اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

تاریخچه نسل سوم نیسان پاترول در ایران (سری ۱۶۰ و ۲۶۰)

تاریخچه نسل سوم نیسان پاترول در ایران

نسل سوم نیسان پاترول که در بازارهای جهانی بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ (و سری ۲۶۰ تا ۱۹۹۳) تولید شد، ستون فقرات حضور این خودروی آفرود (Off-road) ژاپنی در ایران را تشکیل می‌دهد.

۱. ورود و مونتاژ توسط پارس خودرو

  • آغاز مونتاژ: تولید (در واقع مونتاژ) این خودرو در ایران از سال ۱۳۶۴ هجری شمسی توسط شرکت پارس خودرو آغاز شد.
  • مدل‌های عرضه شده: پاترول نسل سوم در ایران در قالب دو مدل اصلی عرضه شد:
    • مدل دو درب (کوتاه): که به دلیل ابعاد جمع‌وجور و ظاهر جوان‌پسند، برای آفرود و کاربری‌های اسپرت‌تر محبوبیت داشت.
    • مدل چهار درب (بلند): که به دلیل فضای داخلی بیشتر، برای خانواده‌ها و مسافرت‌های طولانی مناسب‌تر بود.
  • پایان تولید: مونتاژ پاترول در ایران تا سال ۱۳۸۲ هجری شمسی ادامه یافت. توقف تولید به دلیل عدم برخورداری از سیستم انژکتور (Injector System) و عدم توانایی در پاس کردن استانداردهای آلایندگی هوا (Emissions Standards) اجباری شد.
  • جایگزین: پس از توقف تولید، مدل جدیدتر نیسان به نام رونیز (Roniz) که مجهز به سیستم انژکتور و موتور قوی‌تر بود، جایگزین آن شد؛ اگرچه هرگز نتوانست به محبوبیت پاترول در ایران نزدیک شود.
  • آمار تولید: در مجموع، بیش از ۶۱,۵۵۲ دستگاه نیسان پاترول در طول دوران تولید خود در ایران مونتاژ شد.

تاریخچه نسل سوم نیسان پاترول در ایران

۲. به‌روزرسانی‌ها و تجهیزات (دهه ۱۳۷۰)

در طول سال‌های مونتاژ، پارس خودرو اقدام به اضافه کردن برخی تجهیزات استاندارد کرد تا راحتی و جذابیت ظاهری پاترول را افزایش دهد:

  • سال ۱۳۷۲: یک به‌روزرسانی مهم در تجهیزات استاندارد صورت گرفت:
    • هیدرولیک فرمان (Power Steering): برای سهولت در رانندگی و مانور دادن (در مدل‌های قدیمی‌تر نبود).
    • کولر (Air Conditioner): که یک آپشن رفاهی مهم محسوب می‌شد.
    • رینگ پهن (Wider Rims): برای بهبود پایداری و ظاهر زیباتر.
    • گارد محافظ سپر جلو (Bumper Guard).
    • زاپاس بند عقب (Rear Spare Tire Carrier).

این تغییرات ظاهری و فنی، پاترول را به یکی از نمادهای خودروهای شاسی‌بلند در ایران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی تبدیل کرد.

۳. جایگاه فرهنگی و بازار ایران

  • نماد آفرود: نیسان پاترول در ایران، عملاً یک نماد فرهنگی در حوزه خودروهای دو دیفرانسیل و آفرودبازان است. سادگی مکانیکی، استقامت بالا و قابلیت‌های حرکتی عالی در مسیرهای خارج از جاده، آن را به یک انتخاب درجه یک برای طبیعت‌گردی تبدیل کرد.
  • جذابیت ظاهری: ظاهر جعبه‌ای، کلاسیک و خشن پاترول، به‌ویژه در مدل‌های دو درب، همواره مورد توجه جوانان بوده و امروزه بسیاری از نمونه‌های موجود با تجهیزاتی مانند لاستیک‌های پهن، باربند سقفی، و هواکش موتور دودکشی (اسنورکل – Snorkel) شخصی‌سازی (Customized) می‌شوند.
  • معایب رایج: از جمله معایبی که کاربران به آن اشاره می‌کنند، می‌توان به ترمزهای ضعیف (به‌ویژه در مدل‌های چهار درب)، سواری بسیار سفت (به دلیل سیستم تعلیق فنر شمشی) و صدای زیاد کابین (به دلیل طراحی قدیمی و عایق‌بندی ضعیف) اشاره کرد.
مشخصه جزئیات مهم در ایران توضیحات تکمیلی
نسل و کد شاسی نسل سوم (Third Generation) – کدهای ۱۶۰ و ۲۶۰ سری پرتعداد و شناخته‌شده‌ترین نسل پاترول در ایران.
شرکت مونتاژکننده پارس خودرو مسئولیت تولید و عرضه این شاسی‌بلند در ایران را بر عهده داشت.
دوره مونتاژ ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۲ هجری شمسی دوران اوج محبوبیت خودروهای آفرود در ایران.
مدل‌های بدنه دو درب (کوتاه) و چهار درب (بلند) مدل دو درب (جوان‌پسندتر و مناسب آفرود) و مدل چهار درب (خانوادگی).
پیشرانه‌های رایج ۶ سیلندر ۴ لیتری (بنزینی) و ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری (بنزینی) هر دو موتور از نوع کاربراتوری بودند.
توان خروجی (۶ سیلندر) حدود ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور این مشخصات برای رانندگی خارج از جاده و بکسل کردن مناسب بود.
سیستم محرکه ۴ چرخ محرک (4WD) با دنده کمک سنگین سیستم آفرود قوی با قابلیت عملکرد بالا در مسیرهای سخت.
مصرف سوخت تقریبی بالا (حدود ۱۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی برای ۶ سیلندر) یکی از نقاط ضعف اصلی این خودرو مصرف بالای سوخت بود.
آپدیت تجهیزات (از ۱۳۷۲) هیدرولیک فرمان، کولر، رینگ پهن، گارد سپر جلو، زاپاس بند عقب این تجهیزات برای افزایش راحتی و به‌روزرسانی ظاهری به‌صورت استاندارد اضافه شدند.
دلیل توقف تولید عدم انطباق با استانداردهای آلایندگی (نبود سیستم انژکتور) تولید به دلیل اجباری شدن استانداردهای جدید در سال ۱۳۸۲ متوقف شد.

 

زمان ارسال پست: ۰۹ آبان ۱۴۰۴ | ۱۸:۲۴ دسته بندی: تاریخی, مقالات تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.