 
 نسل سوم نیسان پاترول که در بازارهای جهانی بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ (و سری ۲۶۰ تا ۱۹۹۳) تولید شد، ستون فقرات حضور این خودروی آفرود (Off-road) ژاپنی در ایران را تشکیل میدهد.
۱. ورود و مونتاژ توسط پارس خودرو
- آغاز مونتاژ: تولید (در واقع مونتاژ) این خودرو در ایران از سال ۱۳۶۴ هجری شمسی توسط شرکت پارس خودرو آغاز شد.
- مدلهای عرضه شده: پاترول نسل سوم در ایران در قالب دو مدل اصلی عرضه شد: - مدل دو درب (کوتاه): که به دلیل ابعاد جمعوجور و ظاهر جوانپسند، برای آفرود و کاربریهای اسپرتتر محبوبیت داشت.
- مدل چهار درب (بلند): که به دلیل فضای داخلی بیشتر، برای خانوادهها و مسافرتهای طولانی مناسبتر بود.
 
- پایان تولید: مونتاژ پاترول در ایران تا سال ۱۳۸۲ هجری شمسی ادامه یافت. توقف تولید به دلیل عدم برخورداری از سیستم انژکتور (Injector System) و عدم توانایی در پاس کردن استانداردهای آلایندگی هوا (Emissions Standards) اجباری شد.
- جایگزین: پس از توقف تولید، مدل جدیدتر نیسان به نام رونیز (Roniz) که مجهز به سیستم انژکتور و موتور قویتر بود، جایگزین آن شد؛ اگرچه هرگز نتوانست به محبوبیت پاترول در ایران نزدیک شود.
- آمار تولید: در مجموع، بیش از ۶۱,۵۵۲ دستگاه نیسان پاترول در طول دوران تولید خود در ایران مونتاژ شد.
۲. بهروزرسانیها و تجهیزات (دهه ۱۳۷۰)
در طول سالهای مونتاژ، پارس خودرو اقدام به اضافه کردن برخی تجهیزات استاندارد کرد تا راحتی و جذابیت ظاهری پاترول را افزایش دهد:
- سال ۱۳۷۲: یک بهروزرسانی مهم در تجهیزات استاندارد صورت گرفت: - هیدرولیک فرمان (Power Steering): برای سهولت در رانندگی و مانور دادن (در مدلهای قدیمیتر نبود).
- کولر (Air Conditioner): که یک آپشن رفاهی مهم محسوب میشد.
- رینگ پهن (Wider Rims): برای بهبود پایداری و ظاهر زیباتر.
- گارد محافظ سپر جلو (Bumper Guard).
- زاپاس بند عقب (Rear Spare Tire Carrier).
 
این تغییرات ظاهری و فنی، پاترول را به یکی از نمادهای خودروهای شاسیبلند در ایران در دهههای ۶۰ و ۷۰ شمسی تبدیل کرد.
۳. جایگاه فرهنگی و بازار ایران
- نماد آفرود: نیسان پاترول در ایران، عملاً یک نماد فرهنگی در حوزه خودروهای دو دیفرانسیل و آفرودبازان است. سادگی مکانیکی، استقامت بالا و قابلیتهای حرکتی عالی در مسیرهای خارج از جاده، آن را به یک انتخاب درجه یک برای طبیعتگردی تبدیل کرد.
- جذابیت ظاهری: ظاهر جعبهای، کلاسیک و خشن پاترول، بهویژه در مدلهای دو درب، همواره مورد توجه جوانان بوده و امروزه بسیاری از نمونههای موجود با تجهیزاتی مانند لاستیکهای پهن، باربند سقفی، و هواکش موتور دودکشی (اسنورکل – Snorkel) شخصیسازی (Customized) میشوند.
- معایب رایج: از جمله معایبی که کاربران به آن اشاره میکنند، میتوان به ترمزهای ضعیف (بهویژه در مدلهای چهار درب)، سواری بسیار سفت (به دلیل سیستم تعلیق فنر شمشی) و صدای زیاد کابین (به دلیل طراحی قدیمی و عایقبندی ضعیف) اشاره کرد.
| مشخصه | جزئیات مهم در ایران | توضیحات تکمیلی | 
| نسل و کد شاسی | نسل سوم (Third Generation) – کدهای ۱۶۰ و ۲۶۰ | سری پرتعداد و شناختهشدهترین نسل پاترول در ایران. | 
| شرکت مونتاژکننده | پارس خودرو | مسئولیت تولید و عرضه این شاسیبلند در ایران را بر عهده داشت. | 
| دوره مونتاژ | ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۲ هجری شمسی | دوران اوج محبوبیت خودروهای آفرود در ایران. | 
| مدلهای بدنه | دو درب (کوتاه) و چهار درب (بلند) | مدل دو درب (جوانپسندتر و مناسب آفرود) و مدل چهار درب (خانوادگی). | 
| پیشرانههای رایج | ۶ سیلندر ۴ لیتری (بنزینی) و ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری (بنزینی) | هر دو موتور از نوع کاربراتوری بودند. | 
| توان خروجی (۶ سیلندر) | حدود ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور | این مشخصات برای رانندگی خارج از جاده و بکسل کردن مناسب بود. | 
| سیستم محرکه | ۴ چرخ محرک (4WD) با دنده کمک سنگین | سیستم آفرود قوی با قابلیت عملکرد بالا در مسیرهای سخت. | 
| مصرف سوخت تقریبی | بالا (حدود ۱۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی برای ۶ سیلندر) | یکی از نقاط ضعف اصلی این خودرو مصرف بالای سوخت بود. | 
| آپدیت تجهیزات (از ۱۳۷۲) | هیدرولیک فرمان، کولر، رینگ پهن، گارد سپر جلو، زاپاس بند عقب | این تجهیزات برای افزایش راحتی و بهروزرسانی ظاهری بهصورت استاندارد اضافه شدند. | 
| دلیل توقف تولید | عدم انطباق با استانداردهای آلایندگی (نبود سیستم انژکتور) | تولید به دلیل اجباری شدن استانداردهای جدید در سال ۱۳۸۲ متوقف شد. | 
 
 