازی نمی‌توان خط تولید یک یا چند خودرو را در زمینی ۴۴۰ هکتاری (۴/۴۰۰/۰۰۰ متر مربع) احداث نمود.

اگر اینطور بود باید صنایع تولیدی کروز هم به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده قطعات خودرو در ایران، خودرو تولیدی خود را به بازار معرفی می‌کرد.

برای مقایسه جالب است بدانید که کارخانه رویایی ۴۴۰ هکتاری زر ماکارون ۲۰ هکتار (۲۰۰/۰۰۰ متر مربع) از مساحت کل گروه صنعتی ایران خودرو بیشتر است. ولی در سایت رسمی زر ماکارون، حتی یک خبر هم درباره خودروساز شدن این برند موجود نیست.

نکته جالب اینجاست که این نوع خبرها معمولاً با فاصله چند ماه از انتشار خبر استیضاح (درخواست توضیح) وزیر صمت منتشر می‌شوند.

در حال حاضر نیز خبر خودروساز شدن شیرین عسل هم در شرایطی منتشر شد که فاطمی امین چند قدم بیشتر با چهارمین استیضاح خود فاصله ندارد.

زمان ارسال پست: ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۵ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.