اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

اعلام تعرفه واردات خودرو سال ۱۴۰۱

وزارت صمت پس از تصویب واردات خودرو در دولت تا کنون جزئیاتی از تعرفه واردات خودرو در این طرح ارئه نکرده و تاخیر در اعلام جزئیات موجب سردرگمی مشتریان و فعالان حوزه خودرو و بازار شده است.

۳ ردیف حقوق ورودی و عوارض برای خودروهای بنزینی در این طرح آماده شده است. اولین دسته خودروهای با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌ سی خواهند بود که تعرفه ۵۵ درصدی برای آن ها تعریف شده و در رتبه بعد خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی با حقوق ورودی و عوارض ۷۵ درصد قرار دارند و تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی هم ۹۵ درصد خواهد بود.

خودروهای هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) با حجم پیشرانه بنزینی زیر ۱۵۰۰ سی سی در این طرح مشمول ۵درصد حقوق و عوارض گمرکی خواهد شد و حقوق ورودی دیگر خودروهای هیبریدی تا حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی نیز ۲۵ درصد خواهد بود.

همچنین حقوق ورودی و عوارض خودروهای هیبریدی با قابلیت شارژ مستقیم برقی(Plug-in)، دیزل-الکتریکی و … نیز مشمول تعرفه ۵ تا ۴۵ درصدی خواهد شد که هنوز جزئیات دقیقی از آن مشضخص نیست.

بنا بر اطلاعات رسیده، دولت علاوه بر حقوق ورودی و عوارض، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده(روی جمع ارزش گمرکی +حقوق ورودی)، ۴ درصد مالیات علی الحساب (جمع ارزش گمرکی+حقوق ورودی)، یک درصد عوارض هلال احمر روی حقوق ورودی، ۵ درصد روی ارزش فوب خودرو به عنوان عوارض خاص واردات خودرو، ۸ دهم درصد از ارزش CIF به عنوان هزینه استاندارد و گواهی اسقاط بر اساس قواعد تعیین شده را نیز در ازای واردات خودرو اخد خواهد کرد.

تعرفه واردات خودرو برای خودروهای با مصرف سوخت زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر معاف از اسقاط تعیین شده و برای خودروهای با مصرف بین ۵ تا ۶ لیتر اسقاط ۲ خودرو فرسوده، مصرف بین ۶ تا ۷ لیتر چهار خودرو فرسوده، مصرف بین ۷ تا ۸ لیتر شش خودرو فرسوده و مصرف سوخت بالای ۸ لیتر نیز اسقاط ۸ خودرو فرسوده تعیین شده است و دولت هیچ هزینه ای به عنوان هزینه اسقاط هر خودرو را اعلام نکرده و این مساله بر عهده واردکننده گذاشته شده است.

خودروهایی که در این طرح مشمول قوانین واردات می شوند شامل سواری معمولی، استیشن، سواری کار و با ظرفیت تا ۱۵ نفر اعلام شده است.

از جمله هزینه های دیگر در تعرفه واردات خودرو که به قیمت خودروهای وارداتی افزوده میشود می توان به ۱۰ درصد ارزش گمرکی طبق سند ترخیصی برای شماره گذاری، سه درصد ارزش گمرکی برای شماره گذاری به عنوان هزینه نقل و انتقال و ۳۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان هزینه عوارض شهرداری متغیر بسته به نوع خودرو در هنگام شماره گذاری اشاره کرد.

تعرفه واردات خودرو سال 1401

عصرخودرو

 

آخر از همه این که دولت قصد اصلاح خود را نداشته و همچنان با روش حمایت از زباله داخلی به جلو حرکت می کند. تنها راه این مشکل، نخریدن خودروی صفر داخلی است.

زمان ارسال پست: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۴ دسته بندی: واردات خودرو تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.