اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

کسری بودجه با افزایش قیمت بنزین جبران نمی شود

کسری بودجه با افزایش قیمت بنزین جبران نمی شود

سید احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تأکید بر درست بودن سیاست افزایش قیمت بنزین که بهتر بود در زمان مناسبی اجرا می‌ شد، گفت: خیال نمی‌ کنم تامین کسری بودجه به وسیله افزایش قیمت بنزین فکر درستی باشد.

خاندوزی درباره دلیل افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: افزایش نرخ بنزین خواهد توانست در کنار برخی سیاست های کامل کننده دیگر، یکی از موارد ضروری باشد و احتمالا نارضایتی مردم نیز از این می باشد که توسط دولت محرم راز بشمار نمی‌روند و بدون پخش مذاکرات کارشناسی در رسانه ها، مصوبه‌ های قانونی مجلس یا جاهای دیگر و همچنین اعلام به مردم، این کار انجام گرفته است.

وی در ادامه گفت: در جریان تورمی که در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به وجود آمد، تعداد بسیاری از کالاها در اقتصاد کشور به دلیل شوک وارده ارزی دچار تورم قیمت شدند. حال، تنها چیزی که دولت می تواند به شکل انحصاری روی آن قیمت‌ گذاری کند، حامل‌های انرژی هستند. بهتر است بگوییم اگر تا ۱۰ سال آینده هم دولت قیمت آن ها را افزایش ندهد، اتفاقی برای نرخ آن ها رخ نمی دهد ولی چون که تمام اجناس گران شده اند و این نوع کالاها ارزان‌تر هستند، مردم بیشتر به سمت استفاده از خودروهای شخصی برای رفتن به مسافرت ترغیب می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبائی اضافه نمود: ما در سالیان قبل، همواره چیزی میان ۵، ۶ و یا ۷ درصد افزایش مصرف بنزین داشته ایم، ولی از سال ۹۷ این افزایش مصرف به ۱۴ درصد رسید؛ یعنی با یک نسبت گیری معمولی مشخص می شود که مردم مصرف بنزین بیشتری داشتند. در اینجاست که بیان می کنیم اگر خواهان اصلاح رفتار مردم هستیم ابتدا باید اقداماتی انجام داد که یکی از آن موارد، افزایش قیمت می باشد. تمام قصد و هدف نهایی ما برای اینکه رفتارها اصلاح شود تنها از راه افزایش نرخ صورت نمی‌گیرد ولی بخشی اصلی از طرح های سیاستی، افزایش قیمت است.

احسان خاندوزی در آخر بیان داشت: پس اگر قصد سرزنش دولت و مجلس را داریم باید در این باره باشد که به چه دلیل قوانین سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ را اجرا نکرده اند و هیچ گونه فرهنگ سازی برای اینکه مردم از ماشین هایی با مصرف سوخت کمتر استفاده کنند فراهم نشده، حمل و نقل عمومی گسترش نیافته و فقط منتظر مانده اند تا از راه افزایش قیمت به هدف کاهش مصرف برسند.

زمان ارسال پست: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۸ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.