اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

آموزش روش تمیز کردن دریچه گاز خودرو

آموزش روش تمیز کردن دریچه گاز خودرو

در بیشتر اوقات نیازی به استفاده‌ حداکثری از توان موتور خودرو وجود ندارد، به همین دلیل باید توان خروجی موتور تحت کنترل باشد. در موتور‌های داخلی این وظیفه به عهده‌ دریچه ‌گاز (یا همانThrotte body )است و در این مطلب به بررسی روش تمیز کردن دریچه گاز خودرو اشاره کرده ایم.

دریچه گاز توسط یک شیر پروانه‌ای کنترل شده که با تغییر دادن زاویه‌ آن، میزان جریان هوایی را که وارد موتور می‌شود را تنظیم کرده و به تبع آن میزان پاشش سوخت هم همان‌ مقدار که میزان هوا کاهش می‌یابد، کمتر شده و به این ترتیب توان موتور تنظیم می‌گردد.

از طرف دیگر دریچه‌ گاز از یک مسیر جانبی دیگر به موتور خودرو این اجازه را می‌دهد که زمانی که تحت فشار هم نبوده و پدال گاز فشرده نمی‌شود به شکل بدون بار نیز فعال و روشن بماند.

 

نحوه تمیز کردن کثیفی دریچه گاز

از جمله عواملی که باعث ایجاد مشکل در عملکرد دریچه گاز می‌شود کثیفی آن می باشد. در این حالت برای تعمیر دریچه گاز خودرو کافی است که آن را شست و شو دهید. شست‌وشوی دریچه گاز ماشین تاثیر زیادی روی شتاب، حرکت و عملکرد درست خودروی شما خواهد داشت.

این کار توسط نمایندگی‌ های شرکت های خودروساز و یا ‌تعمیرکارهای ماهر نیز انجام می شود و در قبال انجام آن هزینه‌ای بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

البته خود شما هم به راحتی توانایی تمیز کردن دریچه گاز خودروی خود را دارید. برای انجام این کار در ابتدا باید یک اسپری مخصوص شست‌ و شوی دریچه گاز خریداری کنید (قیمت آن بسته به مدل و برند آن متفاوت است).

  1. استرس بار(استرات بار) و لوله ورودی هوا را باز نمایید.
  2. باز کردن پیچ‌ های اتصال دریچه گاز و فیلتر هوای خودرو.
  3. در ابتدا زمانی که هنوز ماشین شما خاموش است تنها یک بار به ورودی دریچه گاز اسپری کنید.
  4. بعد بلافاصله و فوری با یک دستمال تمیز و نرم و عاری از پرز قسمتی که اسپری زدید را کاملا تمیز نمایید.
  5. پس از تمیز نمودن بخش مورد نظر، درخواست کمک از یک دوست یا همکار داشته باشید تا در انجام این کار شما را همراهی کند. ابتدا استارت بزند و دور موتور را تا ۲ بالا برده و روی همان نگه دارد.
  6. در این حین شما نیز ۲ مرتبه به آرامی داخل دریچه اسپری کنید.
  7. همچنان به دوست خود بگویید تا دور موتور را تا ۱۰ ثانیه دیگر روی ۲ هزار ثابت نگه دارد.
  8. بعد از گذشت ۱۰ ثانیه به دوستتان بگویید که دور موتور را تا ۴ هزار بالا ببرد و همزمان شما‌ هم چندین بار با فشار بالا داخل دریچه گاز اسپری کنید‌.
  9. زمان اسپری کردن شما داخل لوله گاز، متوجه این حالت خواهید شد که خودرو در حال خاموش شدن است. در این لحظه اسپری کردن را تقریبا ۲ ثانیه قطع کنید تا ماشین به اصطلاح نفس بکشد.
  10. بعد از اینکه ماشین به حالت عادی برگشت دوباره همین کار را تکرار نمایید.
  11. برای تعمیر کامل دریچه گاز، مراحل قبل را ۴ مرتبه دیگر پشت سر هم زمانی که ماشین روی دور ۴ هزار قرار دارد انجام دهید و سپس اسپری کردن را قطع کنید.
  12. سپس به دوست خود بگویید تا دور موتور خودرو را کم کرده و روی دور موتور ۲ هزار ثابت کند.
  13. در این حالت احتمالا مشاهده میکنید که دود سفید رنگ از اگزوز خارج می‌شود که خروج این دود از ماشین کاملا عادی است.
  14. از همراه خود بخواهید تا زمان اتمام این دود سفید پای خود را روی پدال گاز ثابت نگه دارد.
  15. بعد ماشین را خاموش نموده و هر قطعه‌ای که جدا کرده بودید را دوبار نصب کنید.

در پایان کار، دریچه گاز خودروی شما تمیز شده و امیدواریم که تاًثیر آن را در عملکرد ماشین خود مشاهده کنید.

 

زمان ارسال پست: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۹ دسته بندی: فنی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
سیدحسین غنچه صحرایی گفت:

این نوع عملکردی که شمافرمودین می‌تونه یک معظل بزرگ واسه خودروایجادکنه چون تمامی کثیفی وجرم ها وروغن هارومیشوره وبه محفظه احتراق می‌بره وضررزیادی برای سرپبستونها وسوپاپها وسیت سوپاپ ها ایجادمیکنه وبه جای فایده بلکه ضررهم داره واسه موتور.بهترین راهکارشستسوی دریچه گاز ماشین اینکه تراتل دریچه گاز روازمنیفولدبازکرده وبیرون ازکارشستشوبدیم وبعدازتمیزکردن دوباره روی منیفولدجابزنیم واین کارهیچ ضرری برای اجزای داخلی موتور نخواهد داشت.باتشکر

مدیر گفت:

بله حق باشماست، البته در صورتی که میزان کثیفی خیلی زیاد باشه

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.