اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

بررسی خرید بسترن B50F کارکرده + مزایا و معایب

بررسی خرید بسترن B50F کارکرده + مزایا و معایب

شرکت بزرگ FAW که سه حرف آن مخفف First Automobile Works می باشد در مالکیت دولت چین بوده و در سال ۱۹۵۳ تأسیس شده است. در این مقاله نیز به بررسی کامل و خرید بسترن B50F کارکرده پرداخته ایم.

کمپانی فاو هم اکنون دومین خودروساز بزرگ از ۴ برند بزرگ دولتی در چین بوده و ۳ برادر دیگر آن هم سایک، دانگ فنگ و چانگان می باشند.

اولین خودروی سواری فاو در سال ۱۹۵۸ تولید شد و با نام هونگچی معرفی گردید. بیشتر عرضه و فروش محصولات گروه صنعتی فاو در بازار چین اتفاق می افتد ولی در بحث صادرات نیز دارای مشتریان زیادی در ۸۰ کشور مختلف در سطح دنیا است.

محصولات خودروسازی FAW به کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، مصر، عراق، مکزیک، پاکستان، روسیه، کنیا، ایران و … صادر می‌گردد.

سدان بسترن B50F از لحاظ ابعاد بدنه در کلاس C قرار داشته و توسط گروه بهمن موتور با نام آسا B50F عرضه شد و به خاطر عدم فروش مناسب در بازار و البته تبلیغات ضعیف بهمن موتور، خیلی زود با بازار داخلی خداحافظی کرد.

بسترن B50

بسترن B50

ابتدا بهمن موتور در ایران مدل اولیه این خودرو یعنی B50 را وارد بازار نمود اما سریعا نمونه فیس لیفت آن را که از ظاهری بهتر و موتور قوی‌تر بهره می‌برد، روانه بازار کرد.

از جمله نقاط قوت مهم این خودرو، پلتفرم و قوای محرکه‌ ان بوده که متعلق به خودروی مزدا ۶ نسل قدیم می باشد.

مزایا و معایب بسترن B50F
هماهنگی موتور و گیربکس کمبود قطعات و خدمات پس از فروش
عملکرد خوب سیستم تعلیق کیفیت اجزای کابین
سواری قابل قبول بازار دست‌ دوم
طراحی بدنه و کابین قدرت کولر
امکانات نسبتا مناسب عرضه محدود

 

طراحی ظاهری بسترن B50F

در نگاه اول ظاهر جلوی خودرو یک حس خوب به شما القا خواهد شد. به طور معمول طراحی خودروهای چینی یک کپی از خوروهای مشهور دنیا محسوب می گردد ولی B50F دارای طراحی جذاب و نسبتا خاص خود می باشد.

این طراحی خوب و دلنشین، حاصل کار شرکت معروف و مشهور ایتال دیزاین است. ایجاد یک طراحی ساده اما جذاب که در درازمدت نیز تکراری نمی شود.

چراغ‌ هایی با ظاهر ملایم در قسمت جلو که با سادگی خاصی با جلو پنجره‌ای بدون شلوغی همراه شده‌اند. درباره سپر هم این روش تکرار شده است.

قوس های چرخ گیرا و بزرگ در نمای جانبی بیشتر از هر چیزی خودنمایی می‌کنند که بر گیرایی خودرو نیز افزوده اند.

با هم به بخش عقب می رویم، اینجا چراغ‌ های عمودی باعث جلب توجه شما خواهند شد. سپر هم با سادگی تمام طراحی شده ولی بخش مشکی رنگ آن زیاد مناسب به نظر نمیرسد. در کل با یک طراحی مناسب و نسبتا پخته روبرو هستیم.

 

طراحی کابین بسترن B50F

تمام اجزا و دکمه‌های موجود در کابین در محلی مناسب قرار گرفته اند و غربیلک فرمان سه شاخه(پره) و دسته‌ دنده آن، حس بدی را به راننده القا نمی‌کنند.

تنها در داشبورد خودرو، فقدان یک نمایشگر لمسی محسوس بوده که البته می توان آن را هم به صورتی سفارشی و افترمارکتی در فروشگاه های لوازم خودرو تهیه نمود.

داخل کابین بسترن B50F

داشبورد با تریم دو رنگ خود، جذابیت‌ خاصی دارد ولی کیفیت مواد و اجزاب بکار رفته در آن در حد معمول است. روکش چرمی صندلی‌ ها براساس نظرات متعدد مالکان این خودرو از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و باید از روکش های باکیفیت دیگر برای آن استفاده نمود.

این ماشین از لحاظ مقدار فضای کابین، مشکل نداشته و حجم صندوق ۴۵۰ لیتری بسترن بی ۵۰ اف هم بیشتر نیاز یک خانواده‌ را پاسخگو است.

 

موتور و گیربکس

شرکت تولید کننده با کمک از فولکس واگن و مزدا توانسته این خودرو را یک سر و گردن از رقبای چینی دیگر، بالاتر قرار دهد. البته با وجود تبلیغات ضعیف شرکت بهمن موتور، همچنان یکی از خودروهای قابل قبول بازار است.

موتور کم‌ توان ۱.۶ لیتر مدل قبل فیس لیفت بسترن B50 با یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری در B50F جابجا شد.

این موتور ۱۸۰۰ سی سی می تواند ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتون متر گشتاور را با کمک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن به سمت چرخ های جلو هدایت کند.

با وجود بهره مندی از سیستم NVH (کاهش لرزش و صدا کابین) و همچنین رفع ایرادات سری اول مونتاژی در ایران، بعضی از مشکلات حل شده ولی در زمان خرید نسخه های سری اول باید مراقب مقدار سر و صدای کابین خودرو باشید.

سیستم ترمز گیری بی ۵۰ اف شامل استفاده از ترمز های دیسکی در تمام چرخها همراه با سیستم های کمکی شامل ABS (ترمز ضد قفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها) و TCS (کنترل کشش) می باشد که یک مجموعه قوی و قابل اطمینان را برای رانندگی بی دردسر فراهم می کند.

مشخصات فنی بسترن B50F
نوع زاپاس ۲۰۵/۵۵R16
تایرهای عقب ۲۰۵/۵۵R16
تایرهای جلو ۲۰۵/۵۵R16
رینگ آلومینیومی J16AL7 سایز ۱۶
ترمز عقب دیسکی
ترمز جلو دیسکی
سیستم ترمزها (ABS+EBD+TCS)
تعلیق عقب چند بازو E شکل همراه با میل تعادل و فنر لول
تعلیق جلو طبق دوبل با میل موج گیر و فنر لول
سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
ظرفیت باک ۵۸ لیتر
نوع سوخت بنزین بدون سرب
سیستم سوخت‌ رسانی انژکتوری
قدرت ۱۴۲ اسب بخار
گشتاور ۱۷۲ نیوتون متر
حجم ۱۷۹۸ سی‌ سی
استاندارد آلایندگی یورو ۴
موتور ۱۶ سوپاپ CA4GD5
ظرفیت ۵ سرنشین
حداکثر وزن خودرو (با سرنشین) ۱۸۴۵ کیلوگرم
وزن خالص خودرو ۱۳۹۵ کیلوگرم
فاصله محوری ۲۶۷۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۳۵ میلی‌متر
عرض ۱۷۸۵ میلی‌متر
طول ۴۶۱۵ میلی‌متر

 

امکانات بسترن بی ۵۰ اف

از نظر امکانات و تجهیزات کاربردی این خودروی چینی دچار کمبود خاصی با توجه به قیمت خود نبوده و مجهز به امکاناتی شامل صندلی‌ها با روکش چرمی، صندلی برقی راننده، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل و … می باشد.

امکانات بسترن بی 50 اف

لیست امکانات و تجهیزات بسترن B50F
نمایش دمای داخل و خارج کابین
روکش چرمی صندلی‌ها
قطب‌ نما
حرکت برقی صندلی ‌راننده (شش جهته)
نمایش میزان فشار باد لاستیک‌ ها (TPMS)
۶ عدد بلندگو
سیستم صوتی پخش MP3 ، بلوتوث با ورودی USB و دکمه های کنترل از روی فرمان
آینه جانبی برقی گرم‌ کن دار
مه شکن عقب و جلو
سنسور پارک عقب
دارای آژیر دزدگیر و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)
تهویه مطبوع اتوماتیک با سنسور خورشید و دریچه برای ردیف عقب
چراغ‌ های جلو هالوژن
کامپیوتر سفری
تنظیم زاویه و ارتفاع چراغ‌های جلو
سیستم کروز کنترل
۴ عدد کیسه هوا (جلو و جانبی)
فرمان کمکی هیدرولیک
سانروف معمولی

 

قیمت بسترن B50F

قیمت این خودرو در مدل های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بین چیزی بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است. اما تقریبا ۶ سال قبل قیمت آن در بازه ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان قرار داشت.

خرید بسترن B50F کارکرده در شرایط فعلی بازار ایران، انتخابی نسبتا مناسب بوده زیرا خودرویی با موتور سرحال، کیفیت و سواری خوب را در اختیار خواهید گرفت.

بسترن B50F

 

رقبای بسترن B50F

رقبای بسترن بی ۵۰ اف خودروهایی از جمله چری آریزو ۵، دنا پلاس توربو اتوماتیک، ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک، جیلی امگرند ۷ و… هستند.

رقبای عنوان شده برای این خودرو در قسمت قدرت موتور و سواری، حرف چندانی برای گفتن ندارند به خصوص دنا پلاس توربو از سواری و کیفیت ساخت. اما جیلی امگرند ۷ و چری آریزو ۵ در بحث کیفیت ساخت مشابه بسترن می باشند و فقط از لحاظ قدرت از آن در سطح پایین تری قرار می گیرند.

البته در چند سال قبل با خودروهای دست دوم بازار مانند بی ام و E46، تویوتا کمری ۲۰۰۷، بنز C کلاس و نیسان ماکسیما هم رقیب بود ولی الان نه.

 

زمان ارسال پست: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۳ دسته بندی: بررسی خودرو خارجی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.