اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

شرط تحویل خودروهای مونتاژی با قیمت های قبلی / تیر ۱۴۰۲

شرط تحویل خودروهای مونتاژی با قیمت های قبلی / تیر 1402

امروز، شورای رقابت قیمت جدید خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. به گفته روابط عمومی این شورا، خریدارانی که پیش از این برای خرید خودرو قراردادی امضا کرده‌اند، باید با قیمت‌هایی که پیش از این توسط شورا اعلام شده بود، محاسبه شوند.

شورای رقابت در اواسط اردیبهشت ماه، قیمت برخی خودروهای مونتاژی را اعلام کرده بود. این قیمت‌ها بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ محاسبه شده بود و به گفته شورای رقابت، افزایش نرخ ارز در آن محاسبات لحاظ نشده بود. بنابراین، پرونده بررسی قیمت‌های مونتاژی همچنان در دست بررسی شورا بود.

در جلسه روز گذشته، بخشی از مباحث شورای رقابت به بررسی قیمت‌های خودروهای مونتاژی اختصاص داشت و ظهر امروز، قیمت‌های جدید این خودروها اعلام شدند.

 

تعیین قیمت‌ های جدید بر اساس جوانب مختلف

در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، با اشاره به مصوبه ۵۶۶ این شورا، اعلام کرد که به دلیل انحصاری بودن تشخیص بازار خودرو، فرایند محاسبه صورت‌های مالی بسیار پیچیده است. با این حال، به دلیل ضرورت حفظ پایداری بازار، در فرایند تعیین قیمت، صورت‌های مالی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ و بعضاً ۱۴۰۰ شرکت‌های خودروسازی مورد محاسبه قرار گرفتند.

همچنین، شورای رقابت مصوبه ۵۴۳ را ابلاغ کرد که یکی از ویژگی‌های آن، سیال و به‌روز بودن و در نظر گرفتن جمیع جوامع است.

توکلی در ادامه گفت: در مصوبه شماره ۵۸۴ که شب گذشته از سوی شورای رقابت ابلاغ شد، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن همه جوانب از جمله نرخ ارز مبنا بررسی شدند و قیمت‌های خودروهای قبلی به‌روز شدند. این اقدام جلوی تفاوت ناعادلانه قیمت میان خودروهای با کیفیت و بی‌کیفیت را می‌گیرد.

محاسبه صورت‌های مالی و تعیین قیمت تمام شده، فرآیند پیچیده‌ای است که در سازمان حمایت انجام می‌شود و سپس به شورای رقابت ارائه می‌شود. در نهایت، در صحن شورا، مصوبه نهایی در این خصوص تصویب می‌شود.

سپهر دادجوی توکلی، با بیان اینکه بعضی از فاکتورهای سه ماه نخست سال جاری در قیمت‌های جدید محاسبه شده‌اند، اعلام کرد که برخی خودروها کاهش و برخی دیگر افزایش قیمت داشته‌اند.

 

تخلف بعضی خودروسازان

سپهر دادجوی توکلی با تاکید بر اینکه مصوبات شورا از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا هستند، اعلام کرد که مصوبه قیمت‌های جدید از تاریخ ۱۷ تیر به اجرا درآمده و به مصوبات قبلی ارجاع نخواهد داشت.

او در ارتباط با شکایات مردم و تخلفات برخی شرکت‌های خودروسازی، به تایید آن اشاره کرد و افزود که این موضوع در حال بررسی است. از آنجا که قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت تعیین شده است، قیمتی که پیش از این به مشتریان اعلام شده بود ربطی به آن ندارد.

در مورد طرح یکپارچه، مدیر روابط عمومی شورای رقابت توضیح داد که استناد باید به قرارداد بیع باشد. در واقع، ثبت نام در طرح یکپارچه فقط برای دریافت نوبت بوده و پرداخت هزینه‌ای نیست. با این حال، اگر فردی قراردادی امضا کرده و پولی پیش پرداخت کرده باشد، مبنای قیمت خودرو باید قیمت‌های قبلی باشد.

زمان ارسال پست: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۸ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.